Zuigvolume.... Wie zegt de waarheid?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hier een paar mooie vergelijkingen qua zuigvolume.... Wie zegt de waarheid?

(Let vooral op bij de laatste: Volumenstrom geprüft 916 m³/h)


Technische gegevens van de HBM 300 Stofafzuiginstallatie

M3 per uur 4000 M3 per uur.
Motorvermogen 3 Pk.
Geluid 89.4 DB
Benodigde plaatsingsruimte 115 x 56 x 200 cm.
Verpakkingsmaten 117 x 56 x 57 cm.
Gewicht 57 Kg.
(bron: https://www.hbm-machines.com/produc...uiginstallaties/hbm-300-stofafzuiginstallatie )





Tendotools TT6000 Stofafzuiging 3PK

Bijzondere kenmerken


  • Deze stofzuiger heeft onderaan twee beschermende katoenen restzakken en bovenaan twee fibre filterzakken die de fijne stofdeeltjes tegenhouden.
  • Hij heeft een zuigcapaciteit van 6000 m³/uur en een inductiemotor van 3PK.
  • De basis op wieltjes is zeer handig op de werkvloer.
  • Bij deze stofzuiger is een T-stuk bijgeleverd waardoor u drie machines tegelijk kunt aansluiten.
Technische gegevens


  • Motor 230 Volt 50 Hz
  • Wattage 2200 Watt
  • Inhoud opvangzak 2 x 153 ltr.
  • Diameter 1 X 150 mm of 3 x 100 mm
  • Zuigcapaciteit 3900 m3
(Bron: https://www.toolnation.nl/tendotools-tt6000-stofafzuiging-3pk-filterzak-230-volt.html )





TECHNISCHE DATEN Holzstar Späne Absauganlage SAA 3003


Volumenstrom Hersteller3910 m³/h
Volumenstrom geprüft916 m³/h
geprüft an 100mm588 m³/h
geprüft an 57mm540 m³/h
geprüft an 30mm323 m³/h
Saugkraftverlust22 %
(Bron: https://www.holz-metall.info/shop1/artikel2071.htm )




Ook nog interessant: https://www.holz-metall.info/shop1/artikel8546.htm (ook in het Duits)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik zie niets bijzonders. De filters van de hbm hebben meer weerstand dan de zakken van de tendotools, dus minder zuigvolume. Een 3 pk heeft een aanzuigopening van 150mm, als je hem dan door 3meter slang van 100mm laat aanzuigen, stort het aanzuigvolume in. En bij een centrifugaalpomp verloopt dat niet lineair.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Zuigvolume zegt niks.. Zuigvolume bij een bepaalde onderdruk verteld wat. Dus dit is appels met peren vergelijken. En al die goedkopen afzuigers zeggen helemaal niks over de onderdruk en dat is wat je nodig hebt.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dus...??
Wat zijn dan betere alternatieven?

Of zijn dit voor een hobbyist prima machines....?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De natuurkundige principes zijn voor dure machines het zelfde. Het verschil zit in de bouwkwaliteit. Het zijn verder prima afzuigers. Daarom zet ik zo mijn vraagtekens bij de huidige rage van plastic cyclonen. Je brengt daarmee een weerstand aan in het zuiggedeelte van een centrifugaalpomp. Dat kost bij mijn weten veel meer debiet dan een zelfde weerstand na de pomp. Dus of je daarmee zoveel afzuigcapaciteit wint .
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik heb al jaren een afzuiger van HBM type 200 die zuigt perfect 2500 m/h echter de zak heb ik vervangen door een microfilter omreden dat de zak veel teveel stof doorlaat.

simon
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Ik kan niet zo erg meespreken over de door de TS genoemde zuigers. Tendotools zit een 500m verder in mijn achtertuin maar na een 5tal bezoekjes heb ik daar nog steeds niets zien staan dat ik zou overwegen om te kopen.
Maar ja, het hangt er allemaal vanaf voor wat je het gaat gebruiken natuurlijk, voor hobby kan het best prima werken.

De reden dat ik hier toch even reageer. Ik heb zelf en dat raad ik eigenlijk ook andere aan (voor wie de plaats heeft) via tweedehands een afzuiginstallatie gekocht van een professionele schrijnwerker.
Heel tevreden over en voor dezelfde prijs van een nieuw "hobby" afzuiginstallatie heb ik nu een beest van een professionele afzuiging.

Ik heb echter de specs. van de verplaatste luchtstroom niet en nu vroeg ik mij wel af hoe ik dit zou kunnen meten.
Heb al wel eens gegoogled naar verschillende meettoestellen maar om er nu 500 euro aan uit te geven, zo nieuwsgierig ben ik dan ook weer niet.

