Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Help! de grote stap...

hallo lieve forumvriendjes.

ik lees al een tijdje graag mee op dit forum, en nu zelf een post...
    De Grote Vraag: na wat aanklooien met echt rommel machines heb ik geïnvesteerd in serieus elektrisch handgereedschap, en loop nu aan tegen de limieten van dit type machines. dus door...
    Investeren in stationaire machines.
    zo veel keuze, zo veel smaakjes...

De wensen/specs;

-formaatzaag ,met roltafel, minimaal 2500 zagen, bij voorkeur 3100, met voorrits. (eventueel zaag/frees combi?)

-vlak/vandikte combi machine, minimaal 300, bij voorkeur 400...

-afzuigsysteem voor deze machines

-eventueel/later als ik groot ben een kantenlijm machine (de grote zijn onbetaalbaar, heeft iemand ervaring met de kleintjes?)

En nu de echte vraag, geen idee of dit een impertinente vraag is hier...
    Ik bouw graag een relatie op met leveranciers, wat zijn jullie ervaringen?
    Waar moet ik zijn, of echt niet zijn als ik deze set wil aanschaffen?
    Advies en tips meer dan welkom, kom maar op!

Bij voorbaat dank...

Bastiaan

Wil je voor nieuwe machines gaan of gebruikte machines ?

goede vraag...
    mijn gevoel zegt vlak/vandikte hoeft niet nieuw, maar de formaat zaag liever wel? eventueel een spiraal as in een wat oudere machine, en verder geen probleem.
    maar voor de formaatzaag, misschien toch liever een nieuwe? geen idee waarom, dat is het probleem met op gevoel

Welke merken heb je in gedachten
    Gebruikte machines hoeven niet slecht te zijn
    Een vlakvandikte is een redelijk simpele machine spiraal as kom ik niet veel tegen meestal zijn het tersa assen dan kun je de messen snel wisselen kun je binnen 5 min weer aan het werk spiraal messen ben je wel wat langer bezig om alle messjes te vervangen

Formaatzaag heb je in heel veel klasses
    Een gebruikte machine hoeft niet slecht te zijn
    Kan ook een gebruikte machine zijn die gereviseerd is en weer 20 jaar meegaat aleen onderhoud is ook belangrijk

Hoi Anthony,

ik ben nu aan het kijken naar Hammer/Felder, Minimax en Robland, maar dat is niet definitief. Andere merken sta ik zeker voor open.
    Uiteraard hoeven gebruikte machines niet slecht te zijn, maar ik heb geen zin in een marktplaats avontuur.
    Een gereviseerde machine aanschaffen bij een goede dealer is zeker wel een optie.
    Omdat ik waarde hecht aan een goede relatie met een leverancier, voor service en reparatie, zou ik graag de hele set op één plek kopen.
    En daarom ben ik dus eigenlijk op zoek naar twee dingen, namelijk advies welke merken/machines wel of juist niet en ervaringen van mede forum gebruikers over dealers, vooral op het gebied van service.
    dus...
    roept u maar!

gegroet , bastiaan,
    4 jaar geleden heb ik de grote stap gezet van een kleine combine naar een grote professionele
    hammer viel er direct van tussen, omdat dit de kleinste reeks van felder is
    de verkoper zei mij trouwens dat die uit china komen
    dan bleven nog de felder 700/900, minimax en robland over
    de felder 700 had wel een wagen van 300, maar dan vanaf de grote zaag, en niet vanaf de voorritser
    is een verkeerde voorstelling door de fabrikant, dus die viel er ook van tussen
    felder is interessant omdat ze een massa toebehoren hebben
    uiteindelijk is het een cu 410 elite s geworden met veel toeters & bellen
    ik heb daar voor gekozen omwille van de wagen van 325, de zaaghoogte (zaag van 350) + de stevige arm om de aandrijver weg te draaien
    voor zover ik mij dat goed herinner komt de aandrijver na wegdraaien zowel bij felder als robland op zijn kop te hangen
    wat ik betreur is dat ik toen mijn spaarboek niet meer open getrokken heb voor elektrische verstelling
    voor de top en de zaag is handmatig instellen geen krachttoer
    maar om van vlak- naar vandikteschaven over te schakelen en omgekeerd moet je telkens een tijdje aan het wiel draaien
    dan blijft nog het verschil tussen een combine & aparte machines
    die laatste zijn handiger, maar kosten dan weer een paar duizend euro's meer
    er zijn ook combinaties zaag + top en vandikte + vlak
    over leveranciers in de buurt van haarlem kan ik jou weinig vertellen
    succes !
    Laatst gewijzigd door ZotVanHout; 14-12-19 om 21:22.

