Serre Joints (Sergeanten)

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik had ze nog niet, en kon ook niet helemaal vinden wat aan mijn verwachtingen voldeed.
Dus heb ik ze maar zelf gemaakt.
Weliswaar van metaal, maar wel voor houtlijm doeleinden!

DSC01606.jpg

DSC01607.jpg

DSC01609.jpg

DSC01605.jpg

1 meter lang en inmiddels zitten de eerste planken er al in.
Ben er zeer tevreden en blij mee...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Broos en ornament

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Erg gaaf gemaakt :)

Tip mischien: kleine pootjes eronder zodat je ze aan kan draaien als het op de werkbank staat.

Maar verder ziet dit er super degelijk uit!!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Die zien er zeer degelijk uit. Daar ga je heel wat jaren plezier van hebben. Heb je ze ook behandeld tegen roesten?
En inderdaad wat pootjes eronder zoals Jan hierboven zegt. Dat maakt het aandraaien nog een stuk gemakkelijker!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ziet er goed uit vriend, zorg er wel voor dat je er een etsende primer op spuit, anders ben je niet beschermd tegen roest.

Gr Danny 1984
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ziet er inderdaad goed uit! Voor weinig geld top materiaal.
Nu vraag ik me wel af of de hendels wel zo praktisch zijn. Mijn eerste gedachte is: gewone bouten en dan met een sleutel of dopsleutel aandraaien.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Heel netjes! Mijn tip zou zijn om het metrische draad te vervangen door trapeziumdraad, met de grotere spoed ben je dan sneller klaar met klemmen. En wat een heerlijke werkbank met smetteloos opgeruimde doppensetjes. Ik zal dit laten zien aan mijn zoon....
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Heb je ze ook behandeld tegen roesten?
Het verstelbare gedeelte en de kop met spindel staan in de Hammerite, en de buis zelf staat in de machineolie.
Ik moet erbij zeggen dat ik een heel droge garage heb en nooit geen vochtproblemen, dus dat scheelt ook!

Ziet er inderdaad goed uit! Voor weinig geld top materiaal.
Nu vraag ik me wel af of de hendels wel zo praktisch zijn. Mijn eerste gedachte is: gewone bouten en dan met een sleutel of dopsleutel aandraaien.

De hendels zijn precies goed, niet te lang of te kort, maar ik was bang als ik er een boutkop op had gemaakt ik het gevoel van aandraaien kwijt ben.
Als ik het dan niet strak genoeg krijg, kan ik er nog altijd een buisje opzetten op het ene uiteinde.:)

Heel netjes! Mijn tip zou zijn om het metrische draad te vervangen door trapeziumdraad, met de grotere spoed ben je dan sneller klaar met klemmen. En wat een heerlijke werkbank met smetteloos opgeruimde doppensetjes. Ik zal dit laten zien aan mijn zoon....

Goeie tip Hans, maar ik had hier nog twee lengtes M14 staan dus zodoende.
Ik zou ook niet zo gauw weten waar ik dat immers bestellen moet??
Ja en die werkbank... Bedankt voor het compliment, werkt zeer praktisch, Ik hou van overzichtelijk en alles bij de hand te hebben, en als ik nu iets kwijt ben zie ik het meteen!
 
Laatst bewerkt:

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Deze waren ook te groot voor mijn werkruimte heb ze verkocht ga binnenkort een kleiner uitvoering maken.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Oei Peter vh, dat is serieus werk...:eek:
Deze variant had ik nog nooit gezien.
Ook een mooi voorbeeld van een voetje eronder.
Mooi forum, hier kun je altijd een boel inspiratie op doen en veel leren!

Bedankt ook voor de tip van het trapeziumdraad!
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Dag Eric,

Als je meer wil lezen en zien over deze lijmpers zoek dan hierboven op Lijmpers vierzijdig.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Mooi gemaakt. Mijn opmerking was ook gebruik trapeziumdraad. De meeste draadeinden zijn van vrij zacht staal 4.6. Als je 8.8 kwaliteit kunt krijgen (met gele stip) is de slijtage al minder
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Deze waren ook te groot voor mijn werkruimte heb ze verkocht ga binnenkort een kleiner uitvoering maken.

goeie genade, wat is wel heel fraai gemaakt, ook slim om ook een verticale persing te integreren!!!

prachtig gemaakt zeg, heerlijk als mensen zulke vaardigheden hebben.

ik moet nodig maar eens een workshopje lassen ergens doen, dan gaat er een wereld voor je open aan mogelijkheden :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.