Opzoek naar diverse gereedschappen

WillemWoodWorker

Actieve deelnemer
29 sep 2019
40
6
Ha Barktus
Mooi apparaat heb je gekocht! Gefeliciteerd!

Ik reageer even omdat ik de hobby ook uitoefen met een beperkt budget. Qua lijmklemmen bv. die heb ik allemaal op rommelmarkten of in kringloopwinkels gekocht. Ik heb er totaal een stuk of 20 en ik denk dat ik niet meer uitgegeven heb dan 25 euro. Ik heb er twee weggegooid, bleken miskopen.

Mijn zaag heb ik van mijn vader gehad, een Metabo TK 1256. Daar heb ik heel veel plezier van. Mijn "kolomboor" is een Wolfcraft standaard met een AEG boormachine erin die 7,50 kostte bij de kringloop in Steenwijk. Mijn frezen zijn een Rus die ik ooit van mijn kinderen heb gehad. Deze hangt in een freestafel (zelfbouw). Dat is echt heel fijn werken. Ik heb voor 22,50 via MP een Bosch erbij gekocht. Omdat ik veel met frezen doe en Hooked on Wood mij op het spoor van Banggood heeft gezet heb ik daar een palmrouter gekocht met freesjes. Was mijn kado van de goede Sint..... nog geen 50 euri's

Waar ik voor mijn doen veel geld aan uitgegeven heb is, overigens naar een paar goedkopere modellen versleten te hebben, een schroefmachientje van Milwauki. Ik wilde een kleine handige die wel goed was. Iets van 160 piek.

Dan heb ik nog twee schuurmachines, een Bosch excentrische, via MP voor 35 piek en een Ferm bandschuurmachine die op zijn kop aan de werkbank geklemd kan worden.

Ik heb een Nifisk bouwstofzuiger, een goed stofmasker en doppen voor de oortjes. Kwa handgereedschap heb ik het meeste al heel lang. Een enkel keertje zie ik iets op een rommelmarkt wat ik er dan bij koop.

Wat ik maak? Meestal dingen die we nodig hebben, maar laatst ook een leuk bijzetkrukje voor mijn vader.
IMG_1558.jpg

Mogelijk heb je er iets aan.

Vriendelijke groet,
Willem
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Kijk! Daar heb je in ieder geval meer machine aan dan aan die Ryobi. Nu nog een stukje basis instructie "hoe om te gaan met een cirkelzaagtafel", je eerste proef sneetjes zagen om te kijken of de zaagbladen scherp zijn - deze eventueel even laten slijpen - en je bent klaar om de eerste projecten in elkaar te knutselen.
Pas wel op met YouTube! Er staat een filmpje op van een Inca Universal waarmee wat wordt gezaagd, maar degene die dat doet heeft geen idee van veilig werken.
Heel veel plezier gewenst van je nieuwe aanwinst! Ik wens je een veilig en productief 2020;).
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Bedankt iedereen voor de reacties! Ik ga er hopelijk veel plezier van hebben in de toekomst :) Probeer in het nieuwe jaar nog even inhoudelijk te reageren. Tot die tijd; foto's!

De aan en uit knop ga ik overigens wel vervangen. Wil er een die ik met m'n knie kan stoppen mocht het nodig zijn.

1205-BA63-9-E32-4-D48-8280-18-C61-A32-E048.jpg


6-ED6-A701-4-AAA-4451-86-FB-59-B89-CAF4-BF4.jpg


DC505-D61-5-B4-D-4-A1-E-A3-D6-2803-CCD7-F441.jpg


FAA31-AC9-3404-4-A0-E-B749-EF5-C2751-FC45.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die aan-uit knop is op onze Inca Compact ook niet heel fijn.

Overigens, de vorige eigenaar van het apparaat (mijn zwager) heeft op dat 'naamplaatje' een afzuigaansluiting gemaakt. Als je daar een stofzuiger aan hangt zorgt dat voor een significante vermindering van stofverspreiding.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Schuurschijf erbij, en ook een schuurdoorn. Nou, dan kun je je werkstukken ook al schuren:). Prachtig toch? Zie ik zelfs iets van een handleiding in die doos liggen? Het werkblad wel even schoonmaken en in de was zetten. Dan glijd het hout er gemakkelijker overheen. Dan gaat het zagen een stuk gemakkelijker.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Die aan-uit knop is op onze Inca Compact ook niet heel fijn.

Overigens, de vorige eigenaar van het apparaat (mijn zwager) heeft op dat 'naamplaatje' een afzuigaansluiting gemaakt. Als je daar een stofzuiger aan hangt zorgt dat voor een significante vermindering van stofverspreiding.

Ik vroeg me al af of dit mogelijk was. Maar hier dus al mijn antwoord. Kan je toevallig een foto bemachtigen? :p
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ha Barktus
Mooi apparaat heb je gekocht! Gefeliciteerd!

Ik reageer even omdat ik de hobby ook uitoefen met een beperkt budget. Qua lijmklemmen bv. die heb ik allemaal op rommelmarkten of in kringloopwinkels gekocht. Ik heb er totaal een stuk of 20 en ik denk dat ik niet meer uitgegeven heb dan 25 euro. Ik heb er twee weggegooid, bleken miskopen.

Mijn zaag heb ik van mijn vader gehad, een Metabo TK 1256. Daar heb ik heel veel plezier van. Mijn "kolomboor" is een Wolfcraft....

Bedankt voor de tips, ik ga morgen denk ik de kringlopen hier eens even af. ;)

Die hbm klemmen moet je idd echt niet nemen, zie hier een artikel over pijpklemmen en op pagina 2 de klemmen van HBM met foto’s erbij om te laten zien hoe slecht die zijn: https://www.woodworking.nl/showthread.php?10798-Hoe-maak-je-een-pijpklem&p=322035#post322035
Daarna heb ik via dieter Schmidt tools de Juuma sash clamps gehaald en die bevallen heel erg goed

Ik zie het inderdaad, die gaan er hier dus niet komen.

Schuurschijf erbij, en ook een schuurdoorn. Nou, dan kun je je werkstukken ook al schuren:). Prachtig toch? Zie ik zelfs iets van een handleiding in die doos liggen? Het werkblad wel even schoonmaken en in de was zetten. Dan glijd het hout er gemakkelijker overheen. Dan gaat het zagen een stuk gemakkelijker.

Ja klopt, die zit er ook bij. Goede tip van het werkblad! Welke was kan ik daar het beste voor gebruiken?

----

Vandaag nog even in de schuur aan het rommelen geweest. Alwaar ik het handgereedschap tevoorschijn heb gehaald wat ik laatst van mijn vader heb gehad. Hij heeft het ooit van mijn opa gehad en er nooit iets mee gedaan. Alles is dus hagelnieuw op de lijmklemmen na, die weer van de opa van mijn partner komen. Anyway, foto's!

IMG-8757.jpg


IMG-8758.jpg


IMG-8759.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Voor de was: er zijn verschillende middelen voor. Je moet alleen voor je zaagtafel niet iets speciaal moeten gaan aanschaffen. Meubelwas werkt prima (zonder kleurtje natuurlijk). Natuurlijk zijn er betere middelen. Enige waar je wel op moet letten: er moet geen siliconen in zitten! Dat geeft af op je gezaagde hout en dan kom je in de problemen als je wilt gaan afwerken (lakken of schilderen) want dan hecht je afwerking niet. De zool van je schaaf behandel je voor het schaven even met een stukje kaars, dat scheelt je in de energie die nodig is bij het schaven. Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.