Help! de grote stap...

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
hallo lieve forumvriendjes.

ik lees al een tijdje graag mee op dit forum, en nu zelf een post...
De Grote Vraag: na wat aanklooien met echt rommel machines heb ik geïnvesteerd in serieus elektrisch handgereedschap, en loop nu aan tegen de limieten van dit type machines. dus door...
Investeren in stationaire machines.
zo veel keuze, zo veel smaakjes...

De wensen/specs;

-formaatzaag ,met roltafel, minimaal 2500 zagen, bij voorkeur 3100, met voorrits. (eventueel zaag/frees combi?)

-vlak/vandikte combi machine, minimaal 300, bij voorkeur 400...

-afzuigsysteem voor deze machines

-eventueel/later als ik groot ben een kantenlijm machine (de grote zijn onbetaalbaar, heeft iemand ervaring met de kleintjes?)

En nu de echte vraag, geen idee of dit een impertinente vraag is hier...
Ik bouw graag een relatie op met leveranciers, wat zijn jullie ervaringen?
Waar moet ik zijn, of echt niet zijn als ik deze set wil aanschaffen?
Advies en tips meer dan welkom, kom maar op!

Bij voorbaat dank...

Bastiaan
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
goede vraag...
mijn gevoel zegt vlak/vandikte hoeft niet nieuw, maar de formaat zaag liever wel? eventueel een spiraal as in een wat oudere machine, en verder geen probleem.
maar voor de formaatzaag, misschien toch liever een nieuwe? geen idee waarom, dat is het probleem met op gevoel ;)
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Welke merken heb je in gedachten
Gebruikte machines hoeven niet slecht te zijn
Een vlakvandikte is een redelijk simpele machine spiraal as kom ik niet veel tegen meestal zijn het tersa assen dan kun je de messen snel wisselen kun je binnen 5 min weer aan het werk spiraal messen ben je wel wat langer bezig om alle messjes te vervangen

Formaatzaag heb je in heel veel klasses
Een gebruikte machine hoeft niet slecht te zijn
Kan ook een gebruikte machine zijn die gereviseerd is en weer 20 jaar meegaat aleen onderhoud is ook belangrijk
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi Anthony,

ik ben nu aan het kijken naar Hammer/Felder, Minimax en Robland, maar dat is niet definitief. Andere merken sta ik zeker voor open.
Uiteraard hoeven gebruikte machines niet slecht te zijn, maar ik heb geen zin in een marktplaats avontuur.
Een gereviseerde machine aanschaffen bij een goede dealer is zeker wel een optie.
Omdat ik waarde hecht aan een goede relatie met een leverancier, voor service en reparatie, zou ik graag de hele set op één plek kopen.
En daarom ben ik dus eigenlijk op zoek naar twee dingen, namelijk advies welke merken/machines wel of juist niet en ervaringen van mede forum gebruikers over dealers, vooral op het gebied van service.
dus...
roept u maar!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
gegroet , bastiaan,
4 jaar geleden heb ik de grote stap gezet van een kleine combine naar een grote professionele
hammer viel er direct van tussen, omdat dit de kleinste reeks van felder is
de verkoper zei mij trouwens dat die uit china komen
dan bleven nog de felder 700/900, minimax en robland over
de felder 700 had wel een wagen van 300, maar dan vanaf de grote zaag, en niet vanaf de voorritser
is een verkeerde voorstelling door de fabrikant, dus die viel er ook van tussen
felder is interessant omdat ze een massa toebehoren hebben
uiteindelijk is het een cu 410 elite s geworden met veel toeters & bellen
ik heb daar voor gekozen omwille van de wagen van 325, de zaaghoogte (zaag van 350) + de stevige arm om de aandrijver weg te draaien
voor zover ik mij dat goed herinner komt de aandrijver na wegdraaien zowel bij felder als robland op zijn kop te hangen
wat ik betreur is dat ik toen mijn spaarboek niet meer open getrokken heb voor elektrische verstelling
voor de top en de zaag is handmatig instellen geen krachttoer
maar om van vlak- naar vandikteschaven over te schakelen en omgekeerd moet je telkens een tijdje aan het wiel draaien
dan blijft nog het verschil tussen een combine & aparte machines
die laatste zijn handiger, maar kosten dan weer een paar duizend euro's meer
er zijn ook combinaties zaag + top en vandikte + vlak
over leveranciers in de buurt van haarlem kan ik jou weinig vertellen
succes !
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
2de antwoord

