CBN Slijpwiel

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Jaar geleden een cbn slijpwiel bij alieexpres gekocht voor paar tientjes, voldoet prima, nu zou ik er 1 bij willen kopen van 25 cm, om voor te slijpen voor de tormek, maar die kan ik daar niet vinden . Kijk ik er overheen ?
Ga niet zo een dure kopen hier in nederland daar ik er in princiepe zonder ook wel kom, maar voor een bescheiden prijsje zou het handig zijn
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Jaar geleden een cbn slijpwiel bij alieexpres gekocht voor paar tientjes, voldoet prima, nu zou ik er 1 bij willen kopen van 25 cm, om voor te slijpen voor de tormek, maar die kan ik daar niet vinden . Kijk ik er overheen ?
Ga niet zo een dure kopen hier in nederland daar ik er in princiepe zonder ook wel kom, maar voor een bescheiden prijsje zou het handig zijn
Inloggen op je account bij ali. Dan naar mijn bestellingen gaan. Daar vind je een lijst van al je eerdere bestellingen en kan je daar hetzelfde bij bestellen of naar die specifieke handelaar gaan.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Inloggen op je account bij ali. Dan naar mijn bestellingen gaan. Daar vind je een lijst van al je eerdere bestellingen en kan je daar hetzelfde bij bestellen of naar die specifieke handelaar gaan.

Ik denk dat je het punt mist. Degene die hij besteld heeft vorig jaar was een andere diameter. En eentje van 25cm is niet te vinden op aliexpress.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ok bij alibaba wel, maar massis heeft wel een punt, op zich is de prijs niet verkeerd 120 dollar, maar ja Den Haag wil ook weer wat knaken uit je portemonnee trekken , dus kom je idd rond de 150 of iets meer euro uit. Scheelt toch nog wel 100 euro met een ( originele ) Tormek. Vraag me dan wel eens af waar die vandaan komt, oftewel zit er nou kwaliteitsverschil tussen de chinees en een tormekwiel, of komen ze gewoon uit de zelfde fabriek.
Misschien nog andere ideen of tips , denk handige info voor een ieder die slijpt, beetje kwaliteit en ervaringen delen.

https://nl.aliexpress.com/item/32986940510.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.31aa4c4dPi3Dbz


Ik heb deze besteld voor net aan 30 euro, dezelfde als de vorige keer, die gebruik ik om mijn toolbits etc te slijpen voor de metaaldraaibank, echter was ik in het begin wat te enthousiast en heb 1 kant van het wiel te hard belast, dus dat was mijn eigen stomme schuld, je weet toch, het gereedschap het werk laten doen :) Maar verders issie prima, wel zelf even een verloop gemaakt voor mijn Keff slijpmachine



Ben bezig om met de Keff te gaan voorslijpen bij verandering van vorm van een beitel of guts, heb de houder van tormek waar de steun in gaat gekopieerd van aluminium en nu bezig met een verstelbare steun.
Vandaar dat ik eigenlijk een 25 cm wiel wilde, je kunt de positie tov de steen wel kopiëren, maar niet de ronding. wat niet wegneemt dat het na voorslijpen alsnog zo gebeurt is

Nou alle ideeën voor slijpen , steunen jigs kom maar op , kunnen altijd leren van elkaar, als mijn slijpgebeuren klaar is zal ik wat foto' s plaatsen
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ja natuurlijk die ken ik wel, pas mijn sorby gutsen daar gekocht. Maar vind het voor erbij gewoon te duur, en als ik een cbn wiel voor mijn tormek aanschaf koop ik die ook gewoon bij tormek.
Voorlopig maar even met mijn 150 mm wiel spelen
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Na wat passen en meten hierop uitgekomen, verstelbaar links/rechts voor/achteren roteerbaar en hoogte te verstellen

Alleen geeft tomek verkeerde info, hadden het over 6 cm van as tot kortste instelling icm een 150 mm wiel maar daar kun je beter 2 cm afhalen grommmm dus moet nog even aanpassen anders werkt mijn borenslijphulpstuk niet, maar verders werkt het prima







