Verlengtafels Hammer

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Heeft iemand de aluminium verlengtafels van Hammer in gebruik? O.a. op een vlakvandiktebank.
Zo ja, hoe bevallen ze?

En kan iemand er foto's van plaatsen, vooral van het mechanisme om ze aan de machine te bevestigen. Want Felder heeft daar geen foto's van op de site staan en met Google wordt ik er ook niet zoveel wijzer van.
Of is er iemand in de omgeving van Eindhoven die ze heeft waar ik kan komen kijken hoe het mechanisme werkt?

Voor mijn nog te leveren A3-31 (levering wss maart) twijfel ik of ik ze erbij neem, gezien de prijs (€155,- per stuk + €58,- voor de bevestigingssteun). Dat wordt dan ruim 400 euro voor een dubbele set...
Voor een fractie daarvan kan ik aan aluminium extrusieprofielen komen en ze zelf maken, maar dan moet ik wel weten of dat haalbaar is wat betreft de bevestiging aan de standaard steun.

Ook zou ik ze dan willen gebruiken als uitvoertafel voor mijn zaagtafel, maar ook daarvoor zou ik willen weten of dat past.

Alvast bedankt!

Rob
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
ik heb de korte standaard op mijn machine (A3-41) zitten aan de uitvoerkant van de vandiktetafel. Daar vindt ik het zeer prettig. Mijn tafel bladen zijn vrij lang, dus daar heb ik het nog niet nodig gehad. Maar dat zou bij de A3-31 weer anders kunnen zijn.

Ik heb ook de lange versie (met poot) erbij, maar die heb ik nog niet gebruikt. Dat zal incidenteel gebeuren. Combineren met andere machines (lintzaag bijv) is wel erg makkelijk.
Als uitvoor voor je zaagtafel zou prima kunnen, maar wellicht dat je dan breder wilt. Voor de vlakvandikte bank zou ik in eerste instantie eerst eens 1 gaan gebruiken.

Ik kan morgen wel even foto's maken van de bevestiging.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Als je foto's wilt plaatsen, graag!
Ik zou er 2 aanschaffen/maken: 1 voor de invoer en 1 voor de uitvoer van de vandikte. De vlaktafel is 140 cm lang en zal in de meeste gevallen lang genoeg zijn.
En als ik er dan toch 2 heb, zet ik die naast elkaar aan de zaag en heb ik een uitvoertafel van 30 cm breed (of breder als ik ze verder uit elkaar zet).
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Aigner verkoopt ook verlengtafels en daar heb je meer keuzes en is, dacht ik, ook nog goedkoper. Op de screenshot aan een Festool MFT, maar in het filmpje ook aan een Felder lintzaag en dezelfde YouTube heeft ze ook aan een Felder vlak/vandiktebank.

 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Die Aigner kost toch ook nog zo 200 euro.
Maar ik denk dat je met 2 alu hoeklijnen en wat berkentriplex een heel eind komt. Alleen hoe maak je een bevestiging systeem waarbij je makkelijk de tafel vlak kan bevestigen? Dat los je niet zomakkelijk op met wat alu profielen en daar komt toch behoorlijk wat krachten op dus dat is wel een beetje een hersenkraker.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Zelf zou ik stalenstrip aan de bank maken dan zwaar u profiel eroverheen waarin 2 bouten zitten om hem recht te kunnen stellen. En hieraan de verlengplaat.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik heb zelf ook tafel verlenging gemaakt op mijn robland. Die heb ik gemaakt van houten strips. Principe is bij de meeste hetzelfde: strip aan de machine en een tafel met een rand die daar achter vast haakt. Werkt nog steeds meer dan prima. Eenmalig stellen en daarna altijd goed. Ik heb er wel twee rolbokken onder het uiteinde staan ipv poten. Dus die moeten wel gesteld worden als ik ze ergens anders voor gebruikt heb.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Aan deze kant heb ik een smalle tafel gemaakt, reststukje, de andere kant is breder. De tafel is als t-profiel gemaakt.
Screenshot_20191230-094732.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hierbij de foto's. Mijn vlakbank is 190cm lang. Dus dat scheelt ook nog wel...
Het is allemaal wel erg degelijk uitgevoerd, makkelijk erop en eraf te plaatsen. De rail voor je geleider is gelijk aan de rail de verlengkabel. Dus aan die zijde hoef je geen extra rail te plaatsen. Mijn ervaring, zoals gezegd, aan de uitvoerkant van de vandiktetafel is het erg prettig om dit te hebben!