2de antwoord

je stelt best vooraf een verlanglijstje op van wat je van de stationaire machine verwacht
    vooraan, maar niet helemaal vooraan, op mijn lijstje stond de precisie van afstellen
    op dat gebied scoorde de scm cu 410 elite s minder
    de top + de vandikte kan je tot 1/10de mm afstellen
    de freeskap kan je tot 2/10de afstellen, maar de uitvoerzijde kan je niet afstellen, wat wel bij felder kan
    de breedte van het zagen met de wagen instellen is nogal ruw, want de zijkant van de klapper is niet fijn & komt niet tot net aan het meetlint
    op dat gebied was de robland dan weer top, want uitgerust met een digitale afleeseenheid
    de zaag - geen elektrische verstelling - heeft helemaal geen meeteenheid
    maar voor 100 euro heb ik bij de verdeler van het wieltje dat op de top staat, er eentje besteld
    er zit een omwentelingsfout op omdat het blijkbaar niet echt voor de zaag bedoeld is, maar in ieder geval kan ik het als ijkpunt gebruiken wanneer ik later dezelfde hoogte wil als bij een vorige bewerking

nadeel aan scm is dat dit een groot bedrijf is
    ze zijn er niet op ingesteld om specifieke vragen & wensen te beantwoorden
    op dat gebied is robland weer de top
    na afspraak kreeg ik in brugge - op rijafstand van haarlem - in de fabriek een rondleiding van 1 uur
    over felder kan ik me niet uitspreken
    ze zetten wel sterk op marketing in & bieden een pak toebehoren
    vergelijk maar eens de websites van die 3
    felder steekt er boven uit
    robland krijgt een voldoende
    bij scm moet je graven om iets te vinden
    bij de verdelers van de 3 merken heb ik hetzelfde meegemaakt
    idealiter stel je een machine samen met delen van 3 fabrikanten ;-)

ach ja, de verdeler van felder vroeg mij een voorschot van 30%, en eiste dat ik de machine 100 % betaalde vooraleer hij ze op transport zette
    het vervoer zou dus op mijn risico gebeuren
    stel je voor dat de machine slecht vastgemaakt werd & van de camion duikelde . . . dan hield ik enkel een hoop schroot over

een goeie leverancier vind je niet om de hoek, tenzij je geluk hebt
    die werken tegenwoordig per provincie of zelfs op landniveau

zal je de kantenlijmer wekelijks gebruiken ?
    indien niet, dan neem je beter een conturo van festool
    kost jou een fraktie van een stationaire machine + de conturo kan je ook op schuine & ronde kanten gebruiken

uiteraard een momentopname uit vooral 2015

gegroet, Zotvanhout!

dank voor je uitgebreide antwoord, in twee delen zelfs!
    om met het begin van deel twee van je reactie te beginnen, nauwkeurigheid!
    had ik die nog niet genoemd in het verlanglijstje? Stom!
    nauwkeurigheid, en vooral ook repeteerbaarheid van die nauwkeurigheid zou eigenlijk bovenaan het lijstje moeten staan.
    ik gebruik nu op mijn 'gewone' tafelzaag/freestafel een Incra aanslag en wil nooit meer zonder. wat een fijne manier van werken!
    bedenk me nu ik dit schrijf dat ik dus eigenlijk een machine met minimaal digitale uitlezing maar liefst electronisch gestuurde aanslag (-en) zou willen hebben...
    of in ieder geval iets wat met de zelfde nauwkeurigheid en repeteernaarheid werkt als die Incra aanslag...
    daar gaat het plafond van mijn budget...

wat betreft dealers/verdelers, ik heb er afgelopen week een paar bezocht en voor komende week staan nog een paar bezoekjes gepland.
    ben benieuwd!

wat betreft de kantenlijmer, ik kijk inderdaad naar machines als de conturo, een beetje leuke stationaire kantenlijmer is voorlopig echt niet recht te praten bij de boekhouder...
    ook die wordt vervolgd!

nu even proberen een nachtje te slapen zonder te dromen van machines...

dag, bastiaan,
    andere redenen waarom ik uiteindelijk voor de cu410 elite s gegaan ben
    1) 4 messen op de schaafas
    heb lang getwijfeld om tersa te nemen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat de kritieken niet allemaal lovend waren & ook omwille van de prijs van de messen
    2) schaaftafel staat op 4 assen
    mijn vorige machine uit 1989 had 1 grote as, maar daarop zat speling
    bij het schaven knikte de schaaftafel op het einde van de plank af en toe, met een verdunning tot gevolg

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2009
    hallo Bastiaan ,

ik heb een felder k 500s met 2m50 lange roltafel , meestal is dit genoeg maar af en toe wens je een roltafel van 3m20 , bij mij ontbreekt de ruimte hiervoor.
    mijn schaafmachine is een hammer a3 31 met tersa as , ik gebruik deze niet zoveel maar ben heel blij met deze as , veeeel minder lawaai en een mooi schaaf resultaat.
    ik heb een kleine stationaire kantenlijmer van holzman die verbazingwekkend goed werkt , wel maar met bandjes van 1 mm , 2 mm is er te veel aan .
    mijn topie is een elektra beckum tf met aanvoerder die bijna nooit draait .
    een machine die ik veel meer gebruik dan ik dacht is een lintzaag , bij mij een elektra beckum bas 350 , iets te licht en te kleine afmetingen maar voor kleine dingen volstaat deze .

Forum Rechten