doodzagen eiken tafelblad met dikte 2 cm

MarkBollen

Nieuw lid
15 dec 2019
2
0
Ik heb zopas een eiken tafelblad gemaakt uit 5 planken van elk 20 cm breed en 220 cm lang. Ik heb me echter vergist met het plaatsen van de planken zodat niet alle planken om en om geplaatst zijn wat betreft de nerf. Om kromtrekken te voorkomen wil ik de planken doodzagen. Nu vraag ik me enkel af hoe diep ik mag zagen. Op dit forum lees ik 2/3de van de dikte inzagen. Aangezien mijn tafelblad slechts 2 cm dik is, houd ik slechts een 0,7 cm over. Nu is mijn vraag, is mijn tafelblad nog sterk genoeg zo? Of zou ik maar voor de helft inzagen? Ik denk dat wanneer het blad eenmaal vast ligt op het onderstel, het geen probleem is. Ik ben eerder bang dat het blad stuk kan gaan met het te hanteren en te plaatsen.

Groeten,
Mark
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Na het doodzagen kun je het blad stabiliseren met dwarshout over de zaagsneden. Vlinders is leuk, maar het is de onderkant dus waarom zou je dat doen. Gewoon stroken triplex verdiept inlijmen.
hffcom op YT doet het voor (even zoeken, zijn vid's zijn lang en laten veel technieken zien).

Edit: naam kanaal was niet goed & even gezocht en dit is wat ik bedoel:
https://youtu.be/cUqjC7E8u44
Hij laat het in latere vid's ook zien, maar dit geeft het proces goed weer.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom doodzagen als je blad nog niet eens krom is? Ik zou het eerst proberen om het aan het onderstel te bevestigen en kijken hoe het gaat. Ik vind doodzagen altijd een laatste redmiddel.

En als je zeker wil zijn, dan zou ik de planken op de lijmnaden weer loszagen en de planken goed leggen en het blad opnieuw gaan lijmen. En ja.. dat is meer werk, maar zo ben je er zelf wel gerust op en tevreden over. Ik neem aan dat de tafel wat jaren mee moet gaan?
 

tuoh

Oud hout
De man in het filmpje start al volledig verkeerd aan het project.
Als je de belangrijkste stap van het hele proces gewoon negeert of overslaat, ja, dan haal je je een boel extra werk op de hals.

Niet voor niks dat in het gamma machines dat de houtbewerker tot zijn beschikking heeft er ook een VLAKSCHAAF tussen zit!
Altijd eerst vlakken dan pas door de vandikte.

Zijn (overbodige) methode om één en ander te corrigeren werkt ook enkel als het hout het juiste vochtgehalte heeft bereikt alvorens te gaan doodzagen en opnieuw te fixeren.
Als het hout na deze bewerking nog krimpt zit ie opnieuw met scheluw hout. Het is gewoon "broddel"werk wat ie verricht.

Hij probeert hier op een omslachtige wijze het werk van een vlakschaaf na te bootsen. Werk dan gewoon met de juiste tool en spaar jezelf een boel tijd en ergernis.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De man in het filmpje start al volledig verkeerd aan het project.
Als je de belangrijkste stap van het hele proces gewoon negeert of overslaat, ja, dan haal je je een boel extra werk op de hals.

Niet voor niks dat in het gamma machines dat de houtbewerker tot zijn beschikking heeft er ook een VLAKSCHAAF tussen zit!
Altijd eerst vlakken dan pas door de vandikte.

Zijn (overbodige) methode om één en ander te corrigeren werkt ook enkel als het hout het juiste vochtgehalte heeft bereikt alvorens te gaan doodzagen en opnieuw te fixeren.
Als het hout na deze bewerking nog krimpt zit ie opnieuw met scheluw hout. Het is gewoon "broddel"werk wat ie verricht.

Hij probeert hier op een omslachtige wijze het werk van een vlakschaaf na te bootsen. Werk dan gewoon met de juiste tool en spaar jezelf een boel tijd en ergernis.

