vers of droge eiken balken voor een sierconstructie van gordingen en spanten in huis?

Gawain

Nieuw lid
21 jun 2016
2
0
Hallo iedereen,
Ondertussen wonen we ruim 2 jaar onze nieuwbouw woning.
We hebben in onze zithoek een open zadeldak waar tussen de spanten van het dak de nodige isolatie werd geplaatst. De stukadoor heeft alles netjes met speciale platen afgewerkt en uit gepleisterd. In het dak wens ik een 'sier constructie' van enkele eiken gordingen en balken te plaatsen. Deze balken hebben dus enkel een esthetische bedoeling.

Per hellend vlak ben ik van plan om volgende te plaatsen:
- 3 gordingen (11x11cm) van 4.5 meter lengte -- deze worden links en rechts in de muur gemetseld (yep, plakwerk weer kapot maken en herstellen:))
- 4 spanten (14x14cm) die onderaan op 45° in de muur komen (idem :)) en die bovenaan in de nok aansluiten op de andere spant van het andere hellend vlak.

Mijn vraag is nu of ik voor deze constructie vers gezaagde eiken balken kan nemen? Of dat ik hier best gedroogd hout voor neem?

Ik heb reeds heel wat doorzocht op de andere forums en heb volgende hersenkronkels.
De typische poolhouses, carports, enz worden in vaak in vers gezaagde eik gemaakt. Alles wordt gemonteerd. Alles hangt aan elkaar en zo drogen de balken. De krimpscheuren komen, er trekt iets wat krom en de charme van het gebouw is er:eek:.

Echter voor een constructie binnenshuis lijkt me dit heel wat anders.
- Kunstmatige gedroogd hout wordt voor dergelijke constructie doeleinden amper gebruikt.
- Wind gedroogd hout… Wanneer men balken met dergelijke sectie (afmetingen 14x14 cm , 11x11cm) koopt, is de kern van deze balken steeds nog nat daar het droogproces voor dergelijke balken erg lang (meerdere jaren) duurt.

Ik kan vers gezaagd hout kopen, en kan mits meerkost winddroog hout bekomen.
Maat wat zal finaal eigenlijk het verschil zijn wanneer dit hout binnenshuis wordt geplaatst?!?
De balken dienen enkel voor het esthetische en hebben dus geen functionele last te dragen. Dus bij enige krimp of beperkt krom trekken, zou ik veronderstellen dat dit niet mijn muren zou ‘verplaatsen’.


Daarom dacht ik om nu vers gezaagde eik aan te schaffen en deze een 3-tal maanden thuis in de carport te laten drogen. Eventueel dit ook een maandje in huis leggen. Vervolgens dan de constructie te plaatsen, rekening houdende dat de balken in de muur daar nog zullen werken. Ik voorzie de nodige voorzieningen (elastische kit, gaas enz tussen pleisterwerk en hout).


Houd deze hersenkronkel van mij steek? Of is het risico te groot dat er een balk echt scheluw, volledig krom trekt, … daar ze wegens enkel maar de esthetische toepassing veel bewegingsvrijheid hebben? En dus gans de constructie een ramp wordt?

Het drogen van het hout zal in de warme woonkamer natuurlijk ‘erg snel’ gebeuren. Maar als ik géén oude recup balken gebruik… wat is dan het verschil tussen het hart van de balk bij vers gezaagd houd dat 3 maanden oud is versus wind droog hout van misschien een paar jaar oud?


Alle tips, ervaringen enz zijn uiterst welkom!
 

tuoh

Oud hout
Nat hout, of beter gezegd, hout met een te hoog vochtgehalte voor de omgeving waar het inkomt, gaat werken.
Krimp is het minste van de te verwachten problemen:p

Zwaar(der) balkhout word gezaagd uit minder kwalitatief hout, er kunnen grote kwasten inzitten, de nodige interne trekspanningen (reactiehout) etc.
Allemaal recepten voor soms serieuze vervorming van de balken. In de lengte hol of bol gaan staan, droogscheuren, scheluw trekken, etc...

Heb het vroeger eens meegemaakt dat een versgezaagde moerbalk van 7m lang (voor de sier aangebracht onder een betonnen gewelf) de vloerplaat 12cm bol drukte:rolleyes:
In het beste geval komen je balken eruit te zien als nat karton na droging.

De mate van vervorming word mede bepaald door het aanvangsvochtgehalte van het hout. Hout met een vochtgehalte van 17% zal wat minder vervorming geven dan hout met een vochtgehalte van 20%+ wanneer het terug gedroogd is naar de uiteindelijke 8 à 10%rv. Maar hoeveel minder?????

Je spreekt over redelijk lange lengtes met een eerder beperkte sectie, de kans dat het fout loopt is veel hoger dan de kans dat het goed gaat in dit geval.


Ps: voor wat je wil bereiken zijn "samengestelde" balken een veel betere optie. Deze kan je maken uit geschaafd duims hout, in verstek tegen elkaar zodat je een U-vorm krijgt. Licht in gewicht, weinig of geen werking, en je vind hier makkelijker voldoende droog hout voor.
 
Laatst bewerkt:

Gawain

Nieuw lid
21 jun 2016
2
0
Hallo Tuoh,
Bedankt voor je advies. Ik ga inderdaad voorzichtig te werk gaan en eveneens de piste bekijken naar samengestelde balken.
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Onlangs een filmpje gezien over 'faux beams' van Next Level Carpentry, wellicht is dit iets voor jou: https://www.youtube.com/watch?v=-zzo74Agqf8
De verbinding tussen de balken onderling is mijn ding niet, maar daar kan je van maken wat je wil. Hij heeft nog andere video's over dezelfde klus. Uiteraard voldoende gedroogd hout gebruiken.

Overigens: de manier waarop die man zijn (perfecte) verstekken maakt via de vlakbank is fenomenaal! Voor sommigen misschien oud nieuws, maar voor mij was het een openbaring.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.