Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011

Verlengtafels Hammer

Heeft iemand de aluminium verlengtafels van Hammer in gebruik? O.a. op een vlakvandiktebank.
    Zo ja, hoe bevallen ze?

En kan iemand er foto's van plaatsen, vooral van het mechanisme om ze aan de machine te bevestigen. Want Felder heeft daar geen foto's van op de site staan en met Google wordt ik er ook niet zoveel wijzer van.
    Of is er iemand in de omgeving van Eindhoven die ze heeft waar ik kan komen kijken hoe het mechanisme werkt?

Voor mijn nog te leveren A3-31 (levering wss maart) twijfel ik of ik ze erbij neem, gezien de prijs (€155,- per stuk + €58,- voor de bevestigingssteun). Dat wordt dan ruim 400 euro voor een dubbele set...
    Voor een fractie daarvan kan ik aan aluminium extrusieprofielen komen en ze zelf maken, maar dan moet ik wel weten of dat haalbaar is wat betreft de bevestiging aan de standaard steun.

Ook zou ik ze dan willen gebruiken als uitvoertafel voor mijn zaagtafel, maar ook daarvoor zou ik willen weten of dat past.

Alvast bedankt!

Rob
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

ik heb de korte standaard op mijn machine (A3-41) zitten aan de uitvoerkant van de vandiktetafel. Daar vindt ik het zeer prettig. Mijn tafel bladen zijn vrij lang, dus daar heb ik het nog niet nodig gehad. Maar dat zou bij de A3-31 weer anders kunnen zijn.

Ik heb ook de lange versie (met poot) erbij, maar die heb ik nog niet gebruikt. Dat zal incidenteel gebeuren. Combineren met andere machines (lintzaag bijv) is wel erg makkelijk.
    Als uitvoor voor je zaagtafel zou prima kunnen, maar wellicht dat je dan breder wilt. Voor de vlakvandikte bank zou ik in eerste instantie eerst eens 1 gaan gebruiken.

Ik kan morgen wel even foto's maken van de bevestiging.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Als je foto's wilt plaatsen, graag!
    Ik zou er 2 aanschaffen/maken: 1 voor de invoer en 1 voor de uitvoer van de vandikte. De vlaktafel is 140 cm lang en zal in de meeste gevallen lang genoeg zijn.
    En als ik er dan toch 2 heb, zet ik die naast elkaar aan de zaag en heb ik een uitvoertafel van 30 cm breed (of breder als ik ze verder uit elkaar zet).
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Aigner verkoopt ook verlengtafels en daar heb je meer keuzes en is, dacht ik, ook nog goedkoper. Op de screenshot aan een Festool MFT, maar in het filmpje ook aan een Felder lintzaag en dezelfde YouTube heeft ze ook aan een Felder vlak/vandiktebank.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Die Aigner kost toch ook nog zo 200 euro.
    Maar ik denk dat je met 2 alu hoeklijnen en wat berkentriplex een heel eind komt. Alleen hoe maak je een bevestiging systeem waarbij je makkelijk de tafel vlak kan bevestigen? Dat los je niet zomakkelijk op met wat alu profielen en daar komt toch behoorlijk wat krachten op dus dat is wel een beetje een hersenkraker.

Zelf zou ik stalenstrip aan de bank maken dan zwaar u profiel eroverheen waarin 2 bouten zitten om hem recht te kunnen stellen. En hieraan de verlengplaat.

Ik heb zelf ook tafel verlenging gemaakt op mijn robland. Die heb ik gemaakt van houten strips. Principe is bij de meeste hetzelfde: strip aan de machine en een tafel met een rand die daar achter vast haakt. Werkt nog steeds meer dan prima. Eenmalig stellen en daarna altijd goed. Ik heb er wel twee rolbokken onder het uiteinde staan ipv poten. Dus die moeten wel gesteld worden als ik ze ergens anders voor gebruikt heb.

Aan deze kant heb ik een smalle tafel gemaakt, reststukje, de andere kant is breder. De tafel is als t-profiel gemaakt.
    Screenshot_20191230-094732.jpg

Hierbij de foto's. Mijn vlakbank is 190cm lang. Dus dat scheelt ook nog wel...
    Het is allemaal wel erg degelijk uitgevoerd, makkelijk erop en eraf te plaatsen. De rail voor je geleider is gelijk aan de rail de verlengkabel. Dus aan die zijde hoef je geen extra rail te plaatsen. Mijn ervaring, zoals gezegd, aan de uitvoerkant van de vandiktetafel is het erg prettig om dit te hebben!

IMG_2543.jpg

IMG_2545.jpg

IMG_2546.jpg

IMG_2547.jpg

IMG_2548.jpg
    Laatst gewijzigd door avos; 30-12-19 om 11:32.

Forum Rechten