Meer diepte-mogenlijkheden met je Domino 500 zoals de 700 heeft?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Meer mogelijkheden met je Domino 500 zoals de 700 heeft?

Stel je voor:
Je maakt met je 500 een 10mm gat in de breedste stand en maximaal 25mm(?) diep.
Daarna neem je de Seneca verleng-adapter en met diezelfde frees/boor-bit doe je datzelfde gat nog eens, maar nu in de smalste stand en ook de maximale diepte. Dit gat gaat dan 70-25=45mm dieper door die adapter-lengte.

Met wat proefboringen weet je al gauw of je de juiste overeenkomstige breedten kan verkrijgen.
Wellicht moet je ook je bitgatbreedte wat ruimer vijlen in de voet?
Wellicht moet je ook voordat je met de 2[SUP]e[/SUP] gang aan de slag gaat je zool wat ophogen om de zijwaartse slag nergens tegen te laten komen en bovendien om dat je het uitstekende bit-gedeelte “op moet vangen” als je de 500 tegen je werkstuk zet.

Ik verwacht wel dat er meer handelingen nodig zijn om tot het gewenste effect te komen.
Ik begrijp ook dat de 500 hier niet voor gemaakt is qua vermogen en bitgatbreedte in de voet. Echter bij gepast invoeren en zorgen voor een scherpe bit zie ik geen problemen.

Helaas heb ik er zelf (nog) geen, maar dit idee spookt door m’n hoofd.

Voordeel is een lichtere (gewicht, vermogen en prijs) machine voor een zwaardere klus.

Edit:
Het idee is dus ook om de 12mm en 14mm bit er in te zetten.

Wie denkt er mee?
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat je zo je dure gereedschap naar de knoppen helpt (maar dat is mijn mening)
Ik zou voor die enkele keer dat dit dan nodig zou zijn is 2 domino gaten naast elkaar maken en dieper uitboren met de boor of freesmachine.

Mvg, :).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Dat is om de Domino 700 zoveel mogelijk na te bootsen. Die heeft dat standaard.

70 dus, dus zonder de plus.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Anders ga je toch langs bij een forum lid langs die de 700 wel heeft
Als het toch niet vaak voor komt
Ik denk dat je je 500 aan yoghurt help met dit soort kunst en vlieg werk
Mvg leroy
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dit klinkt wel een beetje dat je wel graag een domino wil hebben.
Een domino machine is volgens mij een machine die onderaan je lijstje met machines die je "nodig" hebt moet staan.
Er zijn heel veel andere manieren makelijk een een hout verbinding te maken. Bv met een dowe template of een halfhout verbinding op de zaagtafel.

Waarvoor wil je hem gebruiken plaat of masief hout? Bij festool is het altijd zo 1 machine 1 taakje. Daarbij is de 700 een mooiere machine dan de 500. DE 700 is een doorontwikkeling van de 500. Maar voor dun plaatmateriaal ondegeschikt. Je heb verloopstukjes maar de machine is eigenlijk te grof.

Dus vraag je af wat wi je er mee gaan doen? En kijk ook eens naar de mafell DFF40. Die heeft een werk bereik van 3mm tot 12mm bij 40mm diep. Daar kan je wel alles mee doen. En is daarmee een meer veel zijdige machine dan de festool domino.
 

Bastiaan_Hout

Actieve deelnemer
13 dec 2019
30
1
Haarlem
Dat is om de Domino 700 zoveel mogelijk na te bootsen. Die heeft dat standaard.

70 dus, dus zonder de plus.

ok, duidelijk. het gaat je om de vergelijking.
maar dan blijft mijn vraag, waarom de behoefte aan een gat van 70 diep?
en dat is oprechte interesse, zeker niet bedoeld om bijdehand te doen.
Ik gebruik zelf de DDF40, en heb nog nooit de behoefte gehad om dieper te gaan dan 40mm (wat op die machine de max is), vandaar de vraag.
de DDF is trouwens wel echt een hele fijne machine, zeker met de liniaal erbij. gatenrijen, deuvels, scharnieren, minifix, doet ie allemaal... misschien een optie?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik denk dat je zo je dure gereedschap naar de knoppen helpt (maar dat is mijn mening)

Ik denk dat je je 500 aan yoghurt help met dit soort kunst en vlieg werk


@ Spaander en Leroy:
Kunnen jullie proberen uit te leggen waarom dit voor DF500 slecht zou zijn?

Als ik kijk wat een doorsnee accuboorboormachine presteert, dan ben ik niet zo bang voor een te zware belasting ofzo. Deze machientjes kunnen zeer goed overweg met bijvoorbeeld een 25mm speedboor of een 60mm gatenzaag.
Mijn mening is dat een 230V/420W machine dan geen enkel probleem zou moeten hebben met een bitvergroting van 10 naar 14mm, ook al komt er nog de zijdelingse beweging bij met z'n bijkomende "traagheid". Gewoon wat minder gas geven?

Ik ga de machine alround gebruiken, dus vandaar dat ik eea hier wil bespreken voor wat betreft het aanpassen van de bitlengte en eventueel andere kleine aanpassingen en werkwijze. Allemaal geen heksentour.

Zijn er mensen hier die wellicht beide machines hebben en die gewoon eens kunnen kijken of ze mijn idee kunnen "opbouwen" en eventueel ook nog eens kunnen uitproberen?

Gezien het gewicht van de DF77 (5,2Kg) tegenover de DF500 (3,2Kg) ga ik het liefst voor de 500 ivm mijn "gestel".


Alvast weer bedankt voor het meedenken!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
@ Spaander en Leroy:
Kunnen jullie proberen uit te leggen waarom dit voor DF500 slecht zou zijn?

Gewoon wat minder gas geven?

Oprechte vraag: heb je wel eens met zo’n machine gewerkt? De krachten van de hele machine vooral zijdelings zijn niet mis en dan wil je dat vergroten? Arm maal lengte veroorzaken ook een serieuze verhoging van de krachten op het interne mechaniek. Waarom denk je dat die 700 zoveel zwaarder is?
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik denk zoals vandikte al aanhaalt
Dat het interne mechanisme het niet zal trekken
En kun je benoemen waarvoor je dan dieper moet kunnen frezen
?
 

tuoh

Oud hout
Veel meer vragen van een machine dan waar ie voor ontworpen is, staat gelijk met (mechanische) problemen in de nabije toekomst.
Bij dit type machine is het niet de sterkte van de motor die bepalend is, maar wel het pendelmechanisme van het ding.
Als je een domino gebruikt zoals het hoort word dit gedeelte al behoorlijk warm, kan je nagaan wat er gaat gebeuren als je de boren nog een stuk langer gaat maken.
Naar fabrieksgarantie kan je wel fluiten als het dan misloopt, dat word dan een heel dure les.
Dan koop je beter ergens een x handse langgatboormachine, kan je gaten boren tot 120mm diep:p
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Of met de bovenfrees die heb je meestal toch wel liggen
En de 10mm domino’s zijn ook voldoende om een deur me te maken dus ik zou zo 123 niet in zien waarom je met de 500 dieper zou willen boren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.