De Kerststal van 2019

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Al een behoorlijk aantal jaren terug heb ik een kerststal gemaakt in groot formaat. Die figuren heb ik verkleind met een factor 3, en er een aantal gemaakt. Vorig jaar kreeg ik de vraag om zo een kerststal te maken. Die is begin deze maand afgemaakt. De bestelde kerststallen maak ik uit één enkele houtsoort. Tegelijk met de bestelde kerststal heb ik er een gemaakt voor mijzelf, met alle onderdelen in passende houtsoorten.
De figuren zijn tussen de 40 mm (het kindje) en 115 mm groot. Bij de eerste foto is een munt van 1 euro te zien, om de grootte te bepalen.

De familie:
DSCN2516.jpg

Het lijf van Maria is blauw gebeitste esdoorn, hoofd en handen uit kersen, hoofddoek uit esdoorn.
Het kindje is hulst voor het lijf, en kersen voor het hoofd.
Jozef heeft een lijf van eikenhout, handen en hoofd uit kersen, waarbij het haar palissander is De staf is bamboe van een sateprikker.
Het kribje is esdoorn.

De herders met de engel.
DSCN2520.jpg

De herders zijn uit:
Een bruine, mij onbekende houtsoort voor het lijf.
Handen en hoofd uit kersen
hoofddoek uit esdoorn.
Bij de engel zijn de handen en het hoofd uit kersen, en het lijf en vleugels uit esdoorn. De vleugels zijn uit drie lagen esdoorn-fineer.

De koningen, of wijzen, of magiërs
DSCN2521.jpg

De linker is uit rosita (zo noemde de verkoper het mij), met hoofd en handen uit kersen, met het kistje uit hulst
De middelste is uit esdoorn, met hoofd en handen in palissander, met het kist in rosita.
De rechter is in purperhart, hoofd en handen in mahonie, en het kistje is piqui mie siekeie, Surinaams hout dat ooit eens door een collega voor me werd meegebracht.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach;.
 

Bijlagen

  • Familie.jpg
    Familie.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 176

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Bert,
De houtsoort "Rosita" is: Hyeronima alchorneoiedes, andere handelsnamen ervoor zijn Nancitón, Pilón, Suradan, Zapatero en Mascarey
Het hout wordt o.a. gebruikt voor muziekinstrumenten.

m.vr.gr.
Piet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.