je stelt best vooraf een verlanglijstje op van wat je van de stationaire machine verwacht
vooraan, maar niet helemaal vooraan, op mijn lijstje stond de precisie van afstellen
op dat gebied scoorde de scm cu 410 elite s minder
de top + de vandikte kan je tot 1/10de mm afstellen
de freeskap kan je tot 2/10de afstellen, maar de uitvoerzijde kan je niet afstellen, wat wel bij felder kan
de breedte van het zagen met de wagen instellen is nogal ruw, want de zijkant van de klapper is niet fijn & komt niet tot net aan het meetlint
op dat gebied was de robland dan weer top, want uitgerust met een digitale afleeseenheid
de zaag - geen elektrische verstelling - heeft helemaal geen meeteenheid
maar voor 100 euro heb ik bij de verdeler van het wieltje dat op de top staat, er eentje besteld
er zit een omwentelingsfout op omdat het blijkbaar niet echt voor de zaag bedoeld is, maar in ieder geval kan ik het als ijkpunt gebruiken wanneer ik later dezelfde hoogte wil als bij een vorige bewerking

nadeel aan scm is dat dit een groot bedrijf is
ze zijn er niet op ingesteld om specifieke vragen & wensen te beantwoorden
op dat gebied is robland weer de top
na afspraak kreeg ik in brugge - op rijafstand van haarlem - in de fabriek een rondleiding van 1 uur
over felder kan ik me niet uitspreken
ze zetten wel sterk op marketing in & bieden een pak toebehoren
vergelijk maar eens de websites van die 3
felder steekt er boven uit
robland krijgt een voldoende
bij scm moet je graven om iets te vinden
bij de verdelers van de 3 merken heb ik hetzelfde meegemaakt
idealiter stel je een machine samen met delen van 3 fabrikanten ;-)

ach ja, de verdeler van felder vroeg mij een voorschot van 30%, en eiste dat ik de machine 100 % betaalde vooraleer hij ze op transport zette
het vervoer zou dus op mijn risico gebeuren
stel je voor dat de machine slecht vastgemaakt werd & van de camion duikelde . . . dan hield ik enkel een hoop schroot over

een goeie leverancier vind je niet om de hoek, tenzij je geluk hebt
die werken tegenwoordig per provincie of zelfs op landniveau

zal je de kantenlijmer wekelijks gebruiken ?
indien niet, dan neem je beter een conturo van festool
kost jou een fraktie van een stationaire machine + de conturo kan je ook op schuine & ronde kanten gebruiken

uiteraard een momentopname uit vooral 2015
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
gegroet, Zotvanhout!

dank voor je uitgebreide antwoord, in twee delen zelfs!
om met het begin van deel twee van je reactie te beginnen, nauwkeurigheid!
had ik die nog niet genoemd in het verlanglijstje? Stom!
nauwkeurigheid, en vooral ook repeteerbaarheid van die nauwkeurigheid zou eigenlijk bovenaan het lijstje moeten staan.
ik gebruik nu op mijn 'gewone' tafelzaag/freestafel een Incra aanslag en wil nooit meer zonder. wat een fijne manier van werken!
bedenk me nu ik dit schrijf dat ik dus eigenlijk een machine met minimaal digitale uitlezing maar liefst electronisch gestuurde aanslag (-en) zou willen hebben...
of in ieder geval iets wat met de zelfde nauwkeurigheid en repeteernaarheid werkt als die Incra aanslag...
daar gaat het plafond van mijn budget...

wat betreft dealers/verdelers, ik heb er afgelopen week een paar bezocht en voor komende week staan nog een paar bezoekjes gepland.
ben benieuwd!

wat betreft de kantenlijmer, ik kijk inderdaad naar machines als de conturo, een beetje leuke stationaire kantenlijmer is voorlopig echt niet recht te praten bij de boekhouder...
ook die wordt vervolgd!

