zwaluwstaarten

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Om een kadootje te verpakken heb ik een kistje gemaakt. Ik wilde eens proberen om de zwaluwstaarten op een andere manier te maken. Alles is met de hand gemaakt, zaag en bijtel.
Houtsoorten padouk en purperhart.

Groet Jos

Attached files
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
:eek: heel mooi :eek:

Ik was al blij als ik zo'n zwaluwstaart kon maken....ik zou überhaupt al blij zijn als ik een normale zwaluwstaart er zo strak kon laten uitzien.

Respect!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een heel geslaagde combinatie. Inderdaad, wat voor kado moet er wel niet in zo'n fantastisch mooie verpakking zitten, wil het nog opvallen!

Hoe heb je dit gemaakt? Uit de foto's begrijp ik dat je eerst te kleine zwaluwstaarten en te ruime nesten hebt gezaagd, daarna de ontstane holten massief met een contrasterende kleur hebt opgevuld en verlijmd, en vervolgens in die nu weer 'rechte' plankjes nog eens, maar nu wel passende zwaluwstaarten gemaakt?
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb vandaag voor het eerst op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel gekeken en heb dus ook voor het eerst de kuubsprijs van padoek gezien... Ik schrok me wild! €35.000/m^3 vind ik een hoop geld. Vraag me gelijk af hoe jullie zoiets kopen. Ik neem aan dat je het niet op voorraad legt, dus koop je voor zo'n kistje gepast wat je nodig hebt?

@lex
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
@lex zei:
Ik heb vandaag voor het eerst op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel gekeken en heb dus ook voor het eerst de kuubsprijs van padoek gezien... Ik schrok me wild! €35.000/m^3 vind ik een hoop geld.

@lex, ik vind 35.000 euro ook te gek eigenlijk en wil je wel matsen met een kuubje voor 17.500 euro. Heb je hem toch voor de helft, laat maar weten of je er dan 1 of 2 wilt en wanneer je het op wilt halen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
@Joppe, pffff... hoeveel jaar moet je oefenen voor je dit kan?... de moed zou me bijna in de schoenen zinken zo mooi vergeleken met mijn hakerige staarten.... die van mij zien er eigenlijk meer uit als een varkensstaart die in een MEC frees heeft gezeten :(
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo dat zijn nog eens strakke staarten!
Maak je gebruik van een geleidingsblok om het zo strak pas te krijgen?

Kleurcombinatie pakt ook er goed uit, meestal zie donker/licht. Maar dit is minstens zo mooi en veel subtieler.
Degene die dit doosje krijgt moet er wel blij mee zijn.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Houtenklaas, het klopt wat jij beschrijft. Nadat de vulstukken gelijmd zijn alles pas schaven. Vervolgens nieuwe staarten zagen en zorgen dat er overal een mooi randje blijft staan. Ik heb een kleine twee mm laten staan. Vervolgens de staarten afteken en de borsten 2 mm te diep zagen. Ook daar wordt een passtuk ingelijmd van 2 mm.
Alex, padouk is niet zo verschrikkelijk duur. bij de AF in arnhem hebben ze reststukken maar kleine stukken is vast wel op meer plaatsen te koop. Ik denk dat onze Rick de hobbyhouthandel ook wel wat heeft.
Scheppie dat oefenen valt wel mee. Geduld is een schone zaak. En ik heb het al eens eerder geschreven het gaat mij om het eind resultaat en niet hoe snel ik het voor elkaar heb. Het is voor mij hobby.

Groet Jos
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik denk dat ik dit een van de mooiste houtverbindingen is die ik gezien heb. Het procede is me niet helemaal duidelijk.

Als je nieuwe staarten zaagt in het purperhart en je wil dit afsteken heb je dan niet erg snel dat het purperhart meekomt?

Enorm indrukwekkend project en geeft me weer een heleboel inspiratie.

Rick
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Erg mooie combo!

Ik snap hoe ze in elkaar zitten, en zal het zeker onthouden!

Zal binnenkort mijn kistje van noten met zwaluwstaarten showen, volgende week maak ik hem af op mijn stage.

Gr.

Lennaert
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Rick welk onderdeel van het procedé is jou niet duidelijk? mogelijk dat ik het als nog uit kan leggen.
Het klopt dat je op moet passen dat er geen stukken van het purperhart afbreekt. het vulstukje purperhart goed lijmen en een scherpe bijtel dan lukt het wel.

Groet Jos
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Erg mooi en precies gemaakt.

Scheppie zei:
@lex zei:
Ik heb vandaag voor het eerst op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel gekeken en heb dus ook voor het eerst de kuubsprijs van padoek gezien... Ik schrok me wild! €35.000/m^3 vind ik een hoop geld.

@lex, ik vind 35.000 euro ook te gek eigenlijk en wil je wel matsen met een kuubje voor 17.500 euro. Heb je hem toch voor de helft, laat maar weten of je er dan 1 of 2 wilt en wanneer je het op wilt halen.

Whahaha ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Joppe,

Ik heb gisteren nog eens goed na lopen denken over de zwaluwstaart. Ik denk dat ik vandaag maar eens wat ga spelen hiermee. Mocht ik tegen problemen oplopen kan meld ik me(vast wel) :D
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Scheppie zei:
@lex zei:
Ik heb vandaag voor het eerst op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel gekeken en heb dus ook voor het eerst de kuubsprijs van padoek gezien... Ik schrok me wild! €35.000/m^3 vind ik een hoop geld.

@lex, ik vind 35.000 euro ook te gek eigenlijk en wil je wel matsen met een kuubje voor 17.500 euro. Heb je hem toch voor de helft, laat maar weten of je er dan 1 of 2 wilt en wanneer je het op wilt halen.

Heel raar, ik kan die prijs niet meer terugvinden... Excuses aan AF, ik heb waarschijnlijk een 0 over het hoofd gezien...

[EDIT]
Ik weet nu waar de verwarring vandaan komt. Pokhout kost €30.000,-/m^3 En het scheelt maar een paar lettertjes... en dus ook een paar cijfertjes ;-)
[/EDIT]

@lex
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb vannacht gedroomd over zwaluwstaarten..........rare jongens die houtbewerkers!!!
Dit kistje kwam ook langs dus gelijk maar even opgezocht om te zien hoe het er ook alweer uitzag.

Blijft een enorm mooi geheel!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.