Update draadsnijtoestel met foto

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Met een freesmachine zal je vermoedelijk toch wel een beter resultaat halen dan met een boormachine omdat deze draait aan een veel hogere snelheid. Wat ik mij ook afvraag is waarom boormachines/freesmachines een kraag hebben van 43 mm? Vanwaar komt deze ongewone diameter?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
De 43 mm kraag heet Eurohals, ook in het Duits. Ik weet niet hoe ze op deze maat zijn gekomen.
 

WR1944

Oud hout
De 43 mm kraag heet Eurohals, ook in het Duits. Ik weet niet hoe ze op deze maat zijn gekomen.

Waarschijnlijk is het op dezelfde manier gegaan als met de 32 mm boorafstand in gatenrijen in kasten, de technische uitvoering van het moment. Een boormachinefabrikant zal bedacht hebben dat een demontabel handvat aan het einde van de machine een betere controle over het boren zal geven. Die 43 mm zal de kleinste maat zijn geweest van de hals bij de dan toegepaste lagers. Een boorstandaard met dezelfde halsopname is dan de logische volgende stap. Een concurrent zal dan ook met die 43 mm op de proppen komen omdat die dan geen nieuwe toebehoren hoeft te verzinnen. En zo ontstaat dan een standaard. Nogmaals, dit is wat ik vermoed want ik heb op het Internet geen nadere informatie kunnen vinden.
 

WR1944

Oud hout
Er schiet me ook weer te binnen dat in de begintijd de meeste boorkoppen van Röhm waren, zeker de Europese merken. Ik heb het sterke vermoeden dat die koppen een buitendiameter hadden van 42 mm. De hulpstukken voor de hals gingen maar net over de boorkop. Dat kan een tweede verklaring zijn voor die 43 mm.
 

irtamos

Actieve deelnemer
20 okt 2012
56
0
Dit is een interessante methode! Heeft ook wel een probleem om overal perfecte schroefdraad te maken. Bedankt voor de info.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.