Opzoek naar diverse gereedschappen

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Wegens mijn groeiende interesse en houtbewerken, wil ik mijn huidige gereedschap uit gaan breiden. Nu weet ik wat er moet komen en heb ik mezelf een zeer strak budget gesteld. Immers, stel dat ik het over een half jaar niet leuk meer vindt, wil ik niet dat er voor een hoop geld aan materiaal staat. Daarom dan ook graag jullie hulp.

Ik wil in het begin mezelf voorral bezig gaan houden met het maken van snijblokken van hardhout. Hier moeten de machines dus tegen kunnen.

Het volgende wil ik aanschaffen:
  • Zaagtafel
  • Bovenfrees
  • Schuurmachine
  • Lijmklemmen (non elektrisch)

Zaagtafel
Het belangrijkste is dat de tafel recht kan zagen, echter laat het budget geen dure tafel toe. Youtube heeft me geleerd dat ik van een slechte tafel een goede kan maken door het gebruik van een zaagslede. Klopt dit ook echt? Momenteel kijk ik naar de PARKSIDE PTK 2000 E3 (specificaties), de Scheppach HS81S (specificaties) of de Mannesmann 254 mm (specificaties). Allemaal niet top of the line, maar ik wil toch ergens beginnen. Welke zouden jullie kiezen, of raden jullie wat anders aan? Mijn budget is 150 euro voor een zaagtafel.

Bovenfrees
Voor de bovenfrees wil ik een Parkside POF1200 (specificaties) gebruiken en hier een freestafeltje voor maken. Deze frees lijkt voldoende kracht te hebben en ondersteund 8mm frezen. Hiermee voldoet de frees aan de voorwaarden voor mij. Mochten jullie iets beters weten voor dit geld, hoor ik het graag. :)

Schuurmachine
Omdat ik geen vandiktebank heb zal ik goed moeten selecteren op de soorten hout en deze op het oog recht moeten maken met een schaaf en een ondergrond waarvan ik 100% zeker ben dat deze recht is. Helemaal recht is een utopie en de snijplank moet uiteindelijk ook geschuurd worden. Hierbij kwam ik wederom via Youtube terecht op en excentrische schuurmachine, dit omdat het in korte tijd veel materiaal kan verwijderen. Is dit een goede keuze of raden jullie wat anders aan? Mijn budget is 50 ero

Lijmklemmen
Uiteraard mogen lijmklemmen niet ontbreken. Hier kan ik kort over zijn, dit worden HBM Professionele Lange Lijmklemmen / T-klemmen (specificaties). Deze lijken me geschikt voor de klus.

---

Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen. Ik heb rekening gehouden met het feit dat hardhout een hogere rpm nodig heeft, de gekozen machines voldoen hier mijnziens ook aan. Uiteraard snap ik dat het budget erg krap is, maar dit is waarmee ik het wil doen en tweedehands mag natuurlijk ook. Upgraden kan later altijd nog. ;)
 
Laatst bewerkt:

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Ik heb vorig jaar ook wat van die lijmklemmen van HBM besteld omdat ik benieuwd was naar de kwaliteit. Kan ik kort over zijn, rotzooi. Die kan ik je dus van harte afraden ;) Ik heb ook wat klemmen van Ecotools (https://www.ecotools.nl/snelspanners/), ook niet al te duur en dat zijn wel erg fijne klemmetjes voor dat geld.

Van Parkside heb ik een spijkerpistool voor de compressor en van iemand kreeg ik een bandschuurmachine van hetzelfde merk. Allemaal heel erg plastic fantastic, vrees dat het niet lang meegaat. De stofhoes van de schuurmachine is al afgebroken. Maar nieten en schuren doen ze tot nu toe goed. Frees en zaagtafel kan ik je niets over zeggen, geen ervaring met die modellen.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik heb vorig jaar ook wat van die lijmklemmen van HBM besteld omdat ik benieuwd was naar de kwaliteit. Kan ik kort over zijn, rotzooi. Die kan ik je dus van harte afraden ;) Ik heb ook wat klemmen van Ecotools (https://www.ecotools.nl/snelspanners/), ook niet al te duur en dat zijn wel erg fijne klemmetjes voor dat geld.

Van Parkside heb ik een spijkerpistool voor de compressor en van iemand kreeg ik een bandschuurmachine van hetzelfde merk. Allemaal heel erg plastic fantastic, vrees dat het niet lang meegaat. De stofhoes van de schuurmachine is al afgebroken. Maar nieten en schuren doen ze tot nu toe goed. Frees en zaagtafel kan ik je niets over zeggen, geen ervaring met die modellen.

