Handleiding Compressor Mecha Concorde CXR225

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zoek een handleiding van de compressor Mecha Concorde CXR225 (een Italiaans merk). Heb gegoogled en het (verouderd) merk en type gevonden maar geen handleiding.

Heeft iemand een copietje?

mvg
Klaas
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Heb je een foto van de compressor?
Als ik google dan zie ik er voorbij komen die sprekend op mijn van cranenbroek compressor lijken. Die komt ook uit Italië.
Zal van het weekend eens zoeken naar de handleiding.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Ik weet niet waar je naar zoekt in die handleiding? Ik heb diverse compressoren, waaronder een van mecca, maar ze werken allemaal het zelfde. Stekker in het stopcontakt, knopje op de pressostaat uittrekken en voila lucht.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet niet waar je naar zoekt in die handleiding? Ik heb diverse compressoren, waaronder een van mecca, maar ze werken allemaal het zelfde. Stekker in het stopcontakt, knopje op de pressostaat uittrekken en voila lucht.

Van die stekker wist ik ;). Maar hij doet niet wat hij moet doen en ik vind het sowieso prettig een handleiding te hebben.

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Wat doet je compressor niet? Start hij niet op? Condensator of ontluchter. Die papiertjes die bij machines zitten zijn meestal volstrekt nutteloos. Als hij niet doet wat hij behoort te doen, die je contakt te zoeken met je dealer. Is hij nieuw? Heb je hem al langer? Deed hij het eerst wel? Als je wat meer informatie kan geven over het probleem dat je hebt, kunnen we je daar misschien mee helpen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
P_20191229_133430.jpg
Die lijkt op de mijne.
Dit is de voorkant van de handleiding met het type plaatje.
Ik wil deze wel inscannen, maar net even doorgebladerd,veel nuttigs staat er niet in.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Okay Chevy66, Ronald. In dat geval is het nuttiger het mankement te beschrijven:

Ik heb hem lang geleden via via derde hands gekocht. Deed het goed. Heeft nu echter volgende probleem:

Ik start drukloos door indrukken rode startknop. De motor probeert vervolgens om de compressor rond te draaien Lukt hem met veel moeite over dode punt te krijgen zodat hij ongeveer eens per seconde een pufje(omwenteling) maakt. Ik laat hem paar seconden doormodderen en schakel dan uit om na een poosje weer in te schakelen. Na elke inschakelpoging lijkt het iets beter te gaan en na zo''n 10 pogingen komt hij toch traag op gang. Maar zelfde probleem doet zich weer voor als hij tijdens gebruik de druk weer aan moet vullen.

Ik kan een nieuwe condensator kopen maar het zou ook iets anders kunnen zijn?

Graag jullie advies

met vr.groet,
Klaas
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de compressor uitschakelt, blaast hij dan lucht af?
Ik vermoed van niet, de ontlast klep doet zijn werk dan niet.
Inscannen moet wel wachten wegens vakantie tot volgende week.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Als je dat dunne slangetje losmaakt en hij start dan wel goed op, dan is de condensator nog goed. Start hij dan nog steeds niet goed op zou ik de condensator vervangen. Als je de kap los hebt, kijk dan eerst even of je de compressor aan de vin rond kan draaien. Door gebrek aan olie wil de drijfstang nog wel eens aan de kruktap vastvreten. Dan is het enkele reis ijzerbak. Het voordekseltje zit met drie schroefjes vast. Daaronder zit een grote rubberen pakking. Die komt er eigenlijk altijd heel af. Dan zie je de drijfstang en de kruktap. Kan je eventueel schoonmaken en opnieuw vullen met nieuwe olie. Maatstreepje op de peilstok is of platte kant of ringetje. Je kan er gewone ouderwetse motorolie ingooien. Zit het probleem in het ontluchtingsventieltje van je pressostaat, dan kan je die uit elkaar schroeven, zodat je kan kijken waarom hij niet werkt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Chevy: dat ga ik morgen proberen. Dank.

Ronald, Heel geschikt van je. Eveneens dank.

ik zal eens luisteren wat hij doet bij uitschakelen.
Het is wel zo dat - nadat hij goed op toeren is - na een paar seconden het geluid abrupt verandert, alsof zich een klepje sluit en druk op wordt gebouwd.

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Bij automatisch uitschakelen (d.w.z., zichzelf uischakelen zodra hij de ingestelde druk heeft bereikt) klinkt een kort sissend geluid. Dat doet hij ook bij het met de hand uitschakelen.

Ik heb vervolgens (bij lege tank) het flex slangetje (zie foto) losgekoppeld en gestart. Dat ging prima. Vervolgens het slangetje weer aangekoppeld en opnieuw gestart. Dat ging nu ook prima!! De conclusie dat het dus de condensator is lijkt nog niet te kunnen worden getrokken. Misschien heeft het met een rustpauze te maken? (met de kou heeft het niet te maken; hij vertoonde dit gedrag deze zomer al).

Ik zal hem een dag ""rust"" geven en morgen kijken of hij dan nog steeds goed start.

IMG_2221.jpg


IMG_2219.jpg


mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Hij start dus zonder tegendruk goed op. De ontluchting in de pressostaat werkt. Heb je hem laten lopen tot hij weer automatisch afsloeg en toen lucht weg laten lopen tot hij weer startte? Als hij het dan weer moeilijk heeft, zou ik er eerst eens een nieuwe condensator opzetten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Chevy, Ja dat proefje heb ik gedaan. Dus de lucht laten weglopen tot hij oonieuw start. Doet hij goed. Volgende (nog uit te voeren) proef: Morgen opstarten herhalen (dus, nae en dag rust). Ik denk (zonder kennis van zaken) aan de mogelijkheid dat hij naarmate hij langer stil staat meer moeite krijgt met starten. Maar ja, ook dan zou het met een slechte C te maken kunnen hebben, (lijkt mij).

met groet,
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vanochtend de compressor proberen te starten. Hij vertoonde het oude euvel weer, (het euvel zoals hier eerder beschreven). Met de kennis die we nu hebben lijkt het me dat de compressor na een dagje rust moeilijker opstart. Mogelijk heeft de C zijn beste tijd gehad en is daardoor het aanloopkoppel te laag om een ""koude" start te maken.

Ik denk dat ik een nieuwe condensator bestel (35microfard, 470 Volt)

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Het is een olie gevulde compressor en als de compressor koud is, is de olie ook wat stroperiger, waardoor opstarten ook moeilijker gaat. Ik zou beginnen met een nieuwe condensator. En als je niet weet hoe oud de olie is, zou ik die ook eens vervangen. De meeste compressoren die ik sloop, hebben hun eind gevonden door vastgelopen of uitgelopen drijfstangen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.318
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de olie twee of drie jaar geleden vervangen bedenk ik :(. De compressor wordt weinig gebruikt. Desalniettemin is twee jaar wel lang denk ik. Zal het peilen en vervangen.
Wat de omgevingstemp. betreft: Hij had het euvel deze zomer al, maar het is wel erger geworden sindsdien (mijn werkplaats is slecht verwarmd.; vanochtend was het er hooguit 6 graden).

Ik heb een condensator besteld.

met vr. groet,
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.