 
Laatst bewerkt:

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Werkt prima , bij nader inzien hoefde ik niks meer aan te passen , vormen van een guts gaat nu razend snel en dan gebruik ik nog een cbn wiel welke niet 100 % meer is, heb inmidde4ls voor 30 euro een nieuwe gescoord maar die laat ik nog maar ff deze doet het nog prima, daarna op de tormek afwerken, is slechts 10 a 20 seconden. Er zit iets verschil in ivm diameterverschil slijpschijven, maar is verwaarloosbaar. Er is ook een hulpstuk van tormek zelf hoor alleen is verstellen dan wat omslachtiger, ik maak dingen liever zelf indien mogelijk, onderdeel van de hobby.
Het slijpen van boren is een ander verhaal, tot nu toe geen superresultaten, iemand ervaring met de DBS-22 van Tormek
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan beter zo'n simpel borenslijphulpstukje kopen. Doet het zelfde en je houdt 150 euro over om aan iets anders uit te geven. Slijpt dan wel op de zijkant van je steen. Uit de hand leren slijpen is nog handiger.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ja meningen verschillen, heb diversen boorslijpapparaten gehad, weinigen met een fijn resultaat, ik denk dat deze wel goed is echter is er wat ervaring/handigheid nodig, vandaar ik vraag of er mensen zijn die me wat kunnen/willen bijbrengen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Kun je aangeven waar het boren slijpen mis gaat? Het is eigenlijk een heel simpel kunstje. Met zo'n hulpstukje moet iedereen een goed resultaat kunnen behalen. Het probleem zit volgens mij in de waardeloze gebruiksaanwijzing die er bij zit. Als je het trucje snapt, heb je in no time al je boren geslepen.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Nou ik heb nog even zitten proberen vanmiddag , uiteindelijk had ik iets wat er wel op leek, tis een beetje spelen met de instellingen en afnames, maar vind het toch wel apart die 2 platte vlakken, als je ze koopt zijn ze altijd mooi afgerond, maar dat zou voor de werking niet uit moeten maken. Als je van die fabrieksvorm naar de 2 platte vlakken toe wil moet je in eerste instantie best wat materiaal wegnemen, echter verdraait dan ook het beeld iets natuurlijk. Voor het mooie moet je eerst grof verwijderen dan opnieuw inklemmen en dan het truukje doen.
Ik zie mijn grote boren van de draaibank tot 30 mm nog niet gebeuren :)
Tot en met 6 mm gooi ik toch weg maar leek me handig grotere maten even vlot bij te slijpen, maar dat vlot zit er niet in is me wel duidelijk, heb onlangs een drildocter gehad, dat was helemaal huilen met de pet.
Ik weet dat er echt goede machines zijn maar dan kun je net zo goed de borenfabriek opkopen :)

Op werk hebben we er 1 van keff : http://www.friebel.nl/Html/Files/Kef borenslijpmachine.pdf

als je die kijkt op youtube die werkt prima voor grote maten, maakt ook die bolle kant, echter hebben mijn collega's onderdelen zoek gemaakt, jammerrr
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als je platte vlakken krijgt, doe je toch echt ergens iets niet goed. Die keff doet precies hetzelfde als zo'n ding van 2 tientjes. Die van 2 tientjes gaat tot 19 mm als ik het mij goed herinner. Ook kleine boortjes kan je prima slijpen. Het is een beetje knullig om een boortje weg te gooien omdat je niet kan slijpen. Ik begrijp uit je reactie dat je zo'n simpel grijs dingetje hebt? Daar zijn twee types van. Een met de as recht op en een met de as onder een hoek. Daar bij maakt het uit hoe je de boor in het gootje moet leggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb die van mij op een zware ladegeleider geschroefd. Zo kan ik hem met een knop naar voor en achter verstellen.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Die platte vlakken, ( facetten ) klopt wel



jullie bedoelen waarschijnlijk dit apparaatje, geeft die de swing die uit de hand ( mijn mening ) lastig is

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.