nu even proberen een nachtje te slapen zonder te dromen van machines...
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dag, bastiaan,
andere redenen waarom ik uiteindelijk voor de cu410 elite s gegaan ben
1) 4 messen op de schaafas
heb lang getwijfeld om tersa te nemen, maar heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat de kritieken niet allemaal lovend waren & ook omwille van de prijs van de messen
2) schaaftafel staat op 4 assen
mijn vorige machine uit 1989 had 1 grote as, maar daarop zat speling
bij het schaven knikte de schaaftafel op het einde van de plank af en toe, met een verdunning tot gevolg
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
hallo Bastiaan ,

ik heb een felder k 500s met 2m50 lange roltafel , meestal is dit genoeg maar af en toe wens je een roltafel van 3m20 , bij mij ontbreekt de ruimte hiervoor.
mijn schaafmachine is een hammer a3 31 met tersa as , ik gebruik deze niet zoveel maar ben heel blij met deze as , veeeel minder lawaai en een mooi schaaf resultaat.
ik heb een kleine stationaire kantenlijmer van holzman die verbazingwekkend goed werkt , wel maar met bandjes van 1 mm , 2 mm is er te veel aan .
mijn topie is een elektra beckum tf met aanvoerder die bijna nooit draait .
een machine die ik veel meer gebruik dan ik dacht is een lintzaag , bij mij een elektra beckum bas 350 , iets te licht en te kleine afmetingen maar voor kleine dingen volstaat deze .
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi heren,

dank voor jullie reacties.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat (gebrek aan) ruimte geen probleem is, dus ik kijk nu inderdaad naar een 320 roltafel, dat lijkt wel de beste investering.

even over de schaafmachines, ik merk dat ik een beetje in verwarring ben over de benamingen van de as-systemen...
in mijn beleving is het zo:
- instap model is een "gewone" schaafas met 2,3 of 4 messen, handmatig te stellen na een wissel van messen.
- tersa as, lijkt op gewone as maar met een automatisch stellend systeem voor de messen wissel (wel ook gewoon lange messen)
- of een spiraal as met een heleboel van die kleinere, draaibare mesjes. waarvan dan wordt gezegd dat dit stiller is, een veel langere standtijd heeft en een mooier schaafbeeld oplevert zonder machineslag, maar waarvan ook wordt gezegd dat het wisselen van al die kleine mesjes een hels karwei is...

is dit een juiste samenvatting of haal ik dingen door elkaar?

alvast dank weer!

groetjes

Bastiaan
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
hallo Bastiaan,

Nou dat zijn leuke vooruitzichten. Nieuwe machines en de keuzestress zijn altijd gezellig.

Ondertussen enkele maanden geleden mijn nieuwe machines (paneelzaag en vlak-vandiktebank en lintzaag ontvangen).

Bij mij is de keuze op Felder gevallen omwille van de nauwkeurigheid van de machines en de nabijheid van de leverancier.
Bij mij was SCM ook een kanshebber en ook de black label machines van Haco.
Robland viel af omwille van de slechte ervaringen naar nauwkeurigheid toe.

Ik heb de silent power as met spiraalmessen en zou niets anders willen. Een beter schaafbeeld en minder lawaai.
Inderdaad als je al de mesjes moet vervangen kost dit wat tijd maar de standtijd zou langer zijn (persoonlijk nog niet lang genoeg dat ik de mesjes heb moeten roteren of vervangen).
En indien je een nagel raak dien je maar een paar mesjes te draaien i.p.v. een volledig schaafmes.

Ook een schaafbreedte van 40 cm vind ik een minimum. Hier kun je al eens een paneel mee vlakken, of een snijplank.
Maar ja, ik werk dan ook bijna constant met massief hout en weinig met plaatmateriaal.

Wat vooral het belangrijkste is als je de machines aankoopt is goed nadenken over de opties die je er bij neemt.
Veel opties lijken onbenullig maar kunnen een serieus gebruiksgemak betekenen. (startfuncties zaag, andere bescherming, potentiaal vrij contact ...)

Voor mij is er ook een verschil tussen professioneel gebruik of gebruik als hobbyist/bijberoeper.
Zo zou ik als professioneel altijd een elektrische hoogteverstelling nemen op een vlak-vandiktebank.
Ook bij een paneelzaag zou ik veel digitaler gaan.
Als zelfstandige is het duurste wat je hebt, je werkuren. Een paar minuten per dag betekent op jaarbasis al rap een groot tijdsverlies.

In ieder geval kosten goeie machines veel geld. Besteed daarom op voorhand de nodige tijd aan het uitkiezen en vergelijken.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi MaVa,

Dit zijn inderdaad leuke vooruitzichten! En inderdaad, deze vorm van keuzestress is wel een beetje een "first world" probleem...
Dank voor je reactie! wat betreft de schaafmachine, zo'n (bij Hammer/Felder Silent Power genoemde) spiraal-as lijkt me ook een hele fijne optie.
Ik heb met mijn huidige mini vandikte ook wel eens een spijker over het hoofd gezien in het te schaven hout, dat kost je gewoon een setje messen.
die dan wel te slijpen zijn, maar stellen op die machine is echt de hel. alleen daarom zou ik nu al neigen naar zo'n spiraal as.
Al lees ik op dit forum ook berichten van mensen die het systeem niet zo waarderen...

