Diamantkop zagen

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je kunt diamant alleen bewerken met diamant slijpsel voorzover ik weet.

Haha, ja dat kan natuurlijk ook...
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Met een afkortzaag. Deze in de schuinte zetten die je wilt hebben, en dan de paal na het zagen steeds een kwart draaien. Als je alle 4 de kanten heb gezaagd, heb je een diamantkop.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Handcirkelzaag onder een hoek instellen. Dan een houten geleider maken en rondom vier maal zagen. Ter illustratie een ouder plaatje. Zaag dus minimale diepte halverwege.

Plaatje 2.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ooit, in 2006, een bed gemaakt. Voor het voeten- en hoofdeind gebruikte ik lariks palen voor buitengebruik van 70 vierkant. De bovenkant werd voorzien van een afwerking waarvan ik nu de naam pas weet, een diamantkop. Ik had toen al een CMS tafel met een TS55. Ik zette het blad op een 10 of 15 graden, klemde een aanslag bij de lineaal op de tafel en met vier slagen had ik een mooie kop aan de paal. Die aanslag lag precies in lijn met de linkerzijde van het zaagblad.

P4180027q.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.