Enkele schalen en dienbladen afgewerkt.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.492
405
Atikokan Ontario Canada
Enkele weken geleden kreeg Ik het idee om een platte schaal te maken die dikwijls in de feestdagen gebruikt worden voor het opdienen van hapjes, Hmmmn.

Zo de ladder tegen m’n rek gezet en toen een stel “platters” naar beneden gehaald, stuk of tien denk Ik, er zijn er nog wel meer, maar dit was voorlopig genoeg ;)

schaal opslag.jpg Schall opslag 1.jpg Schaal en hout opslag.jpg

De reden dat Ik er een stel tegelijk wilde maken is dat Ik alles op moet zetten en dit maakt het veel makkelijker en er is veel minder tijd nodig dan er vandaag eentje maken en volgende week weer een enz,.

Eerst moet ik mijn Oneway mega jumbo jaws op de Stronghold monteren en dan mijn verlengende platen daar weer op, zodat Ik dit krijg.

extended Jumbo jaws.jpg en dan houd een platter zoals deze Platter held in Jumbo jaws.jpg en hopelijk dit gebeurd nooit, dit was de eerst keer voor mij, Never happened before !!.jpg .

Het grootste probleem met zulke platte schalen is dat als het hout droogt het krom trekt, en je hebt genoeg dikte nodig om het weer vlak te kunnen draaien.

Ik heb ook ondervonden dat bijna droog is niet genoeg, je hebt dan na een jaar of soms eerder, weer een schaal die gewoon niet meer vlak is (wobbels :eek:).

46cm Platter with feather.jpg 48cm Siberian Elm.jpg 40cm White Elm.jpg 38cm Black Cherry platter.jpg 33cm Black Walnut.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.492
405
Atikokan Ontario Canada
Dank je guys voor het kijken en de reactie, het word gewaardeerd :D.

Peter de twee op de bank zijn Zwarte Wilg ongeveer 60cm, dan een Siberische Iep zo’n 50cm, volgende is een American Elm AKA (Also Known As) ook well Witte Iep genoemd, deze kwam uit de jaws en er brook een stuk uit de rim, dus werd het een platte schotel, ongeveer nog een 35cm.

Dan een Esdoorn (Silver Maple) met een mooie feather tekening er in 46cm, dan een Siberische Iep met de afgebroken tak er in 48cm, dan een Witte Iep van 40cm, een Black Cherry (Wilde Kers) 38cm en een Black Walnut (Zwarte Noten) van 33cm

Thanks 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.492
405
Atikokan Ontario Canada
Dank je Patrick en Ronny voor je reactie, de opbouw van voorgedraaide schalen is over meer dan 25 jaar gebeurd, terwijl Ik sommige schalen afwerkte en verkocht, waren er meer gedraaid die dus zijn blijven zitten, en een goed ding ook.

Ik heb al deze voorgedraaide stukken mee naar hier getransporteerd, waar Ik nu woon groeien er wel heel veel bomen, maar hoofdzakelijk naaldhout, er groeien enkele soorten loofhout zoals Populier en Berk, met een enkele Zwarte Es en Esdoorn, maar deze zijn bijna altijd dunner, omdat hier alles was gerooid waar er geen steeltje bleef staan, en deze die er nu weer groeien wordt gerooid voor papier maken en spaander plaat, terwijl ze dikwijls niet meer dan 25cm of minder doorsnee zijn.

Bomen groeien ongelofelijk langzaam, hier in mijn bos stonden enkele grotere bomen (naaldhout) die omgewaaid waren met een vroege winter storm, en Ik had die er uit gesleept, merkte de hele fijne jaar ringen, en zaagde er een schijfje vanaf, gaf het aan een kleindochter om de ringen te tellen (elke tien jaar een puntje er op) wel ze was over de 240 jaar (het buitenste waskan het rotten) en de doorsnee van die boom was nog geen 30cm.

Het probleem is dat de grond bevriest en het duurt een tijd voordat het genoeg ontdooit dat de boom weer kan groeien in dit dunne laagje gedooid grond.

Wij hebben hier al meer dan een maand vorst en sneeuw, vanmorgen was het -31C en nu net na 12 uur is het opgewarmd to -21C, alles is in diepvries, Ik moet direct nog sneeuw gaan ruimen, er is een laag van 20 cm in de laatste twee dagen gevallen, en mijn SUV begint te slippen zelfs in 4 wiel drive, OK time for lunch :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.