CBN Slijpwiel

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Inmiddels betere resultaten geboekt, even een soort proefopstelling gemaakt. Er zit echter dubbel speling op. 1 dingetje ligt aan mezelf dat maak ik de volgende keer robuuster, ander dingetje is het staafje waarmee hij in het voetje zit zit niet goed vast. Maar al met al heb ik wel een paar boren prima scherp gekregen.
Maar ik ga zelf iets maken waar dan geen speling op zit

z759el50y.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Volgens mij moet je proberen om de opstelling naar links te verplaatsen ten opzichte van je cbn wiel. Zodat je in het hart van je slijpwiel uit komt. De as van je slijphulp staat onder een hoek, zodat nu de geometrie niet optimaal is. En zoals je het nu gemaakt hebt met een geleiding, werkt echt veel makkelijker. Misschien kun je de motor in hoogte verstelbaar maken, zodat de boor ook nog op het slijpwiel valt als je een andere punthoek wil slijpen.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ja naar links heb ik al gedaan, net ietsjes links van het hart zodat de snijrand altijd het hoogste punt is, en de motor is verstelbaar idd.
Maar ik wil een grotere versie maken die stevig is en grotere maten aankan. Zoek eigenlijk zo een inspanblok voor boren die omgedraaid kan worden, dan heb je alleen nog maar de verstelling over schroefdraad, nu heb ik nog 2 variabelen want als je de boor omdraait ook al heb je een stop zit er toch iets verschil in.
maar ja al doende leert men
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Misschien is het een idee om uit de hand te leren slijpen. Heb je alleen zo'n blikken malletje met de hoek en maatverdeling nodig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik denk niet dat zo'n klemblok een los verkrijgbare accessoire is. Zeker niet in een redelijke prijsklasse. Maar je slijpt toch geen boren op industriele schaal? Voor af en toe een boor te slijpen werken die steuntjes prima. Alle betaalbare borenslijpmachines werken met zo'n gootje. Je moet er gewoon wat handigheid in krijgen. Als de boor boort en de punt zit in het midden, dan is het toch prima. Het is me niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou voornamelijk een beetje precisie, maar ik heb het anders opgelost, heb het pennetje waarmee hij in de stand gaat losgehaald en met 2 componenten lijm goed vastgemaakt, weg speling en de rest zo degelijk mogelijk, alsmede een stop zodat de snijvlakken identiek zijn, dat gepruts op dat ding zelf vind ik niks.
Mooi motortje, voeding en snelheidsregelaar onderop en waarrempel bevredigend resultaat







 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij alleen even scherpen, laat ik de instelling gewoon staan. Ik slijp totdat de eerste snijkant goed is en draai dan alleen de boor 180 graden. Wat is de reden dat je de snelheid van de steen wil kunnen regelen? Gewoon omdat het kan? Ga je ook nog een uitvoering voor grotere boren maken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.