Vloerverwarming in garage/werkplaats

Binnen enkele weken ga ik beginnen met het plaatsen van vloerverwarming in mijn nieuwe huis. Het huis beschikt over een inpandige garage die ik als werkplaats ga gebruiken en nu ben ik aan het twijfelen of ik ook hier vloerverwarming ga leggen.

De CV installatie staat ook in de garage dus de leidingen voor de rest van het huis lopen hier al doorheen. Is het dan wijsheid om direct de garage ook van vloerverwarming te voorzien?

Ik ben een beetje bang ivm de trage opwarmtijd van de vloer maar aan de andere kant lijkt me dan minder een probleem aangezien de garage inpandig is?
Iemand voor een tegens over het wel of niet plaatsen? is het de meerprijs waard aan comfort of ga ik straks toch nog (Veel) bij moeten stoken op een andere manier?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Lijkt me een no-brainer, altijd doen, redelijk constante temp is echt een pre, en hoeft toch maximaal 18graden te worden toch?

Staat ook geen kachel/radiator in de weg in de dure m2
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Word het een apart systeem? Dus 1 systeem voor het huis en 1 systeem voor de garage? Zo niet, dan zou ik her niet doen. Je stookt dan misschien onnodig omdat je niet in de garage aanwezig bent en je geen hoge temperatuur in de garage hoeft te hebben. Een contstante temperatuur is natuurlijk mooi, maar hoeft niet.
Word het een apart systeem, dan kan je het overwegen, maar ik persoonlijk zou liever een radiator hebben omdat dat sneller opwarmt.
Ik heb zelf een houtkachel in de garage, en dat vind ik vaak al te warm worden om in te werken. Een graad of 16 is me warm genoeg. Maar dat is natuurlijk persoonlijk
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ook verwarming inleggen. Achteraf kan je de kring(en) in de garage inregelen op lager debiet (geeft lagere temperatuur) of zelfs volledig afsluiten. Eventueel zet je er zoneventielen op die je met een ruimtethermostaat stuurt. Meerverbruik gaat er wel wat zijn, maar gaat ook afhangen of de garage volledig in de geïsoleerde schil zit en de kwaliteit van de poort.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit is inderdaad een no-brainer, kost je nu 200-300 euro aan materiaal, bedenk je nu maar vast wat het je eventueel later zou kosten als je het achteraf erin zou moeten leggen. Inclusief het even leegmaken van de ruimte. ;-)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Vloerverwarming heeft alleen zin als het goed geisoleerd is. En vloerverwarming moet je eigenlijk constant aan hebben staan ivm met de trage opwarm en afkoel tjid.
Als je maar een paar uurtjes per week in je garage bezig bent is het niet heel rendabel. Maar vloerverwarming is ansich wel heel fijn omdat niks heel warm wordt en je de ruimte makkelijk constant op 16 graden kan houden. en dat is prima om te werken en goed voor je spullen.

En bonus je kan koelen met vloerverwarming als het zomers heel warm is.
 
Isolatie is op dit moment niet aanwezig. Hoe de betonnen funderingsvloer geisoleerd is durf ik niet te zeggen. Spouwmuurisolatie komt er sowieso op kort termijn in, net als een nieuwe geisoleerde poort (Waarschijnlijk grote dubbele deuren)
@Jelmer, het zal 1 systeem gaan worden maar wel dusdanig dat ik de groepen los kan regelen. Daarnaast denk ik dat een constante temperatuur van ongeveer 16-18 graden meer dan voldoende is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vloerverwarming is ideaal in een werkplaats. Warme voeten en de kou is vergeten. In de nieuwe, smetteloze ateliers van de grote merkgarages wordt er nu ook vloerverwarming gelegd. Maar dan met warmtepomp. Want dan kan je inderdaad perfect koelen.
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
als het 1 systeem is voor je ganse woning en je de garage/werkplaats iets koeler wil kan je de vloerverwarmingsbuizen van de garage/werkplaats verder van elkaar leggen , woonkamer is normaal 10 cm van elkaar dus 15of 20 cm van elkaar in de garage
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat laatste niet doen, als het in de toekomst ooit bij de woning getrokken wordt, kan je weer beginnen.
Groeplengtes ook niet te lang, gasgestookt max 100 m, bij warmtepompen wordt dacht ik 70m? als maximum aangehouden.
De garage op een aparte groep/groepen, dan kan je deze apart regelen.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Nooit verder uit elkaar leggen , gewoon een zone regeling zetten.
Ik zou zelfs voor in huis en garage kiezen voor afstand van 10 cm uit elkaar
Warmtepompen worden steeds goedkoper en dus zal koelen van je vloer in toekomst een optie zijn
Leg je deze op 15 cm dan ga je het niet redden zonder vochtige vloer ,dus 10 cm

Verder is mijn ervaring met verwarmde vloeren in werkplaatsen dat dit heel vermoeiend is aan je voeten als je er lang in staat , je voeten gloeien op een gegeven moment vooral als je werkschoenen met stalen platen draagt.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Vloerverwarming-slangen verder uit elkaar leggen doe je niet. Eerder op de plakken waar je een koudeval kunt verwachten dichter op elkaar. Je wilt dat er geen grote temperatuurverschillen optreden over de hele vloer.

Een goede installateur rekent precies uit hoeveel m1 per m2 je moet leggen. Ik zou niet proberen dat zelf uit te vogelen.
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Alles is al zo’n beetje gezegd, heb zelf vloerverwarming in mijn vorige werkplaats gehad, om de 10 cm idd niet meer dan 100 m. Per groep
apart geschakeld via een Honeywell zonneklep en een rvs verdeler, overigens nooit last van moeie voeten gehad , wel belangrijk is vloer isolatie anders verwarm je de ondergrond ook mee .....succes
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dan moet je modernere werkschoenen kopen.
als ze goed passen merk je nauwelijks meer dat je werkschoenen aan hebt
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Vorig jaar zelf een werkplaats gebouwd, goed geïsoleerd en met vloerverwarming.
kan het iedereen aanbevelen, heerlijk. Temp op 15gr staan en is meer dan genoeg.
vloer is 10 cm dik met de bouw een 5 tons rupskraantje er op gehad.
Ik zou de vloer dikker maken ivm dat er dan meer warmte vastgehouden wordt.
groeten Eddy
 
Zo te lezen is iedereen het er wel over eens.
Er komt dus vloerverwarming 10cm hoh waarbij ik de garagegroepen apart ga regelen van de rest van de woning:)
Zo houd ik kostbare ruimte aan de muur vrij van radiatoren
Binnen 3 weken ga ik starten met de werkzaamheden hoop ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.