Hardhouten planken kromgetrokken - waar laten vlakken?

Lucas1968

Nieuw lid
7 mrt 2019
20
0
Ik heb een mooi setje hardhouten planken van kopiehout (https://www.houtinfo.nl/node/232) waarvan ik er vijf wil gaan gebruiken als frontjes voor een ladenkast. De planken zijn 80 x 25 cm. Ze zijn gladgeschaafd (het was ooit een kast) maar zijn enigzins kromgetrokken, en dat was al zo toen de kast in 2003 werd gemaakt; waarschijnlijk is het hout te snel gedroogd dus. Het kromtrekken is sindsdien niet erger geworden en de planken staan alweer drie jaar in mijn werkplaats, dus het lijkt me dat ze niet verder zullen werken. Er zitten geen scheuren in en de draad is behoorlijk recht.

Ik vraag me af of de planken met een vlak- en vandiktebank vlakker gemaakt kunnen worden? Ze zijn 22 mm dik en het zou niet erg zijn als daar wat vanaf gaat.

Tweede vraag: Ik heb zelf geen vlak- en vandiktebank. Weet iemand bij welk bedrijf ik deze bewerking zou kunnen uitvoeren, of wie wil dat (tegen betaling) voor me doen? Ik zit in het midden van het land (Culemborg).

Vriendelijke groet,

Lucas
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Lucas,
Je kunt wel even langsgaan bij de Museumwerf in Vreeswijk (Nieuwegein). Daar zullen ze jou wel willen helpen in hun mooie timmerloods.
Wim.
 

Lucas1968

Nieuw lid
7 mrt 2019
20
0
@Wim, dank voor de tip, ik ga daar zeker eens kijken.
@Dirkjan, die weet ik te vinden (= bij mij om de hoek); ik stuur je een pb.

Vandaag bij Ferry langs geweest in Putten, en hij heeft mijn plankjes gevlakt. Het resultaat is buitengewoon! T.z.t. post ik een foto van het eindproduct.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.