Mobiele zaagtafel

Krisken

Nieuw lid
29 dec 2019
4
0
Hallo allemaal, ik wil mijn DeWalt zaagtafel graag op een verrijdbaar blok gaan maken. Heb ondervonden dat het met deze relatief kleine tafel niet fijn is grotere platen te zagen. Daarom wil ik graag eej uitklapbaar voor en zijdeel maken. Hierhoor wil ik degelijke sterke klapscharnieren oid gebruiken, kan iemand mij tips geven welke scharnieren hier geschikt voor zijn? Ik zoek dus iets lijkend op een keukendeurscharniertje, maar dan degelijk en sterk. Alvast bedankt!!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,

Je vertelt niet waar je de bladen aan wilt bevestigen, maar omdat je het over een keukenkastscharnier hebt, neem ik aan dat het aan e.o.a. houten constructie bevestigd wordt.
Het losse einde van het extra blad moet je sowieso ondersteunen. De scharnierende kant zou ik gewoon met een pianoscharnier monteren. Is ook makkelijker uit te lijnen dan twee of meer losse scharnieren.

Op internet zoeken naar 'dewalt 745 extension table' geeft ook een hoop ideeen, maar wellicht heb je dat al gedaan.
 
Laatst bewerkt:

Krisken

Nieuw lid
29 dec 2019
4
0
Wil graag iets maken wat gemakkelijk in en uit te klappen valt, gezien de geringe ruimte in mijn werkplaatsje, dus soort van klapscharnier, maar dan wat groter welk voor mijn idee de oplossing biedt.
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Grote platen kun je beter niet op een zaagtafeltje zagen. Als je ze aanduwt is het lastig om ze goed geleidelijk en recht op de zaag aan te sturen. Vaak ga je iets scheef en dan loopt je zaag vast, en/of kickback Kan beter met een lineaal en een cirkelzaag.

Er zijn natuurlijk wel grote tafels, maar dan zijn van die grote. Volgens mij zijn dat paneelzaagtafels?
Gr john
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Terugkomend op de kern van je vraag. Je tafel verlengen en verbreden zou wel kunnen. Ik heb het eens gedaan, na enige tijd had ik iets wat redelijk werkte. Echter het opbouwen en finetunen(geen naden tussen de overgangen, stabiliteit en vlak ) was een lastig en tijdrovend proces
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt hier op het forum ook de nodige voorbeelden vinden hoor.
9303D3D0-CAEF-432C-AEB0-3EA6C6BCDC35.jpg
Foto komt van de iPad, daarom op z’n kant. Wat je ziet hangen is de opklapbare uitvoertafel. De scharnieren zijn van hout, draaipunt is met slotbouten gemaakt. Ontwerp is van een ander forumlid. Ik dnk dat ik de tekeningen nog wel ergens heb. Laat maar horen als je interesse hebt.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Waarschijnlijk is een scharnierend blad (of meerdere bladen) handiger, maar om je nog een optie te geven:

Bekijk bijlage 92949
Twee paar voor zodat het max 70kg kan dragen.
Bekijk bijlage 92950
De plaat haakt achter een opstaande rand, op die manier kan ik 'm ook omdraaien en er platen mee schuren met de bandschuurmachine.
IMG-20191223-WA0007.jpg
Vaak gebruik ik de plaat liggend op de zaagtafel als werkbank, vanwege datzelfde ruimtegebrek.
 

Krisken

Nieuw lid
29 dec 2019
4
0
@janwillem en @EdP, excuses voor de late reactie, maar ik vind allebei jullie ideeën heel mooi! Hebben jullie daar wellicht tekeningen van? Je bijlages waren ongeldig helaas janwillem.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Nog sterker;)...ik heb daar een compleet sketchup bestand van: samenstelling, zaagplan, plaatindeling, etc. Heb je Sketchup? Dan stuur ik je dat bestand per PM. Ik geloof dat de bedenker van dit moois nog wel actief is op het forum. Is in 2017/2018 gepost met als noemer 'werkbank' omdat er meer functionaliteit in zat dan alleen maar een zaagtafel.
Ik hoor het wel.
 

Krisken

Nieuw lid
29 dec 2019
4
0
Sketch-up ken ik nog wel van mn opleiding ja, ga ik regelen, ik ontvang het heel graag van je iig!!
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Nog sterker;)...ik heb daar een compleet sketchup bestand van: samenstelling, zaagplan, plaatindeling, etc. Heb je Sketchup? Dan stuur ik je dat bestand per PM. Ik geloof dat de bedenker van dit moois nog wel actief is op het forum. Is in 2017/2018 gepost met als noemer 'werkbank' omdat er meer functionaliteit in zat dan alleen maar een zaagtafel.
Ik hoor het wel.

Zou ik de tekeningen ook van je mogen ontvangen? Mijn DW 745 schreeuwt ook geregeld om wat meer ruimte om zich heen en wie ben ik om hem dat te ontzeggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.