zwanger

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb geprobeerd een zwangere vrouw uit te beelden met de draaibank.
Eerst een cilinder gedraaid - daarna hierin een cilinder uitgehold - vervolgens excentrisch van de cilinder een kegel gebouwd - hoofd en kind uit de hamd gedraaid - haar van messing slijpsel en afgewerkt met tungoil. Walnoot lichaam - teak hoofd en kind van christusdoorn.
Herkenbaar?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Gosh Jan, je bent wel kunstzinnig bezig geweest.
Ik heb er een tijdje naar zitten kijken, en in die zin van het kunstzinnig te bekijken, en ook de manier zoals je die omschreef om het zo te creeren, roept bij mij wel die herkenning op van een zwangere vrouw waar je de vrucht in haar schoot ziet.
Knap gedaan.
groetjes, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi Jan, Ik kan zeker zien wat je hiermee bedoelde. Het "haar"had voor mij er niet bij gehoeven maar dat is een kwestie van smaak!!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het is dat je erbij vertelde wat het voor moest stellen, maar anders :roll:

:mrgreen:


Verder vind ik het zelf niet zo heel mooi, maar daar in tegen wel weer heel erg mooi gemaakt. Vooral dat werk van de uitgeholde kegel, petje af hoor.
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Ik dacht eerst dat het een modern zoutvaatje was :)
wel heel mooi.

gr Albert
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor mij hoeft het haar ook niet zo, en ik denk dat het zonder nek ook beter uitkomt. Verder mooi project. Het kind ligt nu wel erg open en bloot - maar ik zou zo ook niet weten hoe je dat wat meer 'natuurgetrouw' uitbeeldt.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ja, dat haar is misschien wel overbodig - het voegt weinig of niets toe. Ik vind het zelf als ontwerp wel goed gelukt maar het gelukt mij nog niet er emotie, zoals geborgenheid in te leggen en verstilling - b.v. met een hand op de bolle buik en een stralende of gelukzalige blik. Maar afijn er komt wel eens weer een ingeving.
vr.gr. Jan Pranger.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
jan pranger zei:
Ik heb geprobeerd een zwangere vrouw uit te beelden met de draaibank.
Herkenbaar?
vr.gr. Jan Pranger.

Erg mooi, Jan!

de vorm , kegel, en de uitsparing - de evrhouding ook.
wat ik persoonlijk niet echt vind passen is de hals in deze vorm
het geheel als kunstobject lijkt harmonisch, behálve dat het rechte schoudertje en de dunne hals me doen denken aan de houten soldaatjes van vroeger -
ik zou een ronde schouderlijn naar een zeer korte en wat dikkere hals mooier hebben gevonden
of misschien helemaal geen hals, zoals helemaal geen armen ook niet storend is.
de kegelvorm vind ik echt super!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk dank allemaal voor de opbouwende eerlijke reacties. Het toont de kwaliteit van dit forum, waar ook kritisch wordt gekeken naar pogingen dit soort draaiwerk te maken. De gegeven adviezen/denkbeelden bieden mij aanknopingspunten mij zelf te verbeteren op het pad om naast kwalitatief goed draaiwerk ook gevoel/emotie/beweging/kracht/tederheid enz. in mijn werk te leggen. Ik besef, dat hierin nog een lange weg is te gaan. Maar wel met veel plezier en voldoening. Samen met een tiental houtdraaiers van Radius (http://www.houtdraaien.com) proberen we elkaar te stimuleren op dit terrein.
Kijk b.v. ook eens op: http://www.houtstylist.nl of http://www.rikmars.eu
Of bij de expositie "Allerhanden" in Bellingwolde (Gr.) - zondagmiddag 13-17 uur tot 25 april. Schilderen op hout, meubeldesign, woodvarving (speciaal voor Wouter!) en houtdraaiwerk. Haast een must voor houtbewerkers. ;)
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.