Zou dan Serre-Joints nodig hebben volgens mij. Maar die zijn weer aardig aan de prijs. :p

Wat betreft het gereedschap, dat geloof ik graag. Ik werk dagelijks met professioneel gereedschap op mijn werk. Maar wil voordat ik thuis de investering doe toch uitvinden of ik het houtbewerken leuk blijf vinden om te doen. Heb me al te vaak in een hobby gestort en gelijk alles gekocht wat dan daarna stond te verstoffen. :p

Mocht je overigens iets weten rond het genoemde budget, be my guest.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
Hoi Barktus, ook ik heb geen zeer uitgebreid machinepark. Ik maak mijn snijplanken met hout wat al is geschaafd en van dikte gelijk is gemaakt. Op deze manier kan ik het af met lijmklemmen(bessey en irvine pijpklemmen), een afkortzaag(makita ls1018l) Bovenfrees van makita en een bandschuurmachine (skil1220). Ik gebruik ongeveer 7 a 8 klemmen per keer. Een tafelzaag is in mijn ogen handiger als een afkortzaag dus in dat opzicht kun je daar beter voor gaan als je snijplanken wilt maken. Als ik alles namelijk zo passend mogelijk wil maken moet ik alle blokjes voor de snijplank apart verzagen en verlijmen. Met je zaagtafel kun je preciezer werken (mits de machine dat toelaat).
Wat ik wel wil meegeven is dat je krijgt wat je koopt. Je budget is zeer beperkt (wat niet wil zeggen dat het onmogelijk is), verwacht er echter niet van dat je met gemak de snijplanken kunt maken die je op pinterest voorbij ziet komen.
Wat ik vooral heb geleerd is dat je best een hoop kunt bereiken met mindere middelen, je bent er alleen veel meer tijd mee kwijt.

De bandschuurmachine die ik heb is volgens mij €70, (cadeau van de vrouw in ruil voor een snijplank:cool:). Deze doet zijn werk prima. Je houdt altijd hoogte verschillen over als je het op de manier moet verlijmen zoals ik het doe. Dus je moet ook met verschillende korrels schuurpapier werken (grof beginnen en fijn eindigen). Mijn skill werd geleverd met 1 korrel 80 band dus de andere moest ik zelf bijkopen (bij ecotools zijn ze niet duur).
Een tafelzaag heb ik niet dus daar kan ik je niet bij helpen.
Mijn bessey klemmen zijn geweldig maar die liggen denk ik buiten jouw budget. Mijn irvine pijpklemmen heb ik in de usa gehaald toe ik er voor mijn werk was. Op zich zijn dit relatief goedkope klemmen. Je moet alleen ergens goedkoop de buizen kopen. Heb je een goede winkel ben je vrij weinig kwijt (want het is maar een ijzeren pijp). De bovenfrees die ik heb is prima, de frezen die je gebruikt moet je ook meenemen in je budget, die kosten ook wel wat en krijgen het bij kopshout best te verduren.

Al met al denk ik dat je een zeer beperkt budget hebt (maar hey, dat kan ook aan mij liggen). Je zegt dat je niet zo veel wilt uitgeven omdat je bang bent dat je de hobby snel gaat vervelen. Dat kan natuurlijk niet. Hout is eerlijk en het straft je af. Als t er niet uit ziet heb je of niet genoeg geduld gehad of je hebt niet nagedacht. Maar vervelen gaat het niet. In mijn geval is het juist zo dat ik nu nadenk over: “had ik maar die ...€ meer uitgegeven”. In jouw geval kan dat ook weer goed uitwerken. Als je goedkoop begint dan leer je van je fouten en weet je waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe of betere machines. Wat ik dus vooral wil meegeven: wees kritisch naar wat er niet goed gaat en waarom. 4 van de 5 keer ligt de fout bij jezelf en dat is puur omdat je niet weet hoe je het maximale uit de machine kunt halen.

Excuses dat ik je dus niet aan veel goedkope machines heb kunnen helpen. Mocht je een goedwerkende (secuur) tafelzaag hebben gevonden dan zou ik het graag horen:) Die heb ik namelijk nog niet in de collectie.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Zaagtafel: Laat die goedkope rommel links liggen en investeer in iets degelijks! Tweedehands zijn er met wat geduld goede machines tegen redelijke prijzen te vinden. Ik zou evengoed je budget wat opkrikken. De machines die je noemt lijken mij weggegooid geld.

