Nieuwe ervaring: Statische electriciteit op zaagtafel. Oorzaak?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik moet even een beroep doen op de enorme ervaring op dit forum:):

Ik ben sinds een paar weken de trotse bezitter van een Dewalt 746 tafelzaag. Daar hangt mijn Metabo SPA1200 afzuiger aan. Ik heb daar al diverse zaken mee gezaagd, zowel plaat- als massief materiaal en dat ging zonder enig probleem.
Gisterenavond een paar vuren plakjes geschulpt voor het maken van een freesmal. Bij het zagen van het eerste plankje kreeg ik een fikse tik, toen ik m'n hand tegen de langsgeleider legde. Er bleef (ook nieuw....) zaagsel aan de voorzijde van de geleiderrail hangen (met name op het afleesvenstertje voor de zaagbreedte).
Ik heb het vermoeden dat dit met het afzuigen te maken heeft, maar kan er niet goed de vinger op leggen:confused:....Ik heb zo al eerder gezaagd en toen was er niets aan de hand. De slang tussen de afzuiger en de zaag is een 100 mm exemplaar.
Ik had even het idee dat misschien de aarding van de zaag niet in orde is....maar ik vraag me af of die enige funktie heeft m.b.t. het afvoeren van statische electriciteit.

De slang is een redelijk stug exemplaar, met een koperen spiraal in de slangwand. Zou ik die soms moeten koppelen aan de zaag enerzijds en de afzuiger anderzijds?
Iemand een briljant idee over de mogelijke oorzaak? Wat te doen om dit op te lossen?
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Yep. Daar is niets aan veranderd. Ik gebruik die SPA standaard op de vlak/vandiktebank: daar dus geen probleem met statische lading. De eerste zaagklussen op deze zaagtafel gingen ook prima (zonder statische lading).
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Heb je toevallig een spanningszoeker snoertje? Mocht je dat hebben check dat even op het WCD waar je de zaagmachie op aansluit tussen aarde en fase, daarmee zou je als je de juiste spanningszoeker hebt de aardlek eruit moeten gaan.
Ik heb een vermoeden dat je zaagtafel aarde niet goed is, ook al zou je statische lading hebben van de slang, mag die nog niet op je machine blijven staan.

De koperdraad zeker aansluiten op de aarde!! Alleen niet aan beide kanten, je mag geen aardloop maken namelijk.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank. Ik zal de aansluiting op de zaag eerst eens controleren, op de schakelaar zit een contra stekker zodat met een verlengsnoer op een stopcontact aangesloten kan worden. Wordt vervolgd....
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Koppeleerst de afzuiging los zodat je alleen met de dewalt zaag bezig bent en kijk of je het probleem dan nog hebt.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als er zaagsel door de slang gaat krijg je statische elektriciteit. Als je een stuggere slang gebruikt heeft deze meer isolatie dan kan het gebeuren dat de spanning hoger wordt als bij een dunnere slang dus een hogere tik. De koperdraad in de de slang aan beide zijdes aan het metalen gestel van zaag en afzuiger maken zou het probleem op moeten lossen.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ook dank voor deze tips. Ik zal ze een voor een nalopen en testen of het probleem dan is opgelost. Ik zal de resultaten posten. Altijd nuttig om dit soort leerpunten vast te leggen voor het nageslacht.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb dit bij mijn vorige zaagtafel ook gehad. Maar alleen dat de afzuigslang statisch geladen werd. De machine gelukkig niet. Blijkbaar geen antistatische slang op de starmix.

Als ik het goed herinnerde verschilde het bij mij welke schoenen ik aan had, of je er zelf last van hebt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Wat precies de oorzaak is weet ik niet, maar een paar jaar gelden had ik het ook bij mijn draaibank, maar toen had ik het ook als ik de deur van mijn auto wilde openen.
Had soms schrik om deze aan te raken:cool:
Nu nergens meer last van.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Oorzaak gevonden, probleem opgelost.

Oorzaak gevonden!
Ik ben van het stopcontact dat ik gebruik voor de grote (nah ja, groot....in ieder geval de stationaire) machines terug gegaan naar de zaagmachine.
stopcontact open gemaakt, bedrading gecontroleerd: bruin, blauw en geel/groen allemaal netjes vast.
Toen het verlengsnoer: de contrastekker opengemaakt: alle drie de aderen netjes in de klemmen. De stekker losgeschroefd: :eek:.....bingo! Daarin bleken slechts de fase en de nul aangesloten. De aardedraad was op de kabelingang afgeknipt. Dit even hersteld en alle drie de aders weer netjes aangesloten: geen schokkende ervaringen meer op de tafelzaag.
Dit verlengsnoer is al heel erg oud, maar nog steeds in een goede conditie (voor z’n leeftijd:D). Ooit in een ver verleden heeft iemand een stekker vervangen en de aarddraad dus niet aangesloten. Soît....ik ben allang blij dat het probleem is opgelost. Ter lering ende vermaek....
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik moet er even aan toevoegen dat ik eerst de afzuiger heb losgekoppeld en toen een paar proefstukjes heb gezaagd. Toen deed het probleem zich weer voor. Maar toen wist ik dat ik me op de zaag en de stroomvoorziening moest concentreren.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Eens. Maar zolang veel van dit soort apparaten met een contrastekker aansluiting worden geleverd heb je als gebruiker niet veel keuze. Ik gebruik dan ook slechts 1 en hetzelfde snoer voor deze apparaten > de zwaarste die ik heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.