Scheppach HF 33 freestafel

Jan1988

Actieve deelnemer
4 jul 2017
37
0
Omg. Eindhoven
Hoi :)

Heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan helaas weinig gevonden krijgen over de HF 33 machine.

Heb wat vraagjes:

• Is het een kwalitatief goede machine?
• Hoe nauwkeurig is de machine in te stellen?
• Onderdelen nog makkelijk te krijgen?

• Wat zijn, in het algemeen, dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een freestafel?

Wat ben ik er mee van plan?
• Tand groef verbindingen
• Vingerlassen eventueel..
• Sierranden aan lijstwerk
• Sponningen


Dank je alvast!

Groeten,
Jan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
HF33 is een prima machine. let wel goed op dat het echt een HF33 is en geen HF 30 dat is een ander verhaal. Net zo goed in beginsel maar met een nagenoeg niet verstelbare freesaanslag.

het verschil zit met name in de freesaanslag:
* HF30, houten aanslagplaten, geen fijnverstelling, 2 snelheden
* HF33, aluminium aanslagplaten, fijninstelling per 0,1mm, 3 snelheden

Machine is heel nauwkeurig als je de 33 hebt. 30 zou ik nooit meer nemen, dat is handmatige verstelling en erg onnauwkeurig.

Onderdelen lijkt me echt een stuk moeilijker te worden, al jaren niks meer besteld, was vroeger top bij Scheppact maar na diverse faillisementen wordt het een heel stuk moeilijker. Voordeel is wel dat het in basis echt een degelijke machine is die als hij compleet is en alles werkt niet snel verslijt. Een riem zul je altijd wel ergens op de kop kunnen tikken van een ander merk enzo.

Vingerlassen gaat lastig worden met deze machine denk ik, denk niet dat je makkelijk een kop vind die hierop past (30mm)
Sierranden en sponning natuurlijk geen probleem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.