Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Bedankt voor de foto's, hier kan ik een hoop mee.
    Als ik het goed zie/begrijp, haken ze om het profiel heen en klem je ze met de hendel en het plaatje van onderaf vast? En de boutkop aan dat ronde stuk ijzer, die is zeker om ze horizontaal te stellen? Die schuift redelijk strak tegen het platte deel van het profiel aan zo te zien.
    Dient de V-groef in de zijkant van de profielen nog ergens voor met deze verlengtafels, of is die puur voor de langsgeleider?

Ik heb net al quick and dirty iets geknutseld van reststukken; ik denk dat het me gaat lukken om voor weinig een paar verlengtafels te maken. Zal ik later nog ff wat van posten.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Wel iets wat je moet weten (denk ik): de korte tafel op de uitvoer van de vandikte is er moeilijk snel af te halen — je kan hem namelijk niet van het profiel afschuiven; moet hem dus bijna helemaal demonteren. Tenminste, zo werkt het op mijn A3 31.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Is de vandiktetafel iets korter dan de zijbehuizing waardoor de bevestigingsrail daardoor niet ver genoeg buiten steekt tov de zijkant, waardoor je hem er niet opzij vanaf kan schuiven? Of zo lijkt het tenminste op de foto's van de A3 31 bij Hammer op de site.
    Kan je dan geen langere bouten zoeken voor de rail en er een latje (hard)hout tussen zetten zodat de rail verder uitsteekt?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klusrob Bekijk Berichten
    Is de vandiktetafel iets korter dan de zijbehuizing waardoor de bevestigingsrail daardoor niet ver genoeg buiten steekt tov de zijkant, waardoor je hem er niet opzij vanaf kan schuiven? Of zo lijkt het tenminste op de foto's van de A3 31 bij Hammer op de site.
    Kan je dan geen langere bouten zoeken voor de rail en er een latje (hard)hout tussen zetten zodat de rail verder uitsteekt?
    Klopt. Verlengen is moeilijk omdat die tussenringen waar de bout doorheen gaat 'zelfrichtend' zijn — door ze te draaien zet je de rail op de goede hoogte (leg ik dat goed uit?). Als die dingen wat langer waren geweest was het probleem uit de weg.
    Anderzijds is een vaste verlenging geen issue. Ik heb nog een korte en de lange, want ook een N4400.

AANVULLING: Nu ik er over nadenk, zou het probleem ook op te lossen moeten zijn met wat carrosserie-ringen, eventueel icm een langere bout. Mss test ik dat volgend jaar… : )
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 30-12-19 om 18:32. Reden: Nagedacht!

Bij mij schuift deze er wel gewoon af, maar het kan zijn dat dit bij de A3-31 anders is uiteraard.

De verlengtafels haken idd om het profiel heen. Met de metalenplaat wordt deze vastgeklemd en de bout zorgt ervoor dat je ze netjes parallel kan stellen.
    De v groef heeft voor deze verlengtafel geen functie, inderdaad enkel voor de aanslag. Dat is dan overigens wel weer netjes gedaan door een hard metalen strip in de v-groef waar de bevestiging schroef van de geleider op vast draait.

Succes ermee!

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik heb een prototype van hout gemaakt aan de hand van de fotos van avos. Maar er zit te veel vering in. Dus de onsteunende onderdelen moeten minimaal van aluminium zijn. De krachten van het aanhang punt zijn te groot.
    Vanaf wanneer wordt je een gereedschap verzamelaar?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik heb afgelopen week ook een eerste opzet gemaakt, van aluminium extrusieprofiel en stalen koker.
    Dat is redelijk star heb ik het idee, buigt maar een klein beetje door als ik er aan ga hangen. Wel ga ik nog een uitsteeksel maken op het draaipunt om de tafel hieraan te laten hangen, als extra ondersteuning.

Ik heb daarmee wel het idee dat het gaat lukken, maar wacht eerst op de levering van mijn A3-31 om zeker te zijn van de afmetingen van de bevestigingsrail die er al aanzit (van de paralelgeleider). De nieuwe bevestigingen moeten namelijk wel dezelfde afmetingen hebben om de verlengtafels ook hierop te laten passen, of de paralelgeleider moet ook op een nieuw te maken bevestiging passen.

De bevestigingsrail wordt daarom waarschijnlijk ook van staal/RVS omdat ik dit kan lassen en daarmee iedere gewenste vorm/dikte kan geven door kokers en strip te combineren. Het uiteindelijke resultaat laat dus nog even op zich wachten hier.

Forum Rechten