Frees: zou ik even laten gaan als ik jou was. Heb je niet per sé nodig. Voor snijplanken komen ze van pas, maar je kan ook een mooi randje maken met een schaaf. Wil je toch kopen: Triton heeft heel aardige machines voor een beperkt budget. Enige merk dat ik ken waarvan ik dat kan zeggen! In jouw geval zou ik kijken naar de mof001.

Schuurmachine: heb je nodig. Ik kan je redenatie volgen. Met iets goedkoops kan je wel even vooruit. Koop je wat later gewoon alsnog iets goeds. Ik zou de bandschuur laten liggen voor jouw doel. Excentrisch is goed genoeg voor het grovere werk en het beste voor het fijne werk.

Lijmklemmen: hbm schijnt niet best te zijn. Krom, slap, etc. Ecotools heeft heel aardige klemmen, maar voor snijplanken zou ik naar pijpklemmen kijken. Goedkoop, sterk en als je de juiste hebt ook bijzonder geschikt voor je doel. Ik heb er een paar goedkope van Baptist, daar valt redelijk mee te werken. Ik denk dat er betere zijn voor hetzelfde of misschien net iets meer geld. De pijpen zelf koop je het beste bij Toolstation. Goedkoop en de schroefdraad zit er al aan.

Kortom: ik zou de frees schrappen en het geld dat vrijkomt investeren in een fatsoenlijke zaag. Een goede tweedehandse is waardevast en kan je dus ook gewoon weer verkopen zonder verlies, mocht je na een tijdje toch besluiten dat het niets voor je is.

Veel succes met je zoektocht!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Laat goedkope rommel links liggen. Dat lijkt in eerste instantie goedkoop, maar de ergernis die je er van kunt hebben doet je de lage prijs vlug vergeten. Immers, goed gereedschap is het halve werk. En geeft meer plezier.
voor wat de zaagmachine betreft: eens met ‘t Wolt. Daar kun je beter wat meer geld voor uittrekken.
De freesmachine zou ook ik als laatste in het lijstje zetten. Met een tweede hands (kwaliteits) handschaaf kom je een heel eind. Staat wel voor dat voor de freesmachine een hulpstuk te maken is zodat je grotere vlakken kun vlakfrezen (als een soort vandikte bank). Daar zijn voldonde voorbeelden op YouTube te vinden.
De schuurmachine: daar zou ik ook meer geld voor budgeteren. Van een goede schuurmachine heb je ook plezier bij andere schuurklussen in en rond het huis, dus dat is geen weggegooid geld:p.
Voeg ook een bouwstofzuiger toe aan je lijstje, liefst een waar je je elektrisch gereedschap op kunt aansluiten. Dat kan wel goedkoop, ik heb al een paar jaar een Lidl bouwstofzuiger aan een paar machines hangen. Zeker voor het schuren!! Je wilt zo min mogelijk stof naar binnen krijgen.
* noot: met kwaliteits handschaaf bedoel ik een schaaf met de bekende namen: Stanley, Record, Anchor. Die zijn in de regel goed af te stellen en reservedelen zijn nog goed te koop.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Beste Barkus,

Helaas ben ik het met de vorige bijdragen helemaal eens. "Helaas" omdat je in mijn ogen niet zonder redelijk tot goed gereedschap lekker werkt. Koop liever een goed stuk gereedschap dan twee mindere. Upgrade is vaak gewoon nieuw kopen:) Dan kun je beter gelijk het geld uitgeven.
Ik denk dat de verkoopwaarde van goede gereedschap de investering tov budget merken weer goed maken.

Ik zou de frees onderaan mijn lijstje zetten en in plaats van een freestafel te kijken naar een goede cirkelzaag evt in combinatie met een afkortzaag. Maar ik denk niet dat je voor E150 iets fatsoenlijks gaat krijgen. Als het je niet of slechts met veel moeite lukt om iets fatsoenlijks te maken dan weet je zeker dat je over 6 maanden stopt en is het zeker weggegooid geld. Kijk dus naar een upgrade van je budget nu je begint.

Ik heb nog geen moment spijt gehad van het gereedschap dat ik in 2002 voor toen veel geld (eerste baan) heb gekocht. Ik heb nog geen gat in stuc verknald en als ik nu hout afkort dan is de snede ook recht / haaks. En de enige upgrade die ik ga doen is naast een GKS190 ook een GKT55GCE in mijn inventaris hebben.

HTH,
Dirk
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Oke, dus als ik een lang verhaal kort maak:
De genoemde investering kan ik dan beter niet doen.