Toevallig iemand in provincie Antwerpen met een meettoestel?
 

tuoh

Oud hout
Ik kan niet zo erg meespreken over de door de TS genoemde zuigers. Tendotools zit een 500m verder in mijn achtertuin maar na een 5tal bezoekjes heb ik daar nog steeds niets zien staan dat ik zou overwegen om te kopen.
Maar ja, het hangt er allemaal vanaf voor wat je het gaat gebruiken natuurlijk, voor hobby kan het best prima werken.

De reden dat ik hier toch even reageer. Ik heb zelf en dat raad ik eigenlijk ook andere aan (voor wie de plaats heeft) via tweedehands een afzuiginstallatie gekocht van een professionele schrijnwerker.
Heel tevreden over en voor dezelfde prijs van een nieuw "hobby" afzuiginstallatie heb ik nu een beest van een professionele afzuiging.

Ik heb echter de specs. van de verplaatste luchtstroom niet en nu vroeg ik mij wel af hoe ik dit zou kunnen meten.
Heb al wel eens gegoogled naar verschillende meettoestellen maar om er nu 500 euro aan uit te geven, zo nieuwsgierig ben ik dan ook weer niet.

Toevallig iemand in provincie Antwerpen met een meettoestel?

Jammer dat Halwema de deuren heeft moeten sluiten, de ploeg die de stofaftuigingen maakte en plaatste had kennis zat. Alles werd daar in eigen huis gedaan. opmetingen bij de klant, het nodige reken- en tekenwerk, maken van mouwenfilters, al dan niet met warmterecuperatie. Explosieluiken voor de stofbunker(s), pijpwerk, (gestuurde) kleppen, turbine's en schakelkasten etc... .

Bij onze vereniging hebben we zo een onding van Tendotools staan, met twee zakken eraan. Dat spul is gewoon klote, een plastic schoep, plaatwerk van een paar tienden /mm dik, alles wat er op geschroefd zit valt er na enige tijd spontaan af. Zakken zijn heel moeilijk te bevestigen en zuigen doet ie ook maar halfslachtig, en dan hangt er amper één buis van 100mm van 4m lang aan.

Hebben ook een "volwassen" type staan van "Coral" dat is andere koek, met twee leidingen eraan van 150mm trekt ie zo je arm het gat in:D


Thuis heb ik een zelf gemodificeerde stofafzuiging staan, kwam uit een oude breigoedfabriek;) Die draait ondertussen al een dikke dertig jaar quasi elke dag zonder één enkel probleem. Deze heeft twee grote opvangzakken eronder hangen. Het geheel staat al sinds de aanvang buiten onder een afdak.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je die 100mm slang vervangt door een slang die het formaat heeft van de aanzuigopening van je tendo, zou je al verbetering moeten merken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
10 tonnen is wel erg veel voor je hobby
het gaat niet om de ruimte maar om het besparen van zakken die ton kiep je leeg in je kliko.


als je zoveel produceer zou ik een container overwegen waarschijnlijk leverd dat dan zelfs nog het e.a op by de pallet fabriek
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Welke kliko? Welke container? Ik woon in de stad, er is geen achterom en geen voortuin. Volle zakken gaan in mijn bus, totdat hij vol is en dan naar de vuilstort. Die zakken kosten 79 cent, dus die gooi ik weg. Ik knutsel eigenlijk uitsluitend met gebruikt massief hout. Als je 100 m/2 vloerdelen van 20/22 naar 16 schaaft, zodat je de groeven kwijt bent, dan heb je zo een paar zakken vol. Hetzelfde met profielen slaan op de spilfrees of radiaalzaag. Maar de discussie ging meer over wat je in de praktijk mag verwachten van een houtmot afzuiger. En ik vroeg me af of een cycloon met houtbewerken echt een verbetering in aanzuigvolume oplevert. Ik ben daar nog geen serieuze test van tegen gekomen.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Verbetering in aanzuiging verwacht ik ook niet, maar een cycloon zorgt wel dat bij gebruik van een stofzuiger met stofzak, deze stofzak niet elk uur vol is wanneer er veel spaanders worden geproduceerd.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Tekst verwijderd en nieuw topic gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
@ Puff:

Ik zou zeggen maak even een ander (eigen) topic aan.

Edit:
Haal dan gelijk deze tekst weg dmv op de "wijzig bericht" te klikken. Anders komen hier reacties te staan die voor jou bedoeld zijn.
Dank.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.