Nieuwe keuken bouwen uit esdoorn en essen.

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
een paar jaar geleden heb ik een mooi partijtje essen en esdoorn hout op de kop kunnen tikken met het plan dit tot een keuken te verwerken.
Door andere projecten in huis heeft dit plan lang in de ijskast gestaan maar na vele klussen in huis is het eindelijk tijd om mijn partij ruw hout te gaan verwerken tot een keuken.
IMG_3055 (2).jpg


Aangezien het essen een kopmaat had van 225x 12mm en het esdoorn vallend breed bij zon 50mm dik was heb ik dit als uitgangspunt gebruikt om mijn keuken mee uit te tekenen.

besloten om de frames van esdoorn met dominos te verbinden en de essen paneeltjes zwevend in de kaders te plaatsen.
Na vele uren leren omgaan met sketchup tot dit resultaat gekomen.
keuken esdoorn.jpg
keuken compleet.jpg

Tijd om de handen uit de mouwen te steken en aan de gang met afkorten, vlakken, herzagen, opnieuw deels vlakken en schaven.

IMG_9698.jpgIMG_9702.jpgIMG_9729.jpg





zo, dat moet maar genoeg zijn voor een eerste post:p
 

Bijlagen

  • IMG_9695.jpg
    IMG_9695.jpg
    99,1 KB · Weergaven: 691
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wordt een mooie klus zo te zien, je bent wel even bezig, succes. Niet te lang wachten tussen schaven en monteren.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Wat een mooi project heb je voor handen
Maak inderdaad zoveel mogelijk foto’s
Denk dat deze keuken weleens heel mooi kan gaan worden
Succes ermee
 

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
Bedankt voor de interesse. Ik zal hierbij een deel van het vervolg van afgelopen maanden posten.
Voor de volledigheid moet ik eerst even een stukje terugspoelen en beginnen bij het begin.
voordat ik de moed had om aan een groot project als een keuken bouwen te beginnen wilde ik een kastje maken voor in de badkamer op ongeveer dezelfde manier als dat de keuken gebouwd zou worden.

Dit kastje heb ik niet echt uitgetekend en gewoon maar begonnen, aantal kleine foutjes gemaakt en darvan uiteraard weer geleerd om het bij de keuken beter te doen :)

3001.jpg

eerst maar eens een zijkant maken.
MKYX7948.jpg

en de 2 zijkanten, staat hier wel ondersteboven op mn freesbank vanwege de poten alleen aan de achterkant.
Dit omdat ik t idee van een zwevend kastje wilde maken alleen mn muur in de badkamer is peperkoek.
IMG_6644.jpg
Even een proefpassing :)
Tijd om paneeltjes van essen te gaan maken en sleuven te frezen in het esdoorn.


Bekijk bijlage 92546
Eerste zijkant begint er op te lijken.
3072.jpg
3073.jpg
Achterwandje erin gemaakt, dit hoeft alleen voor de onderste helft daar hier 2 deurtjes voor komen.
De bovenste helft worden 2 lades en door de wasbak past een achterwand daar niet.
3075.jpg3074.jpg
Nu met mooi blank multiplex legplanken die 4zijdig ingefreesd zijn.
3076.jpg
Origineel had ik 1 ladefront en 1 set deurtjes in gedachte maar ga de lade nog in 2 opdelen want denk dat dat mooier oogt.
Flink wat gewicht erop tjdens t lijmen omdat het ladefront anders kromtrok door het klemmen, tijd om te investeren in een aantal paneelklemmen voor de keuken.

4016.jpg
En na het 2 maal in de blanke lak te hebben gespoten maar eens op positie geschoven, nog lades maken en dan is het een prima resultaat al zeg ik t zelf.
Voor deze natte ruimte heb ik gekozen om het in de blanke lak te spuiten maar voor de keuken wil ik een andere finish om de houtkleur en tekening meer tot zn recht te laten komen.
 

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
zo, tijd voor een vervolg van het project.

Omdat er een heel aantal kastjes gemaakt moesten worden was ik begonnen met een aantal bovenkastjes daar deze t simpelste zijn en ik deze gelijk kon passen aangezien de oude keuken er nog deels staat.
Eerst maar de balken op bruikbaarheid en tekening te selecteren alvorens ze te vlakken, herzagen, opnieuw vlakken en door de vandikte ermee.

4041.jpg4042.jpg

Naderhand alle delen aan alle kanten langs een afrondfreesje gehaald op de freesbank.
toen alles met 120 geschuurd en de sleuven gefreesd voor de essen paneeltjes.
4049.jpg4046.jpg

Hier met domino's droog in elkaar gezet en tijd om te proef passen.
Maar even een snelle passing gemaakt voor de kopse domino's aangezien t niet makkelijk was om in het midden en snel te werken uit de hand.
4047.jpg4048.jpg4058.jpg4078.jpg

Vervolgens weer een hele bult hout verwerkt tot kaders en deze ook gepast gewoon omdat het kan en ik niet kon wachten tot er wat resultaat was van mn harde werk.
IMG_9768.jpgIMG_9769.jpg


En weer een stapel hout verwerkt.
IMG_9730.jpgIMG_9828.jpg

Tijd om eens e.e.a. in elkaar te passen op de hobbyzolder.
Helaas toch niet zo mooi met maar 2 paneeltjes aan de zijkant, toch maar omgebouwd naar 3 paneeltjes om een meer uniform geheel te krijgen.

IMG_9799.jpg PMRO6585.jpgIMG_9831.jpg



Word vervolgd, reacties zijn verder altijd welkom he! :)
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
Heel mooi werk! Ik vind de houtkeuze ook apart, maar net daarom prachtig. Succes met het vervolg, dit is echt een langdurig werk, zeker om het nog eens af te werken ook. Kleine tip: Ik zie dat je plafond nog niet afgewerkt is. Schuren en plamuren en verven kan je best doen zonder dat de keuken erin staat, anders zitten al die groeven vol met dat fijnstof.
 

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
Heel mooi werk! Ik vind de houtkeuze ook apart, maar net daarom prachtig. Succes met het vervolg, dit is echt een langdurig werk, zeker om het nog eens af te werken ook. Kleine tip: Ik zie dat je plafond nog niet afgewerkt is. Schuren en plamuren en verven kan je best doen zonder dat de keuken erin staat, anders zitten al die groeven vol met dat fijnstof.


thanks voor de reacties, geeft weer moed om door te gaan, zitten echt veel te veel uren in al inderdaad:rolleyes:

Ik ben de keuken nu aan het bouwen om deze tijdelijk op zolder te laten staan zodat ik het plafond kan stucen (onder andere).
Het gaat een schuurwerkplafond worden, dit heb ik in de rest van het huis al gedaan maar die van de keuken en de woonkamer moeten nog.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Het ziet er werkelijk prachtig uit! Een flinke klus ook, maar daar ga je wel jaren en jaren plezier van hebben.

Kun je nog uitleggen waarom je de achterwanden van je kastwerk zo netjes hebt afgewerkt; staan deze in het zicht of ga je deurtjes met glas gebruiken?
 

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
dank voor de complimenten allen!

Ja daar hoop ik zeker nog vele jaren plezier van te hebben.

een aantal van de bovenkastjes krijgen een glazen paneel in de deurtjes en glazen legplanken.
Aangezien ik alles wel hetzelfde wil hebben worden de rest van de kastjes dus ook aan alle zijkanten van vol hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.