messenblok en zwevend plankje

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Aangezien ik spuugzat was van een messenblok waar de messen in staan, besloot ik om met magneten van de lidl te gaan experimenteren. Kan wel melden, nieuwe magneten zijn inmiddels besteld :) Ook wou de vrouw graag nog een plankje in de keuken, dus steigerhout door de kity heen 15mm gaten erin boren. Deuvels op lengte maken, en afschuren waar nodig. Het is niet het mooiste hout maar kan er mee door.


foto_2024689036842934699.jpg
 

Bijlagen

  • foto_2024689036842934699.jpg
    foto_2024689036842934699.jpg
    98,6 KB · Weergaven: 285

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb een magneet ding voor gereedschap bij de lidl gekocht. Hier de magneten uit gehaald. Hierna een lange sleuf in het hout gefreest. Achteraf bleken de magneten niet sterk genoeg. Dus nog stuk eraf geschaafd op vandiktebank. Nieuwe versie wordt met juiste magneten en dan ingeboord.
 

T.G.

Nieuw lid
14 mei 2015
6
0
Herkenbaar probleem met het niet sterk genoeg zijn van de magneten. Heb recent een vergelijkbaar experiment uitgevoerd waarbij ik heb geleerd dat de kracht van de magneten enorm afneemt door de dikte van het hout tussen de magneet en het mes. In mijn geval knoopmagneten met 2kg kracht op 2mm van het oppervlakte in een > vorm (3 over de breedte van de plank met de middelste 1,5 cm verspringend t.o.v. de onderste en bovenste). Werkt prima tot op zekere hoogte. Het tweede mes van links in jouw foto glijdt elke keer van de plank af. Schuifkracht (15% van de trekkracht van de magneet) in combinatie met de afstand tot het mes doordat er nog hout tussen zit, vraagt om enorme overdimensionering van de kracht van de magneten.
IMG_1601.jpg
Hoop dat de nieuwe magneten goed werken. Het is wel een prima oplossing voor de messen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Heb magneten in bestelling deze keer van neodymium. Ga ook nog ander hout kopen. Plan is inboren op kolomboor en daarna boor met zelfde diameter plat slijpen zodat ik een U vormig gat krijg en geen V onderaan. Heb er 40 besteld, hopelijk is dat genoeg. Ga de magneten in lijn leggen en boor tot er circa 1mm hout blijft staan. Mijn enige angst dan nog is, trekt mes magneet niet hout uit. Maar dat zien we dan wel weer. Het zwevend plankje maken was ook leuke uitdaging. Moet 15mm gat boren 12 cm diep. Moest hele tafel omhoog draaien om diep genoeg te kunnen boren. Maar het is gelukt, hout was beschadigt dus nogmaals over vandiktebank heen en ziet er nu straks uit (en is haaks).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Mss dat deze magneetmeneren me hierover uitsluitsel kunnen geven: Volgens sommige mensen moet je geen magneten gebruiken omdat je de kans loopt dat het mes daarmee magnetisch wordt, wat bij het slijpen problemen kan geven.

Ik heb mijn Globals al decennia aan een magneet hangen & slijp ze op waterstenen — heb daar nog niets raars van meegemaakt, maar mss zit ik fout?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mss dat deze magneetmeneren me hierover uitsluitsel kunnen geven: Volgens sommige mensen moet je geen magneten gebruiken omdat je de kans loopt dat het mes daarmee magnetisch wordt, wat bij het slijpen problemen kan geven.

Ik heb mijn Globals al decennia aan een magneet hangen & slijp ze op waterstenen — heb daar nog niets raars van meegemaakt, maar mss zit ik fout?

Van die kleine magneetjes worden je messen niet heel erg magnetisch, en ook al worden ze dat wel, bij slijpen op waterstenen maakt dat niks uit - het slijpsel is daarbij zo klein, en zo goed in het water/slijpslurrie gesuspendeerd dat het niet aan je mes blijft hangen. Slijpen van magnetisch materiaal (messen, beitels, whatever) op een sneldraaiende droogslijper is een ander verhaal - daarbij heb je serieuze spanen die, tenzij ze zo heet werden dat ze boven hun curietemperatuur uitkwamen, overal aan blijven hangen - met name aan je mes...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.