(Tegen)center met schroefdraad

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Na de eerste draaisels op mijn oude Creusen HDB1000 gemaakt te hebben, ben ik in de setup van deze draaidbank gedoken. Het is me geluk om het center en tegencenter eraf te krijgen. Ze blijken op een as met binnen- en buitendraad te zitten. Dus geen morse conus.

IMG_1075.jpg

IMG_1415.jpg

Met een draadmeter heb ik de het schroefdraad gemeten:

Binnen: 1,25 / 20G bij een diameter van 11mm
Buiten: 2,50 / 10G bij een diameter van 17mm

Eerlijk gezegd: deze maten zeggen mij niets.

Behalve het center in de eerste foto, heb ik geen andere accessoires. Geen chucks, geen faceplates, noppes. Ik ben benieuwd wat er nog te krijgen is voor deze draaibank, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn hier überhaupt nog onderdelen voor verkrijgbaar? Of kan je tegenwoordig niet meer zonder morse conus? Of haal ik zaken door elkaar?

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen.

Groet,
Arjaan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
m18 x 2,5 is een op meerdere draaibanken voorkomende maat. Daar is ook een adapter naar m33voor te koop.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
m18 x 2,5 is een op meerdere draaibanken voorkomende maat. Daar is ook een adapter naar m33voor te koop.

Zoiets? https://www.smaenemachines.be/houtdraaien/klauwplaten-en-bekkens/verloopstuk-viperih/

Ik kan je wel een nieuwe as maken, met M33 Spilneus, doorboorde as met een MK 2 opname

Wow! Begrijp ik het goed dat je dan een holle M18 x 2,5 as maakt die in de voet van mijn tegencenter past en die op het eind M33 en een MK 2 opname heeft zodat ik er standaard moderne accessoires op kan monteren? Of bedoel je de as aan de motorzijde van de draaibank?

Voor mij is dit allemaal nieuw. Maar als ik zie hoeveel plezier ik er nu al aan beleef en op youtube zie wat er allemaal mogelijk is, dan wordt ik wel enthousiast.

Ik ga daarom graag op je aanbod in. Zullen we via PM even verder communiceren?

Groet,
Arjaan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Ja zo'n adapter bedoel ik. Bij hbm kost hij alleen 5 euro. Ik denk niet dat er genoeg materiaaldikte is om een MC 2 te maken.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ja zo'n adapter bedoel ik. Bij hbm kost hij alleen 5 euro. Ik denk niet dat er genoeg materiaaldikte is om een MC 2 te maken.
Dat verloopje van 18 naar 33 is nu niet bepaald een echt M 33 spilneusje Ik zeg niet dat het niet zou kunnen werken, maar als ik het zo zie is het netjes gezegd zooi Je klauwplaatje word nergens op gecentreerd , Pasvlak bij een spilneus is 50 mm en dat is bij zo,n opzetstukje ?? een zeskantje van maatje flink te klein.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ja zo'n adapter bedoel ik. Bij hbm kost hij alleen 5 euro. Ik denk niet dat er genoeg materiaaldikte is om een MC 2 te maken.

't Was de 1e die ik tegenkwam via een google search ;). Maar bij HBM zie ik m niet. Wel de andere kant op (M33 binnenmaat, M18 buitenmaat). En eens, 't lijkt me een flinke uitdaging om in M18 een MC2 te maken. Tenzij je die als geheel als verlenging op de bestaande as schroeft. (Geen idee of dat een goed en veilig plan is.) Voor het tegencenter zie ik dat wel zitten. Daar komt m.i. een stuk minder kracht op, dus die mag wat langer zijn zodat ik in M33 met MC2 opname eindigt (zoals Spinningwheels volgens mij voorstelt).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het enige dat ik er tegenin wil brengen, is dat het ook met een nieuwe as min of meer dezelfde draaibank blijft - gemaakt in een tijd dat tussen de centers draaien het hoofddoel was. Dun plaatstaal, dunne as, dunne leunspaan, dun bed, dun alles. Ik zou de moeite niet doen als je voorziet dat je er snel 'uit groeit'.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Het enige dat ik er tegenin wil brengen, is dat het ook met een nieuwe as min of meer dezelfde draaibank blijft - gemaakt in een tijd dat tussen de centers draaien het hoofddoel was. Dun plaatstaal, dunne as, dunne leunspaan, dun bed, dun alles. Ik zou de moeite niet doen als je voorziet dat je er snel 'uit groeit'.

Jurriaan, dat is precies waarom ik nog aarzel om direct op het aanbod van Spinningwheels in te gaan. Aan de andere kant: je hebt dan wel een beter bruikbare draaibank waarmee ik t.z.t. ook weer een andere beginner blij kan maken. Want anders is het niet veel meer dan zeer simpel en vrij beperkt tussen de centers draaien. Weggooien is ook weer zonde. Ik denk er dus nog even over. (Ondertussen ook al via PM contact met Spinningwheels gehad.)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.862
2.519
Ondanks spinningwheels aversie tegen hbm, is een adaptertje van 5 euro alles wat je aan de kant van de vaste kop nodig hebt. Aan de kant van de losse kop zou je wel de bruikbaarheid kunnen vergroten, door daar een echte pinole te bouwen , met een morseconus opname. Dan kan je een fatsoenlijk meedraaiend center plaatsen en boren. Dat kan spinningwheels ook verzorgen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ondanks spinningwheels aversie tegen hbm, is een adaptertje van 5 euro alles wat je aan de kant van de vaste kop nodig hebt. Aan de kant van de losse kop zou je wel de bruikbaarheid kunnen vergroten, door daar een echte pinole te bouwen , met een morseconus opname. Dan kan je een fatsoenlijk meedraaiend center plaatsen en boren. Dat kan spinningwheels ook verzorgen.

Ik ben me er terdege van bewust dat deze draaibank zeer beperkt is t.o.v. al het fraais dat onze forumleden hebben staan of zelfs verkopen. Gevoelsmatig gaat zo'n adaptertje helpen om met bescheiden inspanning van een beperkte/bescheiden draaibank een redelijke draaibank te maken. Daarmee zou ook het bezwaar 'is het nog wel de moeite' verdwijnen.

Kan je mij laten zien welke adapter van HBM je bedoelt? Ik kan m nl. niet vinden.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
De as blijkt maar 20mm dik te zijn. Spinningwheels heeft aangegeven dat dat te dun is om iets zinvols mee te doen. Ook vervanging door een nieuwe, door spinningwheels vervaardigde as is niet rendabel. Daarom besloten om geen geld meer in deze draaibank te steken. Ik ga sparen / mij oriënteren op een "grote-mensen-draaibank".

Iedereen bedankt voor het meedenken!
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Ja asje van 20 mm en daar een MC 2 in maken , dan blijft er een wandje van 1 mm over. op het dikste deel van de MC .
Dan kan je de opname wel wat verder uit laten steken, en dan win je op de plek van het voorste lager wel iets, Maar dat zou geklooi en geknoei zijn en blijven. En daar begin ik niet aan. zonde van de tijd en het geld .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.