Tuinpoort van betongaas

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Ik wil een tuinpoortje maken. Plm. 90 cm hoog en 140 cm breed. Graag maak ik het poortje zo licht mogelijk (het moet namelijk schuin worden aangebracht, zodat het vanzelf dichtvalt). Het idee is om rond een stuk betongaas (15x15 cm en 5mm draaddikte) een houten frame (4,5x4,5cm) te maken, eventueel komt er nog een over de lengte door midden gezaagd balkje als diagonaal in het frame te zitten.

Het liefst laat ik het betongaas door de balken uitsteken om vervolgens het frame op spanning te brengen (net als bij een tennis racket). Het tappen van een draad (als dat al lukt) lijkt me een bewerkelijke klus. Bestaan er zo iets als zelfborgende "ringetjes"" (die ik met een pijpje?) vastzet op het betongaasdraad? Minder mooi wordt het als ik terugval op slangenklemmen of extra staalkabels met een kabelspanner, of zouden er nog andere mogelijkheden zijn om zo'n frame op spanning te brengen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Waarom wil je het wapeningsnet opspannen? Bij een frame opgebouwd uit rechte lijnen trek je dat hol.
Frame doorzagen, net ertussen en delen weer op elkaar schroeven. Dan een drukschoor erin.
 

Pet petjes

Actieve deelnemer
17 nov 2017
56
13
Waarom wil je het wapeningsnet opspannen? Bij een frame opgebouwd uit rechte lijnen trek je dat hol.
Frame doorzagen, net ertussen en delen weer op elkaar schroeven. Dan een drukschoor erin.
Ik had gedacht dat het houten frame (noot: waar dus gaten in geboord zijn om de betongaas draden door heen te laten steken) minder wiebelig zou worden als ik er rondom in gelijke mate spanning op zou zetten...maar misschien is het een illusie... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Draad tappen kan je wel vergeten. Er zijn zeker zelfborgende ringen. Zijn soort sterringen. Denk zelf dat het er niet uitziet met dat door stekend betongaas.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoelang moet het meegaan?

Het beste kies je "beton"gaas wat geschikt is voor buiten. En verbindingen zoveel mogelijk ventilerend uitvoeren.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je hoeft het betongaas helemaal niet op spanning te brengen. Zoals Ronald aangeeft is een goede manier. En een schoor hoef je er niet eens in te maken. Betongaas is van zichzelf al stug genoeg. Dat gaat niet doorbuigen.
Je kan eventueel gegalvaniseerd betongaas gebruiken, maar normaal roestig betongaas gaat ook decennia lang mee. Dat roest niet gelijk door.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.