Wat betreft je onderscheid tussen Hobby/semi pro en professioneel gebruik ben ik het helemaal met je eens, beschikbare tijd is mijn meest schaarse goed, dus alle tijdswinst is een meerwaarde!

En tijd besteden aan de keuze, jazeker! het is niet een dagelijkse uitgave die ik van plan ben te gaan doen, dus ik besteed zeker veel tijd aan de oriëntatie en onderzoek fase. mede daarom ook dat ik hier de hulp van jullie inroep!

Dank weer voor jullie input, wordt vervolgd!

groetjes

Bastiaan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
- of een spiraal as met een heleboel van die kleinere, draaibare mesjes. waarvan dan wordt gezegd dat dit stiller is, een veel langere standtijd heeft en een mooier schaafbeeld oplevert zonder machineslag, maar waarvan ook wordt gezegd dat het wisselen van al die kleine mesjes een hels karwei is...

is dit een juiste samenvatting of haal ik dingen door elkaar?

alvast dank weer!

Het gebeurt nooit dat je alle mesjes tegelijk gaat vervangen. In de praktijk draai je dat mesje dat een hakje heeft gekregen een slag. Dan bekijk je andere mesjes of ze nog een mooie snijkant hebben. Zo niet, draai je die ook een slag. Kom je er eentje tegen die terug op 1 dreigt te komen, dan vervang je die.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Het gebeurt nooit dat je alle mesjes tegelijk gaat vervangen. In de praktijk draai je dat mesje dat een hakje heeft gekregen een slag. Dan bekijk je andere mesjes of ze nog een mooie snijkant hebben. Zo niet, draai je die ook een slag. Kom je er eentje tegen die terug op 1 dreigt te komen, dan vervang je die.
Hallo Bert,

ik snap wat je zegt, inderdaad lijkt me de kans dat je alle mesjes in één keer moet vervangen/roteren niet heel groot.
Toch wordt dit door andere forumleden wel als nadeel aangemerkt, vandaar de vraag.
Kun je ook je licht eens laten schijnen over de vraag wat betreft de namen van die as-systemen?
Snap ik het nou wel of niet....

alvast dank!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik heb nog nooit een Tersa van dichtbij gezien, maar je verhaal klopt wel. Er zijn trouwens ook varianten in de losse mesjes systemen. Soms staan de mesjes 'recht' en anders onder een hoek. Die laatste geven een mooier schaafbeeld omdat ze niet hakken, maar snijden. Hammer/Felder heeft die dus. Wat ook uitmaakt is hoeveel mesjes er 'achterelkaar' op de as zitten, dus hoeveel spiralen er zijn. Dat kan ook verschillen.

Je zit trouwens niet vast aan een specifieke fabrikant, omdat er ook leveranciers zijn van losse assen voor een heleboel machines die geen losse mesjes uitvoering hebben (Byrd). Je ziet op YT wel eens zo'n groot oud gietijzeren bakbeest nagerust worden met een spiral cutter head. Dat kon wel eens the best of both worlds zijn…

Als ik jou was liet ik me een en andere demo-en, bij voorkeur in werkplaatsten die er dagelijks mee werken. Een beetje importeur regelt dat voor je.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Ik heb nog nooit een Tersa van dichtbij gezien, maar je verhaal klopt wel. Er zijn trouwens ook varianten in de losse mesjes systemen. Soms staan de mesjes 'recht' en anders onder een hoek. Die laatste geven een mooier schaafbeeld omdat ze niet hakken, maar snijden. Hammer/Felder heeft die dus. Wat ook uitmaakt is hoeveel mesjes er 'achterelkaar' op de as zitten, dus hoeveel spiralen er zijn. Dat kan ook verschillen.