Beetje kort door de bocht reactie wat mij betreft.
Blijkbaar ken je de man niet en weet niet wat hij maakt.
Hout vlakken en op dikte maken kunnen velen.
Waar hij om bekend staat zijn meubelen met een oude look.
Dat resultaat haal je niet op de manier, zoals jij bedoeld.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik vind het een knap stukje werk zoals hij de spanning en krommingen uit het hout haalt.
De meeste planken zou je anders of smaller moeten zagen of gebruiken als brandhout:(
 

tuoh

Oud hout
Na het vlakken, en tijdens het vandikte schaven bij de laatste doorloop wat minder afnemen en je hebt exact hetzelfde resultaat.
Zijn methode beperkt de keuze qua uitzicht van blad. Het hout dicteert hier welke zijde bovenaan gaat komen te liggen.

Het enige positieve aan de methode is dat je zelfs de grootste rotzooi van hout kan gaan gebruiken als bouwmateriaal.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
En als je uitgangsmateriaal vrij dun is. Heb hier een hele vracht duims planken, ik overweeg het doodzagen ook te gebruiken om enigsinds wat dikte over te houden.
Hield nu 20mm over, maar heb veel schroeven moeten gebruiken om de bladen er vlak in te krijgen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als het nog niet te laat is, en de optie is haalbaar (nog een plank over? nog geen gaten geboord in onderzijde voor bevestiging klampen? mogen de planken iets smaller zijn?), zou ik doen zoals jelmer zegt: terug van elkaar zagen op de naad en opnieuw verlijmen, eventueel planken iets smaller zagen + 1 plank extra. Als de tafel af is, zou ik het zo laten en zien wat er gebeurt.... Voor hetzelfde geld valt het reuzehard mee... Er is trouwens geen enkele tafel van 90cm breed die gedurende alle seizoenen 'vlak' blijft... Vraag is alleen hoe fel het gaat krommen en of dit aanvaardbaar is....

De getoonde methode kan er voor mij door als laatste redmiddel als er niets anders kan. In wezen is het foefelen dat het geen naam heeft.... Hout gebruiken voor iets waar het totaal ongeschikt voor is.... Ik snap het argument wel 'anders moet het hout weg', maar kan er voor een fatsoenlijke tafel geen fatsoenlijk hout af? gebruik ongeschikt hout dan in een werkhuis, een berging, een garage, voor werk dat gelakt wordt... en zaag het eerst smaller.... Het gaat in het geopende topic overigens niet over ongeschikt hout, maar om een foutje (relatief)

Over het behoud van een oud patina: daar kan ik inkomen, als je bijvoorbeeld een unieke plankenvloer recupereert zonder opnieuw af te werken, om een paar planken mee te doen als de rest wel geschikt is.... Wat in het filmpje getoond wordt is niet bepaald van die orde... is gewoon inferieur hout... correcte methode was geweest de planken middendoor te zagen en smallere delen te gebruiken in de verlijming. Oud uitzicht kan je ook bekomen met staalborstel, schraper....

Als je een doos schroeven nodig hebt om een plank recht te houden is ze vermoedelijk ook niet geschikt voor wat je aan het doen bent....

Voor mij kan het getoonde werk aanschuiven in de rij net boven 'pallet design' en 'steigerhout', maar deugedelijke meubelmakerij kan je het moeilijk noemen. Dit laatste is uiteraard een persoonlijke mening.

Als je toch moet doodzagen zou ik netjes doen, en met vlindertjes werken in dezelfde houtsoort , kantjes van de groeven even breken met beiteltje of klein schaafje o.i.d. .... hoeft verre van perfect te zijn.... Als je de multiplexmethode toepast, dan ziet de eerste de beste die iets moet oprapen onder tafel dadelijk dat er iemand aan het prutsen is geweest.... Die verlijming van vlindertjes na het doodzagen is misschien niet noodzakelijk: afhankelijk van het ontwerp van de tafel, zou het kunnen dat je hebt blad gewoon zo kan bevestigen (afhankelijk van de draagkracht van het onderstel, ontwerp van de tafel).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.