barst in rugleuning,te redden of kansloos.

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ik heb een set teakhouten stoelen aangekocht, waarvan 1 kapotte, dat wist ik van te voren, maar wellicht valt ie nog te redden.
het is een mooie breuk, helaas is de vorige eigenaar al in de weer geweest met een deuvel.
valt hier nog wat mee te beginnen, of is het brandhout.
het is op zich een extra stoel, maar altijd leuk als ie te redden is.teakstoel.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Als het toch een probeersel is
Zou ik kijken of je de scheur open kunt krijgen en er een goede en sterke lijm tussen kunt krijgen
En eventueel als dat nog gaat een vlindertje in de zijkant maken
Dan heb je weer een sterke verbinding
Mvg leroy
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Volgens mij zit er nu zelfs nog geen lijm tussen. Vreemd genoeg alleen een deuvel.
En welke lijn adviseren jullie? Bruis of houtlijm?
En een vlindertje, daar heb ik vrees ik niet de juiste kennis en gereedschap voor
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Denk witte houtlijm
En een vlindertje maken
Een handzaag en een beiteltje en hamer zou de klus moeten klaren
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Sowieso géén bruislijm hoor! Geen meubelmaker die daar mee werkt. Door alle belletjes bestaat de 'lijmnaad' dan grotendeels uit lucht, en dat houdt niet zo best... Witte houtlijm zal wel gaan, maar denk er om dat teak een vettige houtsoort is, en dat er dus eerst ontvet moet worden. Zelf gebruik ik daar meestal thinner voor, maar wasbenzine o.i.d. kan ws ook wel.

Om de klus grondig te klaren moet de deuvelverbinding er uitgeboord worden, zodat de scheur op zijn minst een eindje opengedrukt kan worden. Helemaal open zou nog beter zijn. Dan ontvetten, breukvlak opschonen en lijmen onder stevige druk (echter niet overdrijven). (Zelf heb ik hiervoor Irwin snelspanklemmen, die ook onder een kleine hoek wel goed klemmen. Met gewone metalen lijmklemmen ga je deuken in je hout krijgen, tenzij je klosjes ertussen houdt, maar dat is dan weer een onhandig geklooi). Na droging opnieuw deuvel(s) inlijmen en glad afwerken. Geen makkelijk klusje, maar met een beetje geluk kan het best wel lukken. Zo zou ik het zelf aanpakken.

Ik denk dat er voor dit soort situaties geen snelle en makkelijker manier bestaat. Je ziet nog wel eens goedwillende amateurs op zo'n plek schroeven erin draaien, of nog erger: spijkertjes. Hopeloos prutswerk. Daarmee vergeleken was de ingelijmde deuvel al een stapje verder. Veel mensen weten volgens mij nog niet hoe ontzaglijk sterk een goed passende lijmverbinding is.

In ieder geval: Succes gewenst!
 

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Ik zou een mal maken en er op de beide platte kanten met de bovenfrees er een groef in frezen, diep ongeveer 2cm, met een lat langs hout opvullen, uiteraard van teak wel naar de juiste kleur zoeken.
Het geheel stevig lijmen met stevige lijmtangen, bijwerken en kleuren.
Wim
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
@ nerflander, thanks voor je input, die deuvel zit die een beetje op de goede locatie?
het hoeft niet perse snel, of makkelijk, maar heel veel moeite, of geld erin steken is ook niet lonend.
@ wilemse, bedankt voor je tip, maar dat is veel te veel werk, het zijn fraaie, maar geen bijzondere stoelen.
@rverhag, dat gaan we ff bekijken!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Andere optie is aan beide zijde van de breuk doorzagen (lange las) en een stukje hout er in lijmen. Daarna met rasp, vijl en schuurpapier. Lijkt moeilijk maar is het niet. Bij het doorzagen de ene niet helemaal doorzagen dan de andere zagen en daarna het laatste stukje van de eerste zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.