3 kaarsenstandaards gemaakt

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.419
686
Emst
Voor schoondochter even 3 kaarsenstandaards gemaakt.
Een stuk pallethout gepakt wat bij het brandhout lag van 30cm lang en 10 cm doorsnee.
Met de lintzaag in 3 stukken gezaagd van 8/10 en 12cm lengte.
Met een forstnerboor/voorsnijboor van 60mm een gat in geboord zodat er een groot waxinelicht inpast en klaar was het.

IMGP3699.jpg
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Vuren is wel een risico met smeulen en brand. Ik heb jaren geleden eens een testje gedaan en daar ging mooi de fik in een stuk vuren. Dus idd even een inzetglaasje gebruiken.
Zelf heb ik dergelijke kandelaars gemaakt van hardhout (Azobe en Cumaru). Daar gebeurt niets mee en ik heb ze al jaren in gebruik.

owja: voor hardhout is het wel aan te raden een forstner bit voor hardhout aan te schaffen. Die hebben betere snijranden.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo De Haan,
Eenvoudig en mooi, maar ben je niet bang dat, als de kaars brandt, het hout gaat smeulen?

Blijf dit nog steeds vreemd vinden, kaarsvet smelt volgens mij rond de 60gr. En de vlam komt niet in de buurt van het hout.
Kan me wel voorstellen dat het cupje iets boven het hout moet uitsteken.
Heeft iemand een duidelijke verklaring over het brandgevaar zonder glaasje?
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Het cupje moet idd 1 a 2 mm uitsteken. Dat lost al veel op. Anders krijg je directe stralingswarmte van de vlam.
Waar het risico zit is dat er meer dan 1 maat waxinelicht is. Er is verschil in brandduur. Degene met de hoogte brandtijd zijn vaak 1 a 2 mm hoger dat dezelfde diameter met een kortere brandtijd. Heb je toevallig geboord voor een hoog model, dan zal een standaard waxinelicht ineens dieper in je kandelaar zitten. Resultaat is dat er 1 a 2 mm hout uitsteekt boven je cupje.

Hout isoleert best goed en dus zal er geen warmte worden afgestraald via het cupje naar buiten.
Hoe groot is de kans op brand? Niet heel veel denk ik maar wil je het risico lopen?


ps: als je ziet dat je cupjes te diep vallen, doe er dan gewoon een metalen ring onder van 2mm dik.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.