Nat geworden eiken herstellen

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Beste medeforumleden,

Ik heb zoals gebruikelijk al eerst gebruik gemaakt van de zoekfunctie en in het forum gezocht. Helaas niet gevonden wat ik zocht. Sommige topics gingen over ruw hout en anderen gingen gingen juist over afgewerkt hout (lak en olieën)
Dus hier bij mijn vraag:
Een paar maanden terug hebben we waterschade gehad en daardoor is een deel van de producten (die ik al af had en klaar stonden) nat geworden. Hier zijn dus allemaal vocht vlekken ingekomen.
Is er een trucje/methode im deze vlekken weg te krijgen? Internet suggereert middelen als ontweringswater (oxaalzuur). Ik vraag mij alleen af of dat in dit specifieke geval ook kan.
Het hout is gedroogd onbehandeld hout, geschuurd tot 180. Geen afwerking gebruikt. Omdat het om al bewerkte producten gaat kan ik helaas net een deel er afschaven. Dus de oplossingen zijn beperkt tot een lichte schuurbeurt, of het gebruik van bepaalde middelen.

Hopelijk hebben jullie tips hiervoor. (of een ander topic waar dit al in behandeld is ;))
IMG_20191225_005741[1].jpg
IMG_20191225_005749[1].jpg
IMG_20191225_005806[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

GillesT

Actieve deelnemer
13 jan 2019
82
20
Wijk bij Duurstede
Van’t zomer was bij mij een timmerman die hierover zei dat hij het er met water afspoot, klinkt een beetje vreemd maar het verhaal erbij was redelijk geloofwaardig. Ik zou je niet adviseren om gelijk de spuit er op te zetten, maar kan iemand een (ervaringsdes-)lichtje schijnen op deze tip?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Water helpt tegen die kringen.
maar het vervelende van natmaken is dat het dan misschien krom trekt.

Wat zijn het dat je ze onbehandeld kan laten?
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Als je het nat maakt zuigt het water er in en kan het verkleuren, dit wordt wel gedaan met gebint werk maar dat is meer om het uit tredende looizuur weg te spoelen. Als daarna de zon er op staat droogt het wel weer mooi blank maar moeten idd zoals eerder geschreven de vezels weggeschuurd worden. Ik zou dus eerst proberen met schuren . Ontweringswater wordt meestal gebruikt om het hout weer te ontgrijzen. Succes
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Bij 2 balken ziet het er uit alsof het water aan de kopse kant van eiken (grove, open poriën) naar binnen is opgezogen. Dat schuur je er volgens mij niet zomaar af, want dan zal het door en door zitten.

Ik heb het vanochtend proberen te schuren, en over het algemeen is het resultaat goed!. Bij het langshout schuur je het zo weg en zie je het niet meer. Bij het kopse hout zit het inderdaad dieper. Daar blijf je het nog wel zien maar wordt de lijn minder zichtbaar. Daardoor lijkt het net als er oneffenheden in het hout zitten qua kleur, voor het zicht niet heel erg. Dit lijkt voldoende te werken dus!

Wat zijn het dat je ze onbehandeld kan laten?
Houders voor wijnflessen ;)
wijn 2.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kan m.i. best een beetje waterbeits op .
als schuren alleen niet tot het gewenste resultaat geeft.

Zelf zou ik ze wel behandelen met was of skylt
tenzij je juist wilt dat ze iets verkleuren en verweren maar dan zou ik me ook niet druk maken om een paar kringen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.