Eikenhout trekt krom, wat nu?

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Beste collega houtbewerkers.
Ik maak momenteel iets heel vervelends mee met eikenhout:

Ik maak wel eens kastjes en/of andere kleinmeubelen van massief eikenhout.
Dat hout komt van eiken meubels die ik in kringloopwinkels en dergelijke koop of wat ik van familie en vrienden krijg.

Nu heeft mijn schoonmoeder haar aanleunappartement verlaten en woont nu in een verzorgingshuis. (ze is niet meer mobiel en dementie word ook steeds erger)
Dus we zijn haar appartement aan het leegruimen.
Natuurlijk gaat er veel naar kringloop of Marktplaats, maar de massief eiken tafels heb ik geconfisqueerd natuurlijk.
De eettafel met 45 millimeter dikke eiken blad demonteerde ik en bracht het naar mijn werkplaats. De volgende dag bleek alles KROM te zijn getrokken. Zelfs metalen strips, die met schroeven onder het blad zaten, waren los omdat de schroeven braken. Dit gebeurde enkele weken geleden.

Vanavond om 5 uur haalde ik de laatste (salon)tafel op en zette die in mijn werkplaats.
Nou, om 9 uur vanavond, dus vier uur later, was het blad van 5 cm dik en een meter rond al zo krom als een hoepel!!!!!!!!!!:(:(:(

De meubels hebben 8 jaar in haar appartement gestaan. Het appartement bevindt zich in een bejaarden-/verzorgingscomplex waar sinds nieuwbouw (ook 8 jaar geleden) altijd al klachten zijn over de slechte atmosfeer binnen. In de winter is het binnen altijd minimaal 26 graden. Zonder overdrijven!!! En in de zomer gaat het vaak richting 36 graden. En erg droog natuurlijk.

Mijn vraag is: Zou dit hout nog recht te krijgen zijn?
Ik zit te denken om het gewoon buiten in de regen te leggen. Maar ja... dan moet het weer terug drogen.

Weet iemand raad?
Ik zat in eerst instantie te denken om alles weer in stroken te zagen en opnieuw te verlijmen. Maar ik weet niet hoe dit hout zich zal gedragen na verloop van tijd in een "normale" huiskamer.

Alvast dank voor het mee denken!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Wat is de temperatuur en vochtigheid in jouw werkplaats?
Want als het jaren droog en warm heeft gestaan, en het komt nu in ee koude vochtige(re) ruimte, kan die overgang het kromtrekken verklaren.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Beste Klusrob,
Mijn werkplaats is een "inpandige" garage. Met spouwmuren en plat dak.
Natuurlijk is de atmosfeer daar anders. Kouder en vochtiger. Dat snap ik ook. Maar dat was de vraag ook niet.
De vraag was of dit hout nog recht zal komen.
Groeten,
Jan
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Beste Ronald,
Ook u leest mijn vraag niet.
De oorzaak is bekend.
Ik vraag om een oplossing.

- - - Updated - - -

Dag Jurriaan.
U begrijpt dat dat geen optie is, toch???
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eerst meten, is de relatieve luchtvochtigheid is je garage heel hoog, dan heeft het nut om het hout weer te klimatiseren bijvoorbeeld in je woonkamer.
Is dat niet het geval, dan wordt het verzagen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Jan, doe rustig, ze willen helpen he?

Ik ben het eens met Ronald, eerst de vochtgehalte meten, da n weet je waar je mee te maken hebt.


Goed weekend kerel.

Gr Danny
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Jan, doe rustig, ze willen helpen he?

Ik ben het eens met Ronald, eerst de vochtgehalte meten, da n weet je waar je mee te maken hebt.


Goed weekend kerel.

Gr Danny
Dag Danny ;-)

Ik bén rustig.
Ik kan er alleen niet tegen als mensen niet goed lezen.
Ik wil graag geholpen worden ja. Anders was ik dit topic niet begonnen, toch?
Jij ook een goed weekend!
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dag Jan,

ga er maar van uit dat iedereen je hier wil helpen. Als iemand al de moeite neemt om je vraag te lezen en dan ook nog te beantwoorden, zal dat heus vriendelijk bedoeld zijn. Als jij vervolgens schrijft dat mensen jouw vraag niet lezen en daarna ook nog aangeeft dat je daar niet goed tegen kan, tja... dan komt dat juist niet zo vriendelijk over.

Je weet blijkbaar goed waardoor het kromtrekken is gekomen. (De (te) snelle overgang van de heel warme, erg droge omgeving naar veel kouder en vochtiger in jouw werkplaats) Het verzoek om de luchtvochtigheid te meten is niet voor niets. Als je het hout toch nog een tijdje in een warmere drogere omgeving zou kunnen plaatsen (binnen in je huis bijvoorbeeld) dan heb je kans dat het weer wat minder krom zal worden en dan kan je het daarna weer naar je werkplaats verplaatsen.

Of je zaagt alles in stukken en maakt er wat anders van natuurlijk.

Doe hiermee wat je wilt, maar dit is mijn goedbedoelde advies.

Groet,


Mark
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Beste mensen:
dank voor alle reacties.
Ja, ik weet het: Ik ben niet makkelijk. Komt door mijn autisme.
Daarom ben ik iets directer dan de gemiddelde medemens.
Maar ik ben mijn hele leven al techneut geweest en nu na 65 jaar, durf ik mezelf voor het eerst hierom op de borst te slaan.

