De Festool Shaper eerste test uit Duitsland

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een bijzonder combinatie van met de hand bewegen en CNC. Lijkt er op dat het nu ook te koop komt in Europa. Prijzen in de USA $ 2500,-, ik hoorde hier prijzen van € 2800,-..


Wel fraai gemaakt allemaal.

jaap
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Shaper is vorig jaar of daaromtrent overgenomen door de familie-holding waar ook Festool en Tanos onder vallen. Shaper gebruikte vanaf hun start al een Festool-machine, dus zullen er contacten geweest zijn.
Op de Open Dag Hout 2018 hadden de jongens uit Delft er eentje bij zich. Men wist mij te vertellen dat er in Europa een beperkt aantal Shapers uitgezet waren bij 'Makers' en 'FabLabs' — waarschijnlijk om de markt te testen (o.a. Laura Kampf, die nu ipv Hikoki brand ambassador is voor Festool, heeft er een.).
Het is een intrigerend apparaat dat bijna magisch lijkt. Maar ik denk dat het prijskaartje een barrière zal zijn, zelfs voor de ambitieuze dhz'er. Maar wie weet… : )
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
De techniek is erg mooi, maar ik vraag me af voor wie deze machine precies is. Voor die prijs kun je ook een mooie simpele CNC machine van bijv. Ooznest kopen. Het is misschien iets makkelijker om mee te beginnen, maar als je eerst die tape moet plakken, scannen, en dan al die letters handmatig volgen, dan is het tijdsverschil ook niet echt groot denk ik.

Tenzij de prijs nog serieus omlaag gaat lijkt het me meer iets voor een specifieke niche waar je bijvoorbeeld op locatie iets wil infrezen. Of zie ik een toepassing over het hoofd?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Het lijkt me dat hierbij de maat van het werkstuk geen beperkende factor is, en bij een ‘simpele’ CNC is dat natuurlijk wel zo. Met deze set kan je bijvoorbeeld een plank van een meter of 3 lang infrezen en dat kan volgens mij bij een Ooznest niet. Zeker als die plank een dik en zwaar tafelblad is...

Maar inderdaad, dat is ook weer een redelijk specifieke klus.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het ziet er leuk uit, maar mijn eerste gedachten bij dit ding is toch "wat moet je er mee?"
Voor mij valt hij in de categorie zinloze gatgets. Ik zie vooral veel beperkingen en je moet ook nog zelf aan de bak.
voor dat geld maken ik en pascal een complete CNC portaalfrees.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het lijkt me dat hierbij de maat van het werkstuk geen beperkende factor is, en bij een ‘simpele’ CNC is dat natuurlijk wel zo. Met deze set kan je bijvoorbeeld een plank van een meter of 3 lang infrezen

De lengte is nou net niet de beperkende factor bij een CNC, alleen de breedte.

Voor klein behuisden is de shaper een prima machine. Maar hij werkt bv. alleen op een plat vlak. Dus veel beperkter in gebruik. En daarmee best prijzig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.