IMG_2543.jpg

IMG_2545.jpg

IMG_2546.jpg

IMG_2547.jpg

IMG_2548.jpg
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Bedankt voor de foto's, hier kan ik een hoop mee.
Als ik het goed zie/begrijp, haken ze om het profiel heen en klem je ze met de hendel en het plaatje van onderaf vast? En de boutkop aan dat ronde stuk ijzer, die is zeker om ze horizontaal te stellen? Die schuift redelijk strak tegen het platte deel van het profiel aan zo te zien.
Dient de V-groef in de zijkant van de profielen nog ergens voor met deze verlengtafels, of is die puur voor de langsgeleider?

Ik heb net al quick and dirty iets geknutseld van reststukken; ik denk dat het me gaat lukken om voor weinig een paar verlengtafels te maken. Zal ik later nog ff wat van posten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Wel iets wat je moet weten (denk ik): de korte tafel op de uitvoer van de vandikte is er moeilijk snel af te halen — je kan hem namelijk niet van het profiel afschuiven; moet hem dus bijna helemaal demonteren. Tenminste, zo werkt het op mijn A3 31.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Is de vandiktetafel iets korter dan de zijbehuizing waardoor de bevestigingsrail daardoor niet ver genoeg buiten steekt tov de zijkant, waardoor je hem er niet opzij vanaf kan schuiven? Of zo lijkt het tenminste op de foto's van de A3 31 bij Hammer op de site.
Kan je dan geen langere bouten zoeken voor de rail en er een latje (hard)hout tussen zetten zodat de rail verder uitsteekt?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Is de vandiktetafel iets korter dan de zijbehuizing waardoor de bevestigingsrail daardoor niet ver genoeg buiten steekt tov de zijkant, waardoor je hem er niet opzij vanaf kan schuiven? Of zo lijkt het tenminste op de foto's van de A3 31 bij Hammer op de site.
Kan je dan geen langere bouten zoeken voor de rail en er een latje (hard)hout tussen zetten zodat de rail verder uitsteekt?

Klopt. Verlengen is moeilijk omdat die tussenringen waar de bout doorheen gaat 'zelfrichtend' zijn — door ze te draaien zet je de rail op de goede hoogte (leg ik dat goed uit?). Als die dingen wat langer waren geweest was het probleem uit de weg.
Anderzijds is een vaste verlenging geen issue. Ik heb nog een korte en de lange, want ook een N4400.

AANVULLING: Nu ik er over nadenk, zou het probleem ook op te lossen moeten zijn met wat carrosserie-ringen, eventueel icm een langere bout. Mss test ik dat volgend jaar… : )
 
Laatst bewerkt:

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Bij mij schuift deze er wel gewoon af, maar het kan zijn dat dit bij de A3-31 anders is uiteraard.

De verlengtafels haken idd om het profiel heen. Met de metalenplaat wordt deze vastgeklemd en de bout zorgt ervoor dat je ze netjes parallel kan stellen.
De v groef heeft voor deze verlengtafel geen functie, inderdaad enkel voor de aanslag. Dat is dan overigens wel weer netjes gedaan door een hard metalen strip in de v-groef waar de bevestiging schroef van de geleider op vast draait.

Succes ermee!
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik heb een prototype van hout gemaakt aan de hand van de fotos van avos. Maar er zit te veel vering in. Dus de onsteunende onderdelen moeten minimaal van aluminium zijn. De krachten van het aanhang punt zijn te groot.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb afgelopen week ook een eerste opzet gemaakt, van aluminium extrusieprofiel en stalen koker.
Dat is redelijk star heb ik het idee, buigt maar een klein beetje door als ik er aan ga hangen. Wel ga ik nog een uitsteeksel maken op het draaipunt om de tafel hieraan te laten hangen, als extra ondersteuning.

Ik heb daarmee wel het idee dat het gaat lukken, maar wacht eerst op de levering van mijn A3-31 om zeker te zijn van de afmetingen van de bevestigingsrail die er al aanzit (van de paralelgeleider). De nieuwe bevestigingen moeten namelijk wel dezelfde afmetingen hebben om de verlengtafels ook hierop te laten passen, of de paralelgeleider moet ook op een nieuw te maken bevestiging passen.

De bevestigingsrail wordt daarom waarschijnlijk ook van staal/RVS omdat ik dit kan lassen en daarmee iedere gewenste vorm/dikte kan geven door kokers en strip te combineren. Het uiteindelijke resultaat laat dus nog even op zich wachten hier.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hoi Klusrob,

ben je hier ondertussen al verder mee gekomen? Ik wil ook een (afneembare) tafelverlenging voor mijn N4400 maken. Ik zit nu te klooien met rolbokken maar dat schiet niet op.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
@L.N. heeft een Aigner verlengtafel die ook heel interessant is. Goedkoper dan de Hammer varianten ook dacht ik.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb uiteindelijk toch een verlengtafel van Hammer gekocht (geen tijd om er zelf te maken, en voor een project het wel nodig hebben, toen de verlengtafel toevallig in de actie was).
Wel met het idee om er nog een te gaan namaken voor aan de zaagtafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.