CBN Slijpwiel

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Misschien beetje off topic
Heel af en toe komt er redelijk goedkoop een kaindl borenslijper te koop op de tweedehands markt. Als het over gebruiksgemak gaat, vind ik die veel prettiger dan andere systemen.
Deze kan overigens ook gebruikt worden voor het slijpen van houtboren, forstnerboren of scharniergatboren en nog veel meer.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die van dat laatste filmpje doet precies het zelfde als zo'n goedkoop ding. Hij staat alleen op zijn kant. Je ziet dat hij ook op een verstelbare geleiding staat. Ik heb dit gemaakt van een zware ladegeleider met een stelknop.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
ben het niet met je eens, met de tormek krijg je sowieso platte kantjes, heet ook facetten

Die kaindl is mooi verzorgd, maar idd nieuw belachelijk duur, op mp voor een stuk minder evt aantrekkelijk
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Die van dat laatste filmpje doet precies het zelfde als zo'n goedkoop ding. Hij staat alleen op zijn kant. Je ziet dat hij ook op een verstelbare geleiding staat. Ik heb dit gemaakt van een zware ladegeleider met een stelknop.

Kun je ons je opstelling op een foto tonen?
Dank,

Groeten
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Sorry maar dat is geen boor slijpen. Hij staat er gewoon een platte kant aan te duwen. Leuk als de hoeken van je boor weg zijn, als je dat wil corrigeren, dan krijg je een grote platte kant en een boor die gelijk in je metaal vast zit, als je probeert te boren. Het zelfde gebeurt als je de punt hoek van je boor wil aanpassen. Zo'n ding van 2 tientjes is dan een veel betere investering. Ik zou toch al geen boren op een tormek slijpen. Een gewone alox steen korrel 80 of 100 of een cbn wiel gaat veel beter.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik kan hem ook gebruiken op mijn cbn wiel, maar ben er niet over te spreken dat ben ik met je eens, beetje jammer voor best veel centen
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou ik zal eens zo een ding aanschaffen waar jullie gebruik van maken, dat kan er dan ook nog wel bij, maar die gaat ook mijn grote boren niet slijpen.
laten doen had sneller geweest, goedkoper ook :) Geen idee eigenlijk wat dat kost boren laten slijpen, grote dan
Maar ja tis handig om het zelf te kunnen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je kan zo'n borenslijp hulpstuk simpel zelf maken. Kost haast niets aan materiaal. Als je een grote en een kleine maakt, kun je boren tot een mm of 40 op een 150mm steen slijpen. Er staan diverse voorbeelden op jijbuis. Als je dat tormek hulpstuk weet te slijten en je gebruikt de opbrengst voor wat ijzer, dan is het een avondje knutselen en je kan vooruit.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je er een tafelgeleiding bij koopt, zodat het werkt als bij die kaindl, dan ben je er helemaal klaar voor.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou hij is binnen, straks eens proberen, wat me opvalt is dat de kaindl en andere machines een clearance angel hebben die instelbaar is, in dit apparaat zit dat in een vaste stand daar het geheel iets naar voren uit het lood staat klopt dat, voor een zelf te maken grote exemplaar zou je dat verstelbaar kunnen maken danevt
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je de boor verder uit laat steken, wordt de straal groter en dus de vrijloophoek kleiner.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou Chevy heb eens even gekeken naar dat apparaatje, de werking op zich is duidelijk, wat ik niet zo snap is het inklemmen van het boortje, er staat dat je de boor moet inspannen zodat hij net zoveel voor dat uitstekende puntje komt als dat de diameter is maar als ik dat doe zit dat puntje op een plek dat hij niets tegenhoud , als je er van voren recht tegenaan kijkt moeten de snijkanten dan niet verticaal lopen ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Even uit mijn hoofd. Als de as waar de slijpmal om draait niet onder een hoek staat, moet de snijkant op 5 uur staan. Waar de kanten bij elkaar komen staat dan vertikaal. Dat aanslagpennetje kan toch schuiven?
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou heb het eens geprobeerd maar nog geen mooi resultaat, afhankelijk hoe ver je de boor uit de houder laat steken wat de stand is ten opzichte van het lipje, is geen vaste waarde, of mis ik de boot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.