Help! de grote stap...

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi Jaap,

dat is inderdaad een oplossing, maar dan moet je wel de messen opnieuw stellen, toch?
of toch in ieder geval het mes wat je opschuift, bij mijn mini-machine met een "ouderwetse schaafas" kan ik niet schuiven zonder helemaal opnieuw te moeten stellen...

Groetjes Bastiaan
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik gebruik een hulpmiddel om de messen te stellen, kwestie van op de as drukken.
Onder de messen zitten veertjes die deze omhoog drukken.
Aan het begin een paar keer gecontroleerd of de messen hetzelfde staan, en dat klopte.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi ZotVanHout,

de Passie heeft gewonnen...
mijn budget is inmiddels zover opgerekt dat het begint te scheuren, maar dan komt er ook wel wat moois te staan...
De formaatzaag wordt een Altendorf F45, ik twijfel alleen nog of het een Evo of een Elmo drive wordt...
Dit is na ruim beraad toch wel de enige machine die qua nauwkeurigheid en repeteerbaarheid doet waar ik heel blij van word.
Wat betreft de vlak/vandikte ben ik er nog niet helemaal uit, het wordt in ieder geval een 400mm machine, welk smaakje ben ik nog even aan het kijken.
Iedere keer als ik denk gevonden te hebben wat de ultieme machine is worden mijn ideeën weer ontkracht of gecorrigeerd door een andere review of ervaring.
dus daar ben ik nog niet helemaal uit.
ervaringen en advies van mede forumgebruikers zijn nog steeds van harte welkom!
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Bastiaan, ik wil tzt mijn Felder A12 afzuiging (400V) verkopen.
Ook ga ik mijn Festool MFT tafel met accessoires aanbieden.
Misschien heb jij interesse?
Groet,
Willem
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Hoi Willem,

dank voor je aanbod, ik ga er geen gebruik van maken. een A12 gaat te klein zijn in combinatie met een 40cm vlak/vandikte volgens mij, vandaar.
daarnaast heb ik al een mooie mft-achtige oplossing.
maar het zijn beide wel mooie apparaten, dus je kunt er vast iemand anders blij mee maken!
misschien eens hier op het marktplein zetten?
groetjes

Bastiaan
 

tuoh

Oud hout
Hoi ZotVanHout,

de Passie heeft gewonnen...
mijn budget is inmiddels zover opgerekt dat het begint te scheuren, maar dan komt er ook wel wat moois te staan...
De formaatzaag wordt een Altendorf F45, ik twijfel alleen nog of het een Evo of een Elmo drive wordt...
Dit is na ruim beraad toch wel de enige machine die qua nauwkeurigheid en repeteerbaarheid doet waar ik heel blij van word.
Wat betreft de vlak/vandikte ben ik er nog niet helemaal uit, het wordt in ieder geval een 400mm machine, welk smaakje ben ik nog even aan het kijken.
Iedere keer als ik denk gevonden te hebben wat de ultieme machine is worden mijn ideeën weer ontkracht of gecorrigeerd door een andere review of ervaring.
dus daar ben ik nog niet helemaal uit.
ervaringen en advies van mede forumgebruikers zijn nog steeds van harte welkom!

Als je budget toch al op scheuren staat, dan zou ik zonder twijfel voor de Elmo gaan, voor een 2000€ meer krijg je een totaal andere machine.
Veel groter scherm, met alle mogelijkheden van de andere types plus nog wat extra's. Mogelijkheid om via de pc de machine aan te sturen (optimalisatie) etc.....
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Yep... en dat is precies het probleem... als je eenmaal begint met dit soort prachtige machines dan is er iedere keer toch weer een optie die eigenlijk ook wel heel fijn is... en zo blijf je bezig.
want het is natuurlijk niet alleen €2000 meer, als je een Elmo hebt dan wil je ook een CNC gestuurde aanslag rechts. en eigenlijk ook links. en dan ben je alweer ruim €11000 verder...
De Elmo die je eigenlijk wil hebben gaat al heel snel richting de €50.000. en dat is dan wel weer best enthousiast voor een (weliswaar hele mooie) formaatzaag.
Ik denk er nog heel even over na...
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
beste forumvriendjes,

na een vrij lange radiostilte (er moest ook gewerkt worden, om deze grote stap te kunnen maken) even een update.
Allereerst dank aan allen voor het meedenken!
Wordt zeer gewaardeerd!
Dan nu.. tromgeroffel...
de formaatzaag is een jonge occasion Elmo 4 geworden... ik kon het niet laten, wat een beest van een machine.
deze komt bij een welbekende firma uit rosmalen vandaan, daar ook de vlak vandikte (casadei 40 cm) en een onderdruk afzuigunit besteld.
het is serieus een rib uit mijn lijf, maar dan heb ik ook wel echt een paar hele fijne machines staan waar ik de rest van mijn leven elke dag heel blij mee ga zijn!
ze worden als het goed is begin maart geleverd.

ik kan niet wachten!

nogmaals dank voor het meedenken, wanneer alles staat zal ik wat foto's posten van hoe het is geworden.

groetjes

Bastiaan
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Gefeliciteerd, kwaliteit werkt altijd fijn, heb mijn casadei Vandikte ingeruild voor een martin digitaal maar moet zeggen dat het schaafbeeld niet anders is, ik had soms wel problemen met de doorvoering bij de Casadei ,ben benieuwd hoe hij jou gaat bevallen.
succes ��
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Dank!
En ik ben ook benieuwd hoe die casadei gaat bevallen...
Over de Elmo heb ik gen twijfels, daar van weet ik zeker dat dat een hele fijne machine is om mee te werken.
Ik lees net even terug in dit draadje en zie dat ik niet echt meer gereageerd heb op je vraag over waarom Evo of Elmo drive, is die vraag nog actueel of ben je er al uit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.