Eiken badkamermeubel: tips gevraagd

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Na een stalen binnendeur (met glas), een eettafel met stalen poten en eiken blad, twee salontafeltjes en een muurkast ben ik toegekomen aan het badkamermeubel. Het bewerken van staal ligt mij inmiddels erg goed, maar bij hout ben ik nog niet verder gegaan dan het zagen en schroeven van wat houten platen tot een blad of muurkast.

Nu wil ik dus een badkamermeubel gaan maken uit eiken timmerpanelen. Deze panelen heb reeds in huis en gezaagd (2cm dik, uit lange stroken eiken). Dit is het idee:
PHOTO-2019-09-17-12-06-17.jpg
Afmetingen: LxBxH = 1600x460x520

Omdat ik naast dit meubel ook nog een aantal andere kasten gemaakt heb/wil gaan maken, heb ik begin dit jaar een Makita invalzaag gekocht. Maar dat is dat wel de enige "goede" houtbewerkingsmachine die ik heb.

Voor ik hier mee verder ga en ik onnodige fouten ga maken, heb ik een aantal vragen aan jullie:

- De eiken panelen welke ik had gekocht (1220x1800mm) waren een beetje krom getrokken (bol). Is het misschien een idee om een hele binnenkast te maken van witte meubelpanelen, waar ik de zijkanten en bovenplat weer tegenaan schroef van binnenuit, zodat het eiken wat rechter wordt/blijft? Of is het beter om de eiken delen gewoon los te laten met onderin een bodem en daar de lades in te maken?

- Ik heb een pocket hole jig aangeschaft om de hoekverbindingen te maken, aangezien ik niet over een lamellenfrees oid beschik. Is dit een goede verbinding voor dit meubel? Of is het misschien toch beter gewoon een stevig hoekprofiel in de binnenhoeken te schroeven?

- Hebben jullie misschien nog andere tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt en ik zal jullie op de hoogte houden met de vorderingen.
 

Bijlagen

  • PHOTO-2019-09-17-12-06-17.jpg
    PHOTO-2019-09-17-12-06-17.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 476
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Hallo omsels,

ik heb een badmeubel met een eiken blad gemaakt, denk eraan dat je over een goede lak na moet denken. Eiken kleurt zwart door vocht en hoewel ik dacht een goede lak gekocht te hebben, zie je toch lichte verkleuringen komen. Wordt weer schuren en opnieuw lakken dus....
 

tuoh

Oud hout
Allebei je oplossingen kunnen, maar wel zorgen dat het massief hout kan werken in de breedte.
Voorzie dus altijd gleufgaten voor de schroeven die het massief hout gaan koppelen aan een rigide ondergrond.

Bij het gebruik van binnencorpussen (melamine) heb je geen "potdinges" nodig om de eiken delen op de hoeken te verbinden. Dit gebeurt "automatisch" als je het eiken vastschroeft op de melamine binnenkast. Omdat bij die melamine kasten de buitenkanten niet zichtbaar zijn kan je deze rustig gewoon van buiten naar binnen samenschroeven.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Mijn vraag zal eerst zijn wat wil je uitgeven aan dit meubel en welke uitstraling wil je hebben.

Een eiken blad met water zal altijd werken dus hou hier rekening mee, het met meer schroeven vastzetten zorgt er alleen maar voor dat de spanning niet weg kan en zaken gaan scheuren.
Voor de corpus, zou ik zelf meer kijken naar een waterbestendige mdf met een eiken fineer, dit past mooier in de totale uitstraling.
Als je toch voor melamine gaat kijk dan goed wat je koopt, neem kwaliteit variant of nog beter een egger (laminaat versie). Maar dit ligt geheel aan je budget. Ga je zelf aan de gang zorg dan wel dat je alle snijranden afwerkt met band. Ook al komt het niet direct in contact met water. Je badkamer is nou eenmaal vochtig en zal de makkelijkste weg zoeken.

PS: Ga je toch voor melamine, en ga je dit zelf zagen. Koop dan juiste zaagblad hiervoor, en neem de bijkomende voorzorg maatregelen, de randen zijn heel kwetsbaar en zijn zo beschadigd.



Hou er rekening mee dat in de basis melamine heel snel splintert aan de randen. Koop hiervoor de juiste zaagbladen en werk heel voorzichtig.
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dank voor jullie reacties.

Ik wil het meubel uiteindelijk afwerken met 3 lagen Skylt. Hier heb ik persoonlijk goede ervaringen mee met onze keukentafel. Ik had hierover nog wel 1 andere vraag:
Is het mogelijk om het meubel eerst 1 laag Rubio Monocoat Smoke te geven en daarna af te werken met Skylt?

Ik denk dat ik in de bovenhoeken links en rechts toch een stalen hoekprofiel ga zetten met sleufgaten, zodat ik het eiken een beetje recht kan trekken.
De "binnencorpus" wordt enkel een bodemplaat en een rechtopstaande plaat tussen de lades in. Het blad, de twee zijwanden naast de lades en de ladefronten worden massief eiken. Het materiaal van de lades moet ik nog even uitzoeken. Iemand hier nog advies voor? (hardhout) multiplex 12mm?
 

KMook

Nieuw lid
24 dec 2018
21
11
Oudwoude
Denk niet dat het verstandig is om een product op basis van olie af te werken met een PU lak. Lijkt mij dat je hier geen hechting op krijgt. Wil je er toch een "kleur" aan geven dan kun je kleurpigment aan de lak toevoegen.

Zou geen hardhouten plaatmateriaal gebruiken, Toplagen zien er vaak goed uit echter voor de binnenste lagen worden de mindere fineren gebruikt, de gaps zie je terug na het zagen. Dan zou ik zelf voor een berken multiplex gaan.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Skylt kun je niet over olie heen werken, Rigo heeft wel een skylt overlakbare kleurolie , direct overlakbaar evt. Aan te kleuren met pigmenten rigoverffabriek.nl werkt goed
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Nog bedankt voor jullie reacties en tips. Hierbij het resultaat:

IMG_4724.jpg

Meubel is uiteindelijk afgewerkt met 3 lagen Skylt.
Lades heb ik toch gemaakt uit 15mm hardhout multiplex, deze had ik namelijk al aangeschaft. Gelukkig waren de midden lagen van goed fineer ondanks de bouwmarkt kwaliteit. Lades heb ik nog afgewerkt met een binnen beits en gemonteerd op Blum ladegeleiders.

Niet alles is 100% recht (blad heeft al gewerkt tijdens het maken) en speling tussen lades krijg ik ook niet overal exact op 3mm, maar voor een beginner met enkel een invalzaag ben ik zeer tevreden.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Dat heb je knap gedaan! En vrouwlief waarschijnlijk ook zeer content ;) De trots van het zelf gemaakt te hebben, dat is toch waarvoor je het allemaal doet he!

Groeten,

Christophe
 

Omsels

Actieve deelnemer
6 nov 2019
42
2
Dank. Ja de trots, maar toch ook wel de kosten. Toen we op zoek gingen naar een mooi badmeubel in verschillende winkels dacht ik meteen; dat kan beter én goedkoper.

Erg mooi! Gaaf ook in combinatie met het staal en dat het zweeft.

Waar heb je die eiken meubelpanelen gekocht?

Die heb ik bij Eikenvakman in Well gekocht. Erg mooie paneeltjes. Ondanks dat het 'extra rustiek' was zaten er weinig noesten in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.