Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 22
    Beste mensen:
    dank voor alle reacties.
    Ja, ik weet het: Ik ben niet makkelijk. Komt door mijn autisme.
    Daarom ben ik iets directer dan de gemiddelde medemens.
    Maar ik ben mijn hele leven al techneut geweest en nu na 65 jaar, durf ik mezelf voor het eerst hierom op de borst te slaan.

Even een en ander gemeten.
    Relatief vocht in mijn werkplaats is momenteel 75%. In de woonkamer 69%
    Het betreffende hout is 0% (Ja, ik heb een vochtmeter om vocht in hout e.d. te meten, je weet wel: zo'n ding met twee prikkers)
    ander hout in mijn werkplaats is tussen 5 en 12% (Steekproefje)
    Het hout wat nu krom trekt is 0 (nul) %.
    Hout in mijn woonkamer is tussen 0 en 5% (Ook wat steekproefjes) Waarbij de 0% van mijn eiken eettafel is en de hogere percentages van dit jaar gemaakte meubels in de kamer.

En natuurlijk iedereen bedankt voor het mee denken.

Al dat hout in de woonkamer leggen is momenteel helaas geen optie. (Mijn vrouw staat hier in de weg)
    Groeten, Jan
    Laatst gewijzigd door Jan van den Broek; 28-12-19 om 09:12.

De TS heeft wel een punt als ie opmerkt dat er naast de kwestie geantwoord word.
    Wat er gebeurt is dat het hout wil zwellen maar niet kan, gevolg het blad komt krom te staan als een hoepel.

Om zo snel te reageren op een luchtvochtverandering moet het hout meer dan gortdroog geweest zijn (onder de 6%rv) Samen met bepaalde constructiedetails, die het hout verhinderen om uit te zetten is dit de oorzaak van het kromstaan van het blad.

Je zal het blad inderdaad moeten gaan verzagen in smallere delen en na de nodige aanpassingstijd opnieuw moeten schaven en verlijmen.
    Omdat je een vochtmeter hebt kan je mooi meten wanneer je verder kan met bewerken. Wacht tot het hout een rv waarde laat aflezen van een 7 à 8%.
    Verzagen kan nu al, hoe smaller de delen hoe vlugger de aanpassing gaat, de rest van de bewerkingen moet wachten op betere cijfers.

Je kan al beginnen met alle dingen die het hout verhinderen om in de breedte uit te zetten weg te halen. Leg dan een paar dagen het hout met de holle kant naar boven op een stel schragen.
    Je zal tijdens de periode die het hout nodig heeft om zich aan te passen aan de heersende luchtvochtigheid het blad regelmatig eens moeten omdraaien. Dit afhankelijk van de mate van vervormen.
    Meestal gaat zwellen bij hout enkel gepaard met (soms serieuze) veranderingen in breedte, minder in dikte, en nog minder in scheluw, en hol of bol staan van een plank.

Ps: het is dus goed mogelijk dat, wanneer alle restricties weggenomen zijn, het blad na een poos opnieuw relatief vlak gaat trekken. Maar omdat hout nu eenmaal geen homogeen product is zijn (onaangename) verassingen altijd mogelijk.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 28-12-19 om 09:42.

Dankjewel Tuoh,
    ik zal dus ook geduld moeten hebben, begrijp ik.
    En dat heb ik vaak niet. Dus zal ik toch moeten leren.
    Ik ga jouw advies opvolgen.
    Groeten,
    Jan

Neen, dat krijg je niet meer recht.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Ps: het is dus goed mogelijk dat, wanneer alle restricties weggenomen zijn, het blad na een poos opnieuw relatief vlak gaat trekken. Maar omdat hout nu eenmaal geen homogeen product is zijn (onaangename) verassingen altijd mogelijk.
    Dit lijkt mij ook de beste aanname.
    Alle metalen strips en houtverbindingen los nemen, en de bladen netjes opstapelen. Met van die opstapel latjes er tussen.
    Dan een jaar of wat aan de vochtigere lucht laten wennen.
    Eigenlijk het omgekeerde proces van drogen.

Maar het zal nooit meer helemaal vlak worden. Je zult rekening moeten houden met verzagen en schaven.
    Groeten, Raymond

zijn de bladen misschien maar aan 1 zijde behandeld?
    gewoon buiten leggen maakt het waarschijnlijk niet beter.

je kan ze beter verzagen een een tijdje laten leggen om te kijken wat het wordt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    zijn de bladen misschien maar aan 1 zijde behandeld?
    gewoon buiten leggen maakt het waarschijnlijk niet beter.

je kan ze beter verzagen een een tijdje laten leggen om te kijken wat het wordt
    Inderdaad, één zijde maar behandeld.
    Buiten leggen heb ik inderdaad toch maar niet gedaan.
    Het nadeel van verzagen is dat ik ze niet om en om kan leggen omdat de onderzijdes vol met schroef- en deuvelgaten en uitsparingen zitten.
    Maar bedankt!

Lijkt mij hout waar al van nature spanning in zat, de tafels die ik bij de rommelmarkt mee neem zijn niet van het allerbeste eikenhout gemaakt. Vergeet niet; bij het verzagen kan hetzelfde optreden! Zeer bekende YT-bers, die meubels maken, geven dit ook aan. Kan zijn dat je het verzaagd, door de van dikte bank haalt en dat het na een uur in je werkplaats weer krom is, of dikker. Vergeet niet, het is en blijft hout met al zijn karakteristieken. Dat is aan de ene kant mooi en andere kant frustrerend. Best is, het anticiperen dat zoiets kan gebeuren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Broek Bekijk Berichten
    Inderdaad, één zijde maar behandeld.
    Buiten leggen heb ik inderdaad toch maar niet gedaan.
    Het nadeel van verzagen is dat ik ze niet om en om kan leggen omdat de onderzijdes vol met schroef- en deuvelgaten en uitsparingen zitten.
    Maar bedankt!
    Je kan de planken na het verzagen en na de nodige acclimatisatietijd opnieuw in dezelfde volgorde tegen elkaar lijmen, dat is geen probleem.
    MAAR, laat eerst de tijd zijn werk doen, en wacht een paar maanden af alvorens ermee verder te gaan. Anders loop je weer tegen een probleem aan.

Forum Rechten