Na wikken en wegen, maar voorral het argument dat een stuk kwaliteitsgereedschap waarde behoud en dat interessant is voor een eventuele verkoop. Heb ik besloten het totale budget te verhogen naar 500 euro. Hiervoor wil ik dan graag het volgende hebben:


  • Zaagtafel (liefste met onderstel, inklapbaar zou helemaal een plus zijn).
  • Schuurmachine.
  • De juiste buisklemmen met buis.

Bonus
Een bonus zou zijn de bovenfrees van de Lidl of voor dezelfde prijs een leuk tweedehands exemplaar. Het lijkt me gewoon leuk om zo af en toe wat met de frees te proberen, dat deze dan niet super is wil ik in het begin best op de koop toenemen.

Advies
Wat kan ik hier dan het beste voor kopen /wachten tot het 2e hands beschikbaar komt?
Zo zag ik bijvoorbeeld de RYOBI RTS1800S-G maar heb ik geen idee of dat wat is.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Geen ervaring met Ryobi maar ik zie het vak langskomen op YouTube. Dat kan A. betekenen dat ze goed zijn of B. dat ze goed zijn in affilliates vinden... Ik durf niet te zeggen welke van de twee (of een tussenvorm) het geval is.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ryobi is niet heel erg goed ofzo, maar ook niet bijster slecht. Loop maar eens een hornbach in en pak het vast, dan weet je meteen genoeg en het prijsniveau zegt meestal ook al aardig wat.

de bijnaam luid "Cry-obi" ..........en niet vanwege de kop-en-schouders-boven-de-rest-uit-topkwaliteit ;-)


Veel USA klussers gebruiken het eco systeem van hun, 1 accu meerdere machines, wordt vaak in zo'n grote sporttas verkocht tegen relatief lage prijzen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Op marktplaats wordt op dit moment een Inca Universal aangeboden met de nodige hulpstukken erbij (Rilland) voor een bedrag dat aardig binnen je budget past. Ik zou daar voor de aardigheid eens naar kijken. Dan heb je nl. Een universele machine die meer kan dan alleen zagen, nauwkeurig is (of nauwkeurig te krijgen is) en die niet veel van z’n waarde verliest als je hem straks weer zou moeten/willen verkopen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Oke, dus als ik een lang verhaal kort maak:
De genoemde investering kan ik dan beter niet doen.

Na wikken en wegen, maar voorral het argument dat een stuk kwaliteitsgereedschap waarde behoud en dat interessant is voor een eventuele verkoop. Heb ik besloten het totale budget te verhogen naar 500 euro. Hiervoor wil ik dan graag het volgende hebben:


  • Zaagtafel (liefste met onderstel, inklapbaar zou helemaal een plus zijn).
  • Schuurmachine.
  • De juiste buisklemmen met buis.

Bonus
Een bonus zou zijn de bovenfrees van de Lidl of voor dezelfde prijs een leuk tweedehands exemplaar. Het lijkt me gewoon leuk om zo af en toe wat met de frees te proberen, dat deze dan niet super is wil ik in het begin best op de koop toenemen.

Advies
Wat kan ik hier dan het beste voor kopen /wachten tot het 2e hands beschikbaar komt?
Zo zag ik bijvoorbeeld de RYOBI RTS1800S-G maar heb ik geen idee of dat wat is.

Op youtube kun je een hele trits vergelijkingen van tafelzafen vinden bij bauforum24. Is wel Duits gesproken, dus daar moet je even doorheen. De goedkopere machine komen er in het algemeen niet goed van af. Ik zou zelf een onderstel maken als je eerste project, kun je met wat platen en balkhout maken en later dan een betere bouwen.

Ryobi, super marketing:)

Bij ons, maar ook op andere bouwplaatsen, kom je tegen: MAKITA, blauwe BOSCH of HILTI Dat zegt genoeg over de kwaliteit. Voor interieurbouw komt daar nog FESTOOL bij. Dat zijn voor mij de merken waar ik mijn spullen zou halen. Ik heb bijna alles van BOSCH.

Voor een bovenfrees zou ik even doorsparen en een MAKITA RT0700 met een aantal hulpstukken kopen.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Op marktplaats wordt op dit moment een Inca Universal aangeboden met de nodige hulpstukken erbij (Rilland) voor een bedrag dat aardig binnen je budget past. Ik zou daar voor de aardigheid eens naar kijken. Dan heb je nl. Een universele machine die meer kan dan alleen zagen, nauwkeurig is (of nauwkeurig te krijgen is) en die niet veel van z’n waarde verliest als je hem straks weer zou moeten/willen verkopen.

