Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20

Onderwerp: Beitels slijpen

Remco,
    Koop in geen geval een goedkope slijpmachien zoals Ferm of zo. Dat zijn domweg slechte dingen die onnauwkeurig zijn en kapot gaan.
    Kijk liever naar een tweedehands Creusen. Check of de as nog recht is (dat is meestal wel zo). Veel meer kan er niet aan stuk. Fijne machientjes die goed instelbaar zijn!
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Ben het niet helemaal met je eens.
    Als je zo’n ferm gebruikt voor het slijpen van je beitels, gaat dit prima.
    Heb hier enkele jaren gebruik van gemaakt alvorens over te gaan op een tormek.
    Zo’n ferm kost ongeveer 40-50 euro, dus daar kun je geen bult mee vallen.
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Mijn ferm en agojama lopen ook al een jaar of 10 prima. Voor bijna alle moderna slijpmachines moet je zelf voor een beitelsteun zorgen. Ik zou eerder een goedkope slijpmachine kopen en die voorzien van goede beitelsteunen.

Als je dan deze jigs erbij maakt heb je een goedkoop alternatief voor een Tormek of ProEdge: Jean_Michel_sharpening_jigs.pdf
    Even zoeken, dan vind je ook nog een paar YouTube-filmpjes hierover.

De kogel is door de kerk. Heb een goedkoop (nog steeds aardig geld) setje besteld a la HBM kwaliteit. Ik weet dat de meesten hier op het forum een afkeer op hebben maar de voornaamste reden is dat de vrouw opeens heel enthousiast is over houtdraaien en het spul dus op amateuristisch tot hobby matige basis gebruikt gaat worden.

Het is geworden:
    Holzmann d460fxl
    Een beitelsetje
    Hbm 250mm slijpmachine
    Tormek guts slijphulpstuk

En omdat de vrouw in zo’n goede bui was mocht ik er voor mezelf een holzmann ts250 bij doen.

Nu maar hopen dat de nieuwe hobby aanslaat bij haar

Kunnen we daarna altijd nog investeren in kwaliteits spul

Is de TS250 al binnen? Ben heel benieuwd naar je bevindingen over de kwaliteit daarvan! Lees links en rechts veel gemixte verhalen.

Nee nog niet, eind van aankomende week pas. Wat ik begreep is dat als je even wat tijd besteed aan het afstellen dat je een prima prijs/kwaliteit verhouding zaag hebt. Ik ben zelf ook erg benieuwd.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Beste Remcoov,
    het is niet de slijpsteen of de beitel die het mooie werk maakt, maar wel de "ambachter" of "kunstennaar" achter het "staal" dat het hout in een vorm dwingt.... Persoonlijk heb ik noch een formidabel slijpsysteem noch formidabele beitels maar met wat ik heb probeer ik mijn plan te trekken... dat is in het begin nodig om iets mooie's te maken....

Hallo Luk,

Inmiddels het eea besteld. Allemaal betaalbaar en dus niet geweldig spul. Het gaat mij erom dat alles wat nodig in de schuur aanwezig is zodat vrouwlief (en ikzelf verwacht ik ook wel) lekker kan spelen en kijken of dit een leuke hobby voor haar is. Natuurlijk willen we allemaal het liefst het beste van het beste gereedschap maar dat is voor dit doeleinde een beetje overkill verwacht ik. Slaat de hobby aan dan kunnen we altijd nog investeren in beter gereedschap. Vooralsnog kan ze niet wachten tot de draaibank er is.

Gr Remco

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Ik vindt het een verstandige keuze.
    Destijds ben ik ook zo begonnen.
    Het grote voordeel is dat je leert met het materiaal om te gaan en voelt wat je voorkeur is zodat je later bewust weet wat je wil als je de volgende stap maakt naar beter spul.
    Omdat de beitels wat goedkoper zijn is het ook niet erg als het eens misgaat met slijpen al doende leert men.
    Voor zelf slijp hulpstukken te maken is er op internet van alles te vinden.

Veel succes

Forum Rechten