Je zit trouwens niet vast aan een specifieke fabrikant, omdat er ook leveranciers zijn van losse assen voor een heleboel machines die geen losse mesjes uitvoering hebben (Byrd). Je ziet op YT wel eens zo'n groot oud gietijzeren bakbeest nagerust worden met een spiral cutter head. Dat kon wel eens the best of both worlds zijn…

Als ik jou was liet ik me een en andere demo-en, bij voorkeur in werkplaatsten die er dagelijks mee werken. Een beetje importeur regelt dat voor je.

die demo's, die komen er zeker!

en inderdaad, zo'n oud gietijzeren monster met een spiraal-as klinkt als een mooie combi!
wel graag met digitale aflezing dan, maar die is goed aftermarket te koop en te installeren, heb ik inmiddels begrepen...

en weer doorrrr met de speurtocht ;)

dank allen!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Ik ben de laatste tijd ook aan het rondkijken geweest voor een vlak-vandiktebank. Ben uiteindelijk bij de Hammer A3-31 met spiraal-as uitgekomen.
Heb zowel de normale (met zelfstellende messen) als de spiraal-as horen/zien draaien, en de spiraal-as is duidelijk stiller.

De zelfstellende (wegwerp)messen zijn ook snel te verwisselen, maar hebben nog steeds het probleem dat je het hele mes kan weggooien bij een beschadiging. Spiraal-as kwam bij de A3-31 op een meerprijs van 'maar' 500 euro (ex), en voor mij als gevorderde hobbygebruiker betekent dat dat ik de komende 10 jaar geen nieuwe messen hoef te kopen wss. Was mij het wel waard. Alleen helaas wel een levertijd van 10 weken (+ 2 weken kerstvakantie) bij Felder/Hammer.

Digitale aflezing is bij Felder/Hammer achteraf te monteren, en anders zijn er genoeg niet-merkeigen systemen die met een beetje handigheid zelf te monteren zijn. (Zie bijvoorbeeld mijn Harvey die ik gedigitaliseerd heb).

Bij Felder hadden ze er toen ik daar was geen in de showroom staan die ze konden laten draaien (onderdeel van het showroommodel was naar een klant die een ongelukje had gehad met zijn machine; dat was voor de klant sneller dan vanuit Oostenrijk laten komen), maar ik heb adressen/telefoonnummers gekregen van mensen bij mij in de buurt met een A3-31, waar ik ben gaan kijken/proefdraaien. Dus wat betreft de service zit dat ook wel goed denk ik.

Rob
 
Laatst bewerkt:

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi Rob,
dank voor je reactie!
ik heb je post over die Harvey gelezen, mooi gedaan man! ziet er erg goed uit.
Wat betreft de schaafbank, die spiraal as gaat het wel worden denk ik. voor het gebruik wat ik nu voor ogen heb lijkt dat de beste keuze, ondanks de meerprijs bij aanschaf.
morgen een tripje naar rosmalen gepland, eens kijken wat daar allemaal voor een moois staat...

wordt vervolgd!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik ben de laatste tijd ook aan het rondkijken geweest voor een vlak-vandiktebank. Ben uiteindelijk bij de Hammer A3-31 met spiraal-as uitgekomen.
Heb zowel de normale (met zelfstellende messen) als de spiraal-as horen/zien draaien, en de spiraal-as is duidelijk stiller.

De zelfstellende (wegwerp)messen zijn ook snel te verwisselen, maar hebben nog steeds het probleem dat je het hele mes kan weggooien bij een beschadiging. Spiraal-as kwam bij de A3-31 op een meerprijs van 'maar' 500 euro (ex), en voor mij als gevorderde hobbygebruiker betekent dat dat ik de komende 10 jaar geen nieuwe messen hoef te kopen wss. Was mij het wel waard. Alleen helaas wel een levertijd van 10 weken (+ 2 weken kerstvakantie) bij Felder/Hammer.

Digitale aflezing is bij Felder/Hammer achteraf te monteren, en anders zijn er genoeg niet-merkeigen systemen die met een beetje handigheid zelf te monteren zijn. (Zie bijvoorbeeld mijn Harvey die ik gedigitaliseerd heb).

Bij Felder hadden ze er toen ik daar was geen in de showroom staan die ze konden laten draaien (onderdeel van het showroommodel was naar een klant die een ongelukje had gehad met zijn machine; dat was voor de klant sneller dan vanuit Oostenrijk laten komen), maar ik heb adressen/telefoonnummers gekregen van mensen bij mij in de buurt met een A3-31, waar ik ben gaan kijken/proefdraaien. Dus wat betreft de service zit dat ook wel goed denk ik.

Rob

Als je een spijker oid geraakt hebt met een "ouderwetse schaafas, is de snelste oplossing 1 van de messen een klein stukje verschuiven.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.