Als ik het goed begrijp kan je met die slinger zaag dus finger joints maken? De rest reageer ik later vanavond even op.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dat kun je zonder de "slinger" zaag ook hoor. Dat slingeren gaat het zaagblad doen doordat je hem scheef op de as monteert met een wig-vormige schijf. Zo kun je brede zaagsleuven maken, zogenaamde dado's.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Koop bijv. tweedehands een leuke deWalt zaag, bijv. de DW745. Enige echt zwakke punten bij die zaagmachines zijn de geluidsproductie en de dwarsgeleiding. Die laatste kun je later vervangen door bijv. een Incra geleider. Verder zijn het prima machines, die niet snel tekort schieten.
Veel afnemen doe je betaalbaar met een bandschuurmachine of met een (hand)schaaf. Goede vlak of excentrische schuurmachines zijn niet goedkoop. Domweg doordat het fijnere stof dat je genereert bij een goedkope machine snel in de lagers terechtkomt, waardoor je machine kapot gaat. Bovendien trillen de goedkope machines zo hard dat je bij langdurig gebruik het risico loopt dat je echt schade oploopt aan bijv. bloedvaten of zenuwen.
Als eerste begin kun je met een paar simpele klemmen ook aan de slag, en de freesmachine is inderdaad optioneel. Stevige klemmen kun je harder aandraaien, maar voor het verlijmen van wat blokjes is dat niet echt heel hard nodig.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Op marktplaats wordt op dit moment een Inca Universal aangeboden met de nodige hulpstukken erbij (Rilland) voor een bedrag dat aardig binnen je budget past. Ik zou daar voor de aardigheid eens naar kijken. Dan heb je nl. Een universele machine die meer kan dan alleen zagen, nauwkeurig is (of nauwkeurig te krijgen is) en die niet veel van z’n waarde verliest als je hem straks weer zou moeten/willen verkopen.

Heb zojuist contact gehad met de koper, morgen komt er een gegadigde kijken. Koopt deze de tafel niet, dan kan ik komen kijken.

Op youtube kun je een hele trits vergelijkingen van tafelzafen vinden bij bauforum24. Is wel Duits gesproken, dus daar moet je even doorheen. De goedkopere machine komen er in het algemeen niet goed van af. Ik zou zelf een onderstel maken als je eerste project, kun je met wat platen en balkhout maken en later dan een betere bouwen.

Ryobi, super marketing:)

Bij ons, maar ook op andere bouwplaatsen, kom je tegen: MAKITA, blauwe BOSCH of HILTI Dat zegt genoeg over de kwaliteit. Voor interieurbouw komt daar nog FESTOOL bij. Dat zijn voor mij de merken waar ik mijn spullen zou halen. Ik heb bijna alles van BOSCH.

Voor een bovenfrees zou ik even doorsparen en een MAKITA RT0700 met een aantal hulpstukken kopen.

Van het onderstel, goede tip! Welke soorten hout zou je hiervoor gebruiken?
En dat van de bouw; daar werk ik zelf ook. Die merken dat kan ik beamen. :p


Dat kun je zonder de "slinger" zaag ook hoor. Dat slingeren gaat het zaagblad doen doordat je hem scheef op de as monteert met een wig-vormige schijf. Zo kun je brede zaagsleuven maken, zogenaamde dado's.

Heb je hier meer informatie over? Dado schijven zelf zijn niet toegestaan in Nederland toch?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Niet voor professioneel gebruik, nee. Voor hobby gebruik is het iets anders. De z.g. Dado stacks (setje bij elkaar passende zaagbladen die voor het maken van dado’s/sleuven worden gebruikt) zijn hier wel te koop.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Ik hoop voor je dat die Inca wat wordt. Dat is een mooie machine! En absoluut ook waardevast. Ik raad je wel aan om even op een stadswerkplaats o.i.d. te kijken of je een korte machinale-cursus kan doen. Dan leer je 'veilig' met zulke machines werken. Je vingers wil je graag nog aan vuurwerk kunnen opofferen tenslotte... ;-) (pun intended, vuurwerk moeten ze verbieden, maar dat terzijde)

Zo'n onderstel kan je goed van beuken maken. Dat is goed hard hout en niet duur. Wel opletten of het goed droog is. Is het in een droogkamer gedroogd (kiln dried; kd), dan zit je meestal wel goed. Is het alleen winddroog, dan moet je het nog een flinke tijd binnen bewaren voordat het droog genoeg is. Is het te nat, dan kan je verwachten dat het nog flink gaat werken, en eindig je met een schots en scheef onderstel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.