Instellen Sencys schaaf lukt niet

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Hallo,

Voor mijn eerste stappen houtbewerken-met-de-hand heb ik een simpele schaaf gekocht: de Sencys schaaf van de Praxis. Het idee daarachter is dat ik nog niet weet hoe vaak ik de schaaf ga gebruiken (en daarom nog niet teveel uit wilde geven), ik verwacht dat ik wel een beitel verslijt voordat ik het slijpen goed onder de knie heb, en ook omdat ik hem snel in huis wilde hebben. Bovendien is het bieden op een 'oude' Stanley #4 op marktplaats nog niet gelukt.

Helaas lukt het me niet deze schaaf fatsoenlijk af te stellen.

Ik heb de keerbeitel ongeveer 1 mm boven de schaafbeitel gezet (zie eerste foto).Als ik daarna de beitel monteer komt deze niet laag genoeg: Hij blijft hangen op de schroef waarmee de schaafbeitel aan de keerbeitel vastzit. Op de tweede foto zit de schaafbeitel nog een stukje boven de zool.

De enige oplossing is om de keerbeitel fors (meer dan 1 cm) boven de rand van de schaafbeitel te zetten. Dat vind ik veel te veel. Voor mijn gevoel is de keerbeitel te kort.

Ziet iemand een mogelijkheid om deze schaaf fatsoenlijk af te stellen? Anders gaat-ie terug. Mijn alternatieven worden dan:
- een andere goedkope schaaf (de Silverline gaat nu voor 15 Euro bij HBM, dat is alleen wel de versie met de gegroefde bodem)
- Op Marktplaats verder zoeken
- Een nieuwe Stanley #4 kopen.

Alvast bedankt,

Harm
 

Bijlagen

  • IMG-3042.jpg
    IMG-3042.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 410
  • IMG-3035.jpg
    IMG-3035.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 412

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dit is idd vreemd, geen ervaring met dit merk.
Het lijkt erop dat de keerbeitel niet de juiste is, of dat de schaaf verkeerd gemonteerd is ( als dat kan )
Kan je een foto maken van de keerbeitel met een duimstok erlangs, dan valt er iets te vergelijken.
Op marktplaats staat wel het eea, zelfs bij jou in de buurt zag ik.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
kan je het huis van de zool halen en stellen zoals bij een stanley?

1 mm is is wat krap 1,5 a' 3 mm is normaal
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Silverline gaat nu voor 15 Euro bij HBM, dat is alleen wel de versie met de gegroefde bodem)

Die is nu niet op voorraad. Niet online én niet in de winkel. Ik was er zaterdag en stond ook even bij de schaven stil.
 

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Wat nieuwe foto's. Keerbeitel ingesteld op 2mm. Het tekeningetje is voor de maten (wanneer raakt de schaafbeitel het werkstuk).
Tweede foto: Als de schaafbeitel net uitsteekt loopt de schroef vast tegen de nok van het huis (de lineaal steekt 2.5mm over de snede). Ook zit de instelnok voor de diepte niet goed (als ik de instelschroef in het midden zet, zie laatste foto).
Ik heb het idee dat de keerbeitel ongeveer 5mm te kort is. Mogelijk is de breedte van de snede niet goed meegenomen, of zijn de maten bepaald met de snede omhoog. Zie ik het goed, of maak ik zelf ergens een fout? Ik heb nog nooit een schaaf van een goed merk in mijn handen gehad....

Boktor: HBM heeft sinds gisteren weer nieuwe voorraad. Versie met de geribbelde zool, voor recht maken op een futselplankje blijkbaar niet ideaal.

Groeten, Harm
 

Bijlagen

  • IMG-3052.jpg
    IMG-3052.jpg
    35,8 KB · Weergaven: 335
  • IMG-3049.jpg
    IMG-3049.jpg
    42,4 KB · Weergaven: 333
  • IMG-3050.jpg
    IMG-3050.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 336
  • IMG-3051.jpg
    IMG-3051.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 334

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Of het gleufje zit niet op de juiste positie, hier heb ik een schaaf waar dat 5 mm hoger zit.
Terug gaan naar de winkel, vragen of ze een andere uit de verpakking halen en dan kijken of die wel klopt.
 

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Hallo Ronald, is die van jou ook een Sencys? Gleufje ongeveer 5mm hoger zou kloppen, maar dan moet ook de schroef 5mm omhoog.
Deze schaven worden verkocht in blister, 'even openmaken' betekent onverkoopbaar.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nope, die is van een darex, stanley heb ik niet nagemeten.
Maar gewoon terugbrengen, niet af te stellen, dus niet goed.
Als ze er toch een open willen maken, dan kan je zien of ze allemaal dit probleem hebben of deze verkeerd samengesteld is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Eerlijk, ik zou er mijn tijd niet aan verdoen. Dit type schaven wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt, en de enige vereiste is dat het moet lijken op een schaaf. Gewoon terugbrengen, je geld terugvragen en verder uitkijken naar een tweedehandse Stanley.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Eerlijk, ik zou er mijn tijd niet aan verdoen. Dit type schaven wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt, en de enige vereiste is dat het moet lijken op een schaaf. Gewoon terugbrengen, je geld terugvragen en verder uitkijken naar een tweedehandse Stanley.
Idem. Ik zie nu pas dat het duurbetaalde maar goedkope Praxis zooi is. Zelfs een schroevendraaier van Sencis is nog waardeloos.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is spijtig dat er toch iedere keer opnieuw mensen zich laten verleiden tot de aankoop van deze waardeloze (en soms ook dure) gereedschappen.
@Harm, je kan misschien eens even rondhoren bij familie of vrienden. Waarschijnlijk heeft iemand nog wel een leuke Stanley of kloon van goede kwaliteit liggen slingeren.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Harm ik heb een tijdje geleden op marktplein van woodforum mijn nieuwe schaaf aangeboden ik citeer:
Wegens foute aankoop bied ik hierbij mijn nieuwe Stanley handschaaf aan type 4 voorzien van geribde zool voor €45.00 excl verzend kosten
Reden van verkoop is dat ik voornamelijk kleine latjes.
Hij is niet verkocht wellicht is dit wat voor jou.
Simon
 

Harm69

Nieuw lid
12 jan 2018
8
0
Veldhoven
Iedereen bedankt voor de reacties. De kerstvakantie is door omstandigheden drukker dan verwacht, ik ga rustig op zoek. @Simon, bedankt voor het aanbod, maar ik heb een sterke voorkeur voor een schaaf met een gladde zool.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
bedankt voor het aanbod, maar ik heb een sterke voorkeur voor een schaaf met een gladde zool.
Euh, ik heb diverse schaven en verschil tussen glad en geribbeld kan ik niet vinden. De beitel moet scherp zijn. Verder is het gewoon een kwestie van oefenen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik snap ook niet waar die voorkeur voor schaven met een gladde zool vandaan komt. Ik heb eigenlijk nooit enig verschil gemerkt.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Om oppervlakken glad te schaven is er weinig tot geen verschil. Wil je er ook kantjes mee breken, dan is een gladde zool nodig. Met een schaaf met ribbelzool loop je het risico dat er een hoekje van je werkstuk hapert in een ribbel, en dan krijg je beschadiging.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mijn schaven hebben allebei een geribte zool, en ik heb daar nooit geen last van.
Je zou er last van kunnen hebben bij kleine werkstukken tot 5 cm. Daarboven maakt het m.i. niet uit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gemerkt. De groeven lopen niet door tot aan het schaafmes en ik houdt de schaaf bij het breken van kanten altijd een beetje scheef, omdat ik dat makkelijker vindt om de hoek constant te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.