Voormalige bewaarloods als droogkamer

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Veel kennissen en vrienden van mij zijn landbouwer, en hebben vaak gedateerde bewaarloodsen voor producten als aardappelen etc. Door de schaalvergroting in de landbouw zijn veel van deze bewaarloodsen niet modern en groot genoeg, en staan ze regelmatig leeg of ze worden gebruikt voor werktuigenopslag. Deze loodsen zijn vaak goed geïsoleerd en hebben ondergrondse kanalen voor het beluchten/koelen/drogen van de losgestorte producten. De cellen zijn vaak voorzien van elektrische luiken en flinke ventilatoren. Om uien en aardappelen te drogen indien ze te nat naar binnen zijn gegaan worden er vaak diesel of gaskachels in de drukkamers geplaatst zodat er geforceerd gedroogd kan worden.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het drogen in voormalige bewaarcellen, en wat zijn de nadelen? De hoogte en dus het grote volume is in mijn ogen het grootste nadeel tot nu toe.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik denk dat je leegloopt op de kosten. Of je moet kunnen de ruimte goed kunnen verkleinen. Commercieel alleen geschikt voor plantjes. Maar dat mag niet.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Je kan bijvoorbeeld wel één cel verdelen in meerdere droogkamers. Hoogte beperken is niet zo’n ingreep in de meeste loodsen. Wanden zijn drukvast en sterk genoeg meestal. Het is alleen wel de vraag of het dan veel nut heeft om iets bestaands te gebruiken en te verbouwen.... Ik weet niet of ondergrondse kanalen gaan werken. Misschien ventilators van de ondergrondse kanalen zuigend zetten en warme/droge lucht bovenlangs inlaten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.