Ronde werkstukken grote radius

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Hallo beste forumleden,

ik ga een nieuwe bureau maken en ik ben op zoek naar advies.
in bijgevoegde foto's mijn idee, ik ga werken met massieve eik.
het opzet is om een soort zichtbare skeletstructuur te maken en vervolgens langs buiten te bekleden met eik in paneelvorm.
De bovenkant in gewoon doorzichtig glas om de structuur zichtbaar te maken.
mijn vraag naar jullie is hoe maak ik de ronde hoeken (panelen)zoals op de foto.
ik heb verschillende mogelijkheden
1 volledig massief zie foto (maar hoe maak ik de rondingen ik heb geen CNC) vooral de binnenradius is een groot vraagteken.
rondehoek3.jpg
2 opgelijmd in kleine massieve stukjes (buitenkant kan je met veel schuurwerk in orde krijgen maar wat met de binnenradius deze blijft zichtbaar en moet mooi op de skeletstructuur passen)
3 met fineer? (ik heb hier zeer weinig ervaring mee)
rondehoek1.jpgrondehoek2.jpg
De laatste foto is de bijbehorende kast die reeds klaar is :)deze ronde hoeken zijn massief maar hebben een kleinere buitenradius (100mm) en geen binnenradius.
20191125_143428.jpg

thnx
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je een vaste opstelling maakt voor een bovenfrees en je neemt een bovenfrees zonder vaste zool (bv een Metabo OFE738) en een freesbit in de vorm van een halve bol, dan zou optie 1 wel moeten kunnen. Maar dat wordt wel heel veel werk, en uiteindelijk zal je het laatste alsnog moeten schuren.

Wat ook kan is je balk opzagen in delen van 7 of 8 cm en met een kopieerring en een lange freesbit de radius er in frezen. En dan de delen weer aan elkaar lijmen.

Mooi kastje, overigens. Hoe heb je daar de buitenradius gemaakt?
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
Als je een vaste opstelling maakt voor een bovenfrees en je neemt een bovenfrees zonder vaste zool (bv een Metabo OFE738) en een freesbit in de vorm van een halve bol, dan zou optie 1 wel moeten kunnen. Maar dat wordt wel heel veel werk, en uiteindelijk zal je het laatste alsnog moeten schuren.

Wat ook kan is je balk opzagen in delen van 7 of 8 cm en met een kopieerring en een lange freesbit de radius er in frezen. En dan de delen weer aan elkaar lijmen.

Mooi kastje, overigens. Hoe heb je daar de buitenradius gemaakt?
Deze is op paneelzaag gezaagd telkens onder een andere hoek en vervolgens heel veel geschuurd. Maar dit was de limiet in radius voor de zaag. Dit ga ik nu niet kunnen toepassen vrees ik. Heb je toevallig een foto of filmpje van de werkwijze die je beschrijft ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je voor de binnenkant een werkstuk maakt met overlengte, en de kopse kanten monteert aan 2 schijven, die in hun midden draaien t.o.v. een kleine verhoging, dan moet je dit, door dit geheel steeds op een paneel zaag een streep te zagen te zagen en dan het geheel een klein beetje te verdraaien en weer vast te zetten, een eind komen - een kwart rond binnenbocht moet kunnen. De overlengte voorkomt dan dat je in de schijven zaagt. Maar je moet wel steeds perfect recht zagen, en de lengteas van je werkstuk moet exact met de zaag overeenkomen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb zo geen filmpje, maar forumlid Tuoh heeft wel zo'n freesopstelling gemaakt.

Als je toch een paneelzaag hebt, kun je de binnenradius ook gewoon maken door het zaagblad steeds een klein hoekje te verdraaien en het hout strak langs de geleider te halen. Met het blad op 90 graden kun je de radius van 90 en van 0 graden zagen. Het blad 1 graad verstellen en je zaagt de radius van 89 en 1 graad. Vaak zie je op deze manier ook rechte sleuven in hout gezaagd worden.

Op de zelfde manier kan het met een bovenfrees. Alleen moet je die bovenfrees dat monteren op een manier dat die onder een hoek verstelbaar is. En de zool moet er bij voorkeur af kunnen, omdat die anders in de weg zit. Of je moet een lange freesbit kunnen vinden. Gebruik je een ronde frees, dan heb je minder te schuren, dan met je zaag.
 

tuoh

Oud hout
Die binnenhoeken profileren is typisch een klusje voor de paneelzaag. Is hooguit een uurtje werk.
De stukken gewoon onder een hoek over de zaag schuiven, zaag per passage een paar mm hoger zetten tot je de gewenste vorm bereikt hebt.
Daarna even met een schraapstaal erover en wat schuurpapier en klaar.
De hoek onder welke je de stukken over de zaag voert bepaald de vorm, exact cirkelvormig of min- of meer- gestrekt van vorm.
Bijna alles kan ermee.

