Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Question hardsolderen vs zachtsolderen (vlam temperatuur instellen?)

Hi All!

Wellicht niet het beste forum hiervoor, maar probeer het toch maar even. Wellicht dat iemand het hier weet.

Ik wil wat koperen (water)leidingen gaan solderen. Nu doe je dat normaal gesproken (wat ik hier en daar gelezen heb) via de "zachte" methode.

Nu vroeg ik me af, op mijn brander staat dat deze zowel hard als zacht kan, echter wat me onduidelijk is hoe je de temperatuur instelt

Of, is dit niet in te stellen en gebruik je dan een ander soort gas? Of moet je de vlam op een bepaalde manier afstellen (er zit een vlam stel knop op)?

Erg benieuwd, dank!

Gewoon de leiding warm stoken en het koppelstuk tot je tin als je het erop houd vloeit.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wel een ontvetter ( toen s39 , nu weet ik niet ) gebruiken en de te solderen plekken even schuren. Onthoud dat de soldeer naar de warmste plek toe gaat .

Succes Willem

De smelttemperatuur van je soldeer is bepalend. Als je soldeer pas smelt bij bv 700 graden, dan is het wel fijn als je brander die temperatuur kan halen. Je hoeft niet heter te stoken dan het vloeipunt van je soldeer.

Misschien overbodig om te zeggen, maar zorg dat je leidingen leeg zijn anders komt de boel nooit op temperatuur

Hardsolderen gaat met hogere temperatuur en dan zilver of iets anders. Dan gas met zuurstof erbij. Acetyleen gas of een andere gassoort met zuurstof. Moet je niet willen voor je waterleiding

Ik weet het ook niet exact maar heb weleens gehoord, zacht solderen 420 gr en hard boven de 700 gr
    Laatst gewijzigd door Nova; 14-12-19 om 20:57.
    Groeten, Eric

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Voor het hardsolderen dien je een flinke hoeveelheid warmte te ontwikkelen om de te solderen voorwerpen te verhitten en het soldeer, zilver of messing, te laten vloeien. Met extra zuurstof kan met een gewone gasbrander hard gesoldeerd worden. Ik heb wel eens iemand koper zien hardsolderen met een acethyleen gasbrander gevoed met aardgas (voor huishoudelijk gebruik) terwijl een stofzuiger voor extra aanvoer van lucht zorgde.

http://www.123solderen.nl/contents/n..._Solderen.html

Voor het meeste hardsoldeerwerk heb je aan een propaanbrander genoeg. Hij moet dan wel groot genoeg zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Voor het meeste hardsoldeerwerk heb je aan een propaanbrander genoeg. Hij moet dan wel groot genoeg zijn.
    +1 - niet de temperatuur is bepalend - vrijwel elke brander haalt die wel, maar de capaciteit - de mogelijkheid om voldoende materiaal op die temperatuur te krijgen en te houden

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten