Beitels slijpen

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Hallo allen,

Mijn vriendin en ik zitten te denken om een kleine draaibank te kopen omdat het draaien van hout ons wel interesseert.
Beide hebben we absoluut geen verstand van houtdraaien en willen we het vooral betaalbaar houden omdat het dus een potetiele nieuwe hobby is.

Nou zaten we enkele filmpjes te kijken op youtube en daar zagen we dat de gutsen constant geslepen werden.

Is het nu dan ook een vereiste om een slijpmachine te hebben inclusief de benodigde afstandhouder/hulpstuk?

Groeten Remco
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
JA Remco er moet geslepen worden.... maar dat hoeft niet zo duur te zijn.... ook al is het voor een beginner niet zo simpel om direct en goed te slijpen. Ik heb een gewone slijpmolen met een witte steen erop. Met een hulpstuk dat mij ongeveer 100 € gekost heeft trek ik goed mijn plan.(Dit kan je ook zelf maken...) En mijn beitels zijn van een ongekend en goedkoop merk.... die mogen eens afzien.... Later koop ik er wel "goede"...
Ik ben van oordeel dat goed gereedschap inderdaad nodig is, maar dat de man achter het gereedschap het beste werk maakt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ja, met een draaibank en een paar beitels/gutsen alleen ben je er niet. Denk bijvoorbeeld ook aan een gelaatscherm. En inderdaad een slijpmachine. Ik zou eerst eens samen een workshop houtdraaien doen, of een beginners cursus. Dan krijg je ook meteen mee wat er wel kan en wat niet en kun je zonder meteen een grote investering te doen bepalen of het echt leuk vind. Je leert dan ook wat basis technieken zodat je al snel (en veilig) je eerste werkstukjes kunt maken. Je kunt ook eens kijken bij de lokale afdeling van Radius - de landelijke vereniging van houtdraaiers. Die zitten door het hele land en kunnen je ook een eind op weg helpen (even zoeken hier op het forum, dan kom je ze ook tegen en anders even google raadplegen...). Succes!
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Oke dank jullie wel, ik zal eens even een globaal kostenplaatje maken van alle benodigdheden en vanaf daar beslissen we verder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Slijpmallen zijn er niet bij. Wel een witte steen. Eigenlijk zijn er twee molens die weg mogen. Een kleintje met stenen van ongeveer 150 mm. Die mag weg voor heel weinig. En een grote met stenen van 250 mm op 400 Volt. Daar vraag ik wel wat meer voor. Wel afhalen in Riemst ivm gewicht.
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Bedankt voor het aanbod maar ophalen is voor mij een dagtaak aangezien ik in noord nederland woon. Ik zoek wel even iets in de buurt op
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Remco,
Koop in geen geval een goedkope slijpmachien zoals Ferm of zo. Dat zijn domweg slechte dingen die onnauwkeurig zijn en kapot gaan.
Kijk liever naar een tweedehands Creusen. Check of de as nog recht is (dat is meestal wel zo). Veel meer kan er niet aan stuk. Fijne machientjes die goed instelbaar zijn!
Wim.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ben het niet helemaal met je eens.
Als je zo’n ferm gebruikt voor het slijpen van je beitels, gaat dit prima.
Heb hier enkele jaren gebruik van gemaakt alvorens over te gaan op een tormek.
Zo’n ferm kost ongeveer 40-50 euro, dus daar kun je geen bult mee vallen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Mijn ferm en agojama lopen ook al een jaar of 10 prima. Voor bijna alle moderna slijpmachines moet je zelf voor een beitelsteun zorgen. Ik zou eerder een goedkope slijpmachine kopen en die voorzien van goede beitelsteunen.
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
De kogel is door de kerk. Heb een goedkoop (nog steeds aardig geld) setje besteld a la HBM kwaliteit. Ik weet dat de meesten hier op het forum een afkeer op hebben maar de voornaamste reden is dat de vrouw opeens heel enthousiast is over houtdraaien en het spul dus op amateuristisch tot hobby matige basis gebruikt gaat worden.

Het is geworden:
Holzmann d460fxl
Een beitelsetje
Hbm 250mm slijpmachine
Tormek guts slijphulpstuk

En omdat de vrouw in zo’n goede bui was mocht ik er voor mezelf een holzmann ts250 bij doen.

Nu maar hopen dat de nieuwe hobby aanslaat bij haar

Kunnen we daarna altijd nog investeren in kwaliteits spul
 

vand

Nieuw lid
14 nov 2019
17
0
Is de TS250 al binnen? Ben heel benieuwd naar je bevindingen over de kwaliteit daarvan! Lees links en rechts veel gemixte verhalen.
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Nee nog niet, eind van aankomende week pas. Wat ik begreep is dat als je even wat tijd besteed aan het afstellen dat je een prima prijs/kwaliteit verhouding zaag hebt. Ik ben zelf ook erg benieuwd.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste Remcoov,
het is niet de slijpsteen of de beitel die het mooie werk maakt, maar wel de "ambachter" of "kunstennaar" achter het "staal" dat het hout in een vorm dwingt.... Persoonlijk heb ik noch een formidabel slijpsysteem noch formidabele beitels maar met wat ik heb probeer ik mijn plan te trekken... dat is in het begin nodig om iets mooie's te maken....
 

remcoov

Actieve deelnemer
14 sep 2019
35
9
Hallo Luk,

Inmiddels het eea besteld. Allemaal betaalbaar en dus niet geweldig spul. Het gaat mij erom dat alles wat nodig in de schuur aanwezig is zodat vrouwlief (en ikzelf verwacht ik ook wel) lekker kan spelen en kijken of dit een leuke hobby voor haar is. Natuurlijk willen we allemaal het liefst het beste van het beste gereedschap maar dat is voor dit doeleinde een beetje overkill verwacht ik. Slaat de hobby aan dan kunnen we altijd nog investeren in beter gereedschap. Vooralsnog kan ze niet wachten tot de draaibank er is.

Gr Remco
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik vindt het een verstandige keuze.
Destijds ben ik ook zo begonnen.
Het grote voordeel is dat je leert met het materiaal om te gaan en voelt wat je voorkeur is zodat je later bewust weet wat je wil als je de volgende stap maakt naar beter spul.
Omdat de beitels wat goedkoper zijn is het ook niet erg als het eens misgaat met slijpen al doende leert men.
Voor zelf slijp hulpstukken te maken is er op internet van alles te vinden.

Veel succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.