En wat prentjes van het proces.
B6944D7D-6215-4515-AFCE-157DA045373A_1_105_c.jpg

EA23A021-5BA2-4A03-8EFF-F794B849F62E_1_105_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Om materiaal te besparen, en makkelijker te werken, is het beter om de gewenste vorm even "anders" te bekijken.
Dit is altijd het eerste dat ik doe bij dergelijke klussen, hoe krijg ik de gewenste vorm het makkelijkste uit een stuk hout.
Voor die hoeken zou onderstaande schets mijn methode zijn.

IMG_1905.jpg

Rechthoekige stukken hout geven minder afval, en je kan hier makkelijk de buitenradius gewoon op de vlakschaaf aanbrengen;)
Maar de eerste bewerking is de hoek"X" aanbrengen (zagen of frezen) daarmee is de klus al half geklaard.
 
Laatst bewerkt:

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ok,
dit ga ik eens proberen ik was voor dit grote stuk toch van plan om eventueel een materiaalbesparend stuk te verlijmen.
ik heb nog enkele bijkomende vraagjes voor u.
1: eerst binnenradius dan hoek x en dan buitenradius? of beginnen met hoek x binnen en dan buitenradius?
2: uw naam was eerder al vernoemd en ik ben in uw nogal "indrukwekkend" archief gedoken en heb onder onderwerp "kistje????" ook iets gelijkaardig gevonden.
nl dunne plankjes met een bolle en holle kant. welke radiusfrees gebruik ik best voor deze holle en bolle kanten de dikte van de geschaafde plankjes is 16mm ofwel 32mm?
3e heb je voor mij een fototje van het schraapstaal dat u eventueel zou gebruiken ik ben hier nog niet helemaal in thuis :)

alvast bedankt

Om materiaal te besparen, en makkelijker te werken, is het beter om de gewenste vorm even "anders" te bekijken.
Dit is altijd het eerste dat ik doe bij dergelijke klussen, hoe krijg ik de gewenste vorm het makkelijkste uit een stuk hout.
Voor die hoeken zou onderstaande schets mijn methode zijn.

Bekijk bijlage 92639

Rechthoekige stukken hout geven minder afval, en je kan hier makkelijk de buitenradius gewoon op de vlakschaaf aanbrengen;)
Maar de eerste bewerking is de hoek"X" aanbrengen (zagen of frezen) daarmee is de klus al half geklaard.
 

tuoh

Oud hout
Wat betreft je vragen,

1: eerst de hoeken zagen die definiëren het juiste begin- en eindpunt van de binnenradius.
2: radius van de frezen is altijd de halve dikte van het hout. 16mm dikte = radius 8mm. 22mm dikte = radius 11mm, etc....
3: een plat stuk schraapstaal in de vorm van een 2D hondendrol, heb er niet meteen een foto van bij de hand:p
Of ook, een ding met verschillende radiussen dooreen, lijkt een beetje op een rare "komma".
"
foto gevonden, "even geleend" van het www:p
l_3802.jpg
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
die kast is gespoten als je dat met deze ook van plan bent
waarom neem je geen buigtriplex met eiken fineer voor die hoek?

dan kan je de spantjes gewoon doorlaten lopen
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
oke

ik denk dat het best lastig is om de zijkanten goed vast en stabiel te krijgen als de ribben niet doorlopen
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
ik heb onderstaande proefstuk gemaakt met domino's van 8mm dik en 80mm lang en ben er dan gaan opstaan en het kon mijn 100 kilotjes houden. (vertikale belasting)
bij horizontale belasting (leunen tegen of verschuiven zonder opheffen) is het gebroken maar blijkbaar had ik niet lang genoeg gewacht en was de lijm niet helemaal droog.
het kan ook zijn dat ik de achterkant gedeeltelijk dichtmaak om kabels achter te verstoppen,
dus als ik er zo 5 zet langs elke kant heb ik niet echt bang.

20191202_122231.jpg



oke

ik denk dat het best lastig is om de zijkanten goed vast en stabiel te krijgen als de ribben niet doorlopen
 

rafke

Actieve deelnemer
20 dec 2015
34
4
kessel
er is blijkbaar wel wat reactie voor dit item.
dit is een project voor volgend jaar maar indien er interesse is houd ik graag geregeld updates van de vorderingen.
indien er nog andere inzichten zijn hoor ik het zeer graag !!!
voorlopig ga ik eens met het bovenstaande testen ik ben benieuwd!!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.