Hout onderstel tafel

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Welk hout zou ik nog kunnen gebruiken vr een onderstel (eettafel) met een eiken blad?
Ik zou eens wat anders willen dan eik of douglas, maar betaalbaar natuurlijk.
Gr,
Rudy
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Welke afmeten? Welk budget? Welke hoortsoorten (kleuren) spreken je aan?
Padouk? wenge? beuken? Ik heb geen idee wat jij betaalbaar vind.

kijk eens op de site van de arnhemse fijnhout handel https://www.af.nl/
Weet je direct wat voor prijzen je mag verwachten.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Nu kan ik wel alles gaan opnoem wat de AF heeft wat geschikt zou kunnen zijn voor tafelpoten, maar dan heb je een hele waslijst, waar je wss nog niks mee kan.
Eik en dougles zijn ook al 16 lengtes appart qua prijsvoering maar eik ~3000e/m3 (excl.)?

Wat ben je al op de site van de AF tegengekomen en waar twijfel je over?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Het is niet makkelijk een gunstig geprijsde houtsoort te vinden die het goed doet bij eik.
Ik zou overwegen de poten ook van eik te maken.

mvg
Klaas


Dat valt toch wel mee?
Beuk, linde, padouk en mahonie zijn allemaal onder de 3k per m3 te krijgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Beuken staat m.i. mooi bij eiken. Het heeft dezelfde grondtoon maar een fijnere structuur en nerf.
Deze foto geeft het niet helemaal goed weer (de beuken strip oogt hier te roze — het is inmiddels ook door vergeling meer richting eik):

Rondhoutwigdetail_4397.jpg
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Tja, ik vind eiken ook niet zo makkelijk te combineren moet ik zeggen. Met noten kan wel mooi zijn, maar dat is erg duur. Met beuk of plataan vind ik zelf minder mooi, maar dat is subjectief. Met andere lichte houtsoorten heb ik nooit geprobeerd, misschien werkt het... Overigens vind ik AF gruwelijk duur. Een mooiere houtsoort bij een minder dure houthandel is misschien een optie? Zie de vele topics die daar al over geschreven zijn.

De tip van donker gebeitst eiken vind ik een goede. Ik denk dat dat zeker mooi zal zijn.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Nu kan ik wel alles gaan opnoem wat de AF heeft wat geschikt zou kunnen zijn voor tafelpoten, maar dan heb je een hele waslijst, waar je wss nog niks mee kan.
Eik en dougles zijn ook al 16 lengtes appart qua prijsvoering maar eik ~3000e/m3 (excl.)?

Ja als je de AF als richtprijs gaat gebruiken dan is ongeveer elke houtsoort wel goedkoper als je het maar niet bij de AF haalt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.