project tuintafel en tuinbanken in padoek

Joris Windey

Nieuw lid
28 okt 2019
14
1
Beste houtvrienden,

gebeten door de houtmicrobe ben ik tijdens mijn 2de jaar houtbewerking in avondschool bezig aan mijn project tuintafel en tuinbanken in padoek.
Misschien hebben jullie nog tips/bedenkingen voor mij of geven de foto's inspiratie....

Hieronder een korte weergave van mijn project.

Ik ben gestart met het schaven-lijmen-verzagen-... van alle stukken voor 2 tuinbanken:

IMG_1586.jpg
IMG_1655.jpg

Koud in elkaar gezet geeft dit volgend resultaat:

IMG_1656.jpg
IMG_1657.jpg
IMG_1658.jpg
IMG_1659.jpg
IMG_1660.jpg

Volgende stappen: hoeken afronden/breken - alles schuren - kader lijmen - zittingslatten monteren (schroeven) - afwerken met bescherming.

Het schuren denk ik te doen tot korrel 120. Ik kreeg alvast de tip om een tweede maal te schuren nadat ik het hout nat gemaakt heb, hierdoor zou het hout nadien gladder blijven als het buiten nat wordt.

Als beschermingsproduct denk ik aan rubio monocoat hybrid wood protector.

Zodra de banken (40 breed en 175 lang) klaar zijn start ik aan de tafel (100 breed en 200 lang) volgens hetzelfde uitzicht.

Groeten,
Joris
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Joris,

Goed dat ik zei om het project te delen, de foto's zien er alvast veelbelovend uit! :eek: Uit de foto's kan ik opmaken dat je net zoals bij mijn tuintafel de regels met een spatpen hebt voorzien? Mooi zo!

Groetjes,

Christophe

PS: speciale geur he dat padoek! Het stof is wel giftig, dus probeer je goed te beschermen tegen inademen!!
 

Joris Windey

Nieuw lid
28 okt 2019
14
1
Heel netjes, maar gaan die banken niet doorhangen bij een overspanning van 2m?

Ik denk dat ze stevig genoeg zijn. De banken zijn maar 1m75 in totaal en poten van 8 cm maakt de overspanning maar 1m60. De regels zijn groot genoeg om dit te dragen volgens mij. Uiteraard zal ik pas zeker zijn over enkele jaren, en indien nodig kan ik dan nog verstevigen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ziet er heel leuk uit, die wisselende breedtes! Behandeld padoek heeft zo'n zalige diepgang. Het is dat ik het niet zie zitten om zo 'vaak' te schuren en opnieuw te behandelen, anders had ik het wel geweten.
 

baenske

Actieve deelnemer
10 feb 2017
26
0
Bree
Hele mooie tafel en banken dat je gemaakt hebt. Ik vind voornamelijk de afwisselende breedtes van het blad wel iets hebben.
Padoek blijft toch mijn favoriete houtsoort om te verwerken in oa houtdraai projectjes omwille van z'n kleur. daar gaat geen centimeter van verloren hier.

Waar doe je je opleiding trouwens?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Heel mooi! Hoe zitten de latten van het blad / zitting aan het onderstel gemonteerd?
 

GuntherSmudge

Nieuw lid
28 apr 2020
1
0
Heel mooi ! Wat ik soms merk bij Padoek-tuinmeubelen is dat na een tijdje er hier en daar kleine vezels/stukjes omhoogkomen waaraan je je kan 'kwetsen'.
Enige tips hiervoor ?
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Ik heb tegen de regels een lat gevezen en dan elke lat van het blad op deze lat vastgevezen van onder uit. Indien je wil maak ik wel eens wat detail foto's.

Die zou ik graag willen zien. Ook hoe je de verbindingen bij de poten gemaakt hebt

Erg mooi in ieder geval. Bedoel je Syntra?
Hoe bevalt dat? Hun vestiging in Maaseik is voor mij wat gunstiger
 
Laatst bewerkt:

Joris Windey

Nieuw lid
28 okt 2019
14
1
Heel mooi ! Wat ik soms merk bij Padoek-tuinmeubelen is dat na een tijdje er hier en daar kleine vezels/stukjes omhoogkomen waaraan je je kan 'kwetsen'.
Enige tips hiervoor ?

Voorlopig nog geen last van hier, maar ze staan natuurlijk nog niet lang buiten.
Ik heb wel 2x geschuurd met korrel 150, waarbij ik tussen beide schuursessies het hout heb afgewassen met een vochtige doek.
 

Joris Windey

Nieuw lid
28 okt 2019
14
1
Die zou ik graag willen zien. Ook hoe je de verbindingen bij de poten gemaakt hebt

Erg mooi in ieder geval. Bedoel je Syntra?
Hoe bevalt dat? Hun vestiging in Maaseik is voor mij wat gunstiger

Niet Syntra maar Qrios in Leuven.
Mij bevalt dat goed, maar vanaf het tweede jaar is er geen echte les meer. Je werkt aan je eigen project en kan natuurlijk wel vragen stellen.

De foto's maak ik morgen.
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Qrios ga ik op zoeken. Was bezig via het Ambachtshuis toen Corona kwam. De lessen voldeden niet aan het lesprogramma waar ik voor gekozen heb. Hun reactie was ook niet best dus als het hervat wordt ga ik waarschijnlijk er niet mee door.

In België is het ook veel goedkoper
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.