Even een en ander gemeten.
Relatief vocht in mijn werkplaats is momenteel 75%. In de woonkamer 69%
Het betreffende hout is 0% (Ja, ik heb een vochtmeter om vocht in hout e.d. te meten, je weet wel: zo'n ding met twee prikkers)
ander hout in mijn werkplaats is tussen 5 en 12% (Steekproefje)
Het hout wat nu krom trekt is 0 (nul) %.
Hout in mijn woonkamer is tussen 0 en 5% (Ook wat steekproefjes) Waarbij de 0% van mijn eiken eettafel is en de hogere percentages van dit jaar gemaakte meubels in de kamer.

En natuurlijk iedereen bedankt voor het mee denken.

Al dat hout in de woonkamer leggen is momenteel helaas geen optie. (Mijn vrouw staat hier in de weg)
Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De TS heeft wel een punt als ie opmerkt dat er naast de kwestie geantwoord word.
Wat er gebeurt is dat het hout wil zwellen maar niet kan, gevolg het blad komt krom te staan als een hoepel.

Om zo snel te reageren op een luchtvochtverandering moet het hout meer dan gortdroog geweest zijn (onder de 6%rv) Samen met bepaalde constructiedetails, die het hout verhinderen om uit te zetten is dit de oorzaak van het kromstaan van het blad.

Je zal het blad inderdaad moeten gaan verzagen in smallere delen en na de nodige aanpassingstijd opnieuw moeten schaven en verlijmen.
Omdat je een vochtmeter hebt kan je mooi meten wanneer je verder kan met bewerken. Wacht tot het hout een rv waarde laat aflezen van een 7 à 8%.
Verzagen kan nu al, hoe smaller de delen hoe vlugger de aanpassing gaat, de rest van de bewerkingen moet wachten op betere cijfers.

Je kan al beginnen met alle dingen die het hout verhinderen om in de breedte uit te zetten weg te halen. Leg dan een paar dagen het hout met de holle kant naar boven op een stel schragen.
Je zal tijdens de periode die het hout nodig heeft om zich aan te passen aan de heersende luchtvochtigheid het blad regelmatig eens moeten omdraaien. Dit afhankelijk van de mate van vervormen.
Meestal gaat zwellen bij hout enkel gepaard met (soms serieuze) veranderingen in breedte, minder in dikte, en nog minder in scheluw, en hol of bol staan van een plank.

Ps: het is dus goed mogelijk dat, wanneer alle restricties weggenomen zijn, het blad na een poos opnieuw relatief vlak gaat trekken. Maar omdat hout nu eenmaal geen homogeen product is zijn (onaangename) verassingen altijd mogelijk.
 
Laatst bewerkt:

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Dankjewel Tuoh,
ik zal dus ook geduld moeten hebben, begrijp ik.
En dat heb ik vaak niet. Dus zal ik toch moeten leren.
Ik ga jouw advies opvolgen.
Groeten,
Jan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ps: het is dus goed mogelijk dat, wanneer alle restricties weggenomen zijn, het blad na een poos opnieuw relatief vlak gaat trekken. Maar omdat hout nu eenmaal geen homogeen product is zijn (onaangename) verassingen altijd mogelijk.

Dit lijkt mij ook de beste aanname.
Alle metalen strips en houtverbindingen los nemen, en de bladen netjes opstapelen. Met van die opstapel latjes er tussen.
Dan een jaar of wat aan de vochtigere lucht laten wennen.
Eigenlijk het omgekeerde proces van drogen.

Maar het zal nooit meer helemaal vlak worden. Je zult rekening moeten houden met verzagen en schaven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zijn de bladen misschien maar aan 1 zijde behandeld?
gewoon buiten leggen maakt het waarschijnlijk niet beter.

je kan ze beter verzagen een een tijdje laten leggen om te kijken wat het wordt
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
zijn de bladen misschien maar aan 1 zijde behandeld?
gewoon buiten leggen maakt het waarschijnlijk niet beter.

je kan ze beter verzagen een een tijdje laten leggen om te kijken wat het wordt
Inderdaad, één zijde maar behandeld.
Buiten leggen heb ik inderdaad toch maar niet gedaan.
Het nadeel van verzagen is dat ik ze niet om en om kan leggen omdat de onderzijdes vol met schroef- en deuvelgaten en uitsparingen zitten.
Maar bedankt!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Lijkt mij hout waar al van nature spanning in zat, de tafels die ik bij de rommelmarkt mee neem zijn niet van het allerbeste eikenhout gemaakt. Vergeet niet; bij het verzagen kan hetzelfde optreden! Zeer bekende YT-bers, die meubels maken, geven dit ook aan. Kan zijn dat je het verzaagd, door de van dikte bank haalt en dat het na een uur in je werkplaats weer krom is, of dikker. Vergeet niet, het is en blijft hout met al zijn karakteristieken. Dat is aan de ene kant mooi en andere kant frustrerend. Best is, het anticiperen dat zoiets kan gebeuren.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, één zijde maar behandeld.
Buiten leggen heb ik inderdaad toch maar niet gedaan.
Het nadeel van verzagen is dat ik ze niet om en om kan leggen omdat de onderzijdes vol met schroef- en deuvelgaten en uitsparingen zitten.
Maar bedankt!

Je kan de planken na het verzagen en na de nodige acclimatisatietijd opnieuw in dezelfde volgorde tegen elkaar lijmen, dat is geen probleem.
MAAR, laat eerst de tijd zijn werk doen, en wacht een paar maanden af alvorens ermee verder te gaan. Anders loop je weer tegen een probleem aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.