Rachelwerk gordingen 140 cm

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje lid maar nog nooit iets geplaatst, ik lees hier veel interessante dingen.
Nu zit ik zelf met een vraagstuk.

Op de 1ste verdieping zitten wij direct onder het schuindak, welke ik ga isoleren en daarna afwerken met stucplaten.
De gordingen liggen hoh ~140cm, hier wil ik geen kepers tussen gaan plaatsen, ik wil het rachelwerk dus enkel op de gordingen monteren.

Nu lijkt een standaard "rachellat" van 22x50 mij erg dun voor deze overspanning. Ik was aan het denken aan een lat van 44x67 voor het rachelwerk, maar dit is puur een gevoel. Misschien is 44 ook wel te dun?
De latten wil ik dan hoh 30 van elkaar zetten.

Is er iemand die iets nuttigs kan zeggen voor rachelwerk bij gordingen van hoh 140?

Alvast bedankt.

Gr Stef
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Hoe bedoel je een rachel op zn kant aan de achterzijde?

pw64kleinmeubel een rachel van 27 dik is dat niet te dun bij een overspanning van 140?
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
De dakhelling is 30 graden.
Maakt 44x44 nog uit ten opzichte van 44x67 voor de sterkte? De dikte blijft hetzelfde namelijk.


@willemse vanuit de binnenkant van de gordingen gezien bedoel je het zo dan?

rachelwerk.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
ik heb vrijwel dezelfde situatie op mijn zolder. Ook ik wil dit isoleren zoals jij. Ik heb het idee om 27x 44 latten met pocketholes vast te zetten in de gordingen. Dit ook op 30 hoh. Ik heb dit idee omdat ik zo dik mogelijk wil isoleren en geen comprimissen. Geen dwarsbalken waardoor ik isolatiemateriaal passend moet snijden of extreem moet in drukkken. Kan ook moeilijk aangezien ik knauff 032 heb besteld en die schijnen vrij stug te zijn waardoor ook hun isolatiewaarde hoger is. Maar met dit alles wil ik wel zo min mogelijk sta ruimte verliezen. Soms moet je gewoon wat proberen, ik vermoed dat het sterk genoeg zal zijn om gipsplaten te dragen van 12,5 mm dik. Zeker omdat ik 30 hoh doe. We zullen het zien
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Heb je ook een gordingen hoh van 140?
Ik ben geen expert daarom vraag ik het ook hier, maar voor mijn gevoel lijkt 27 erg dun.

Ik wil stucplaten van 9mm plaatsen, weet niet of dat nog uitmaakt qua stevigheid, 12,5mm zijn ook weer zwaarder.
 
Laatst bewerkt:

willemse

Actieve deelnemer
16 nov 2019
33
0
Ja zo bedoel ik dat, door een t profiel te maken verdwijnt het opstaande stuk tussen de rachels, zet het nog even vast met een schietspijker.
Het zou zomaar van pas komen om daar tussen in te isoleren,
Het voordeel is ook dat er geen ander hout aan te pas komt, dus geen andere maten ed.
wim
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Breedte van de strook zicht rechtlijnig in de sterkte en stijfheid.
Bij 30 graden dakhelling is 44x67 toch wel nodig, anders hangt het plafond door.
Platen haaks op de "stroken", dan is 67 mm wel prettig bij een stuiknaad.
 

fets

Nieuw lid
27 apr 2016
13
0
Bedankt Ronald, het is inderdaad niet wenselijk dat het plafond doorhangt. Platen komen inderdaad haaks op het rachelwerk.
Denk je dat 44x67 voldoende is of nog aan de krappe kant?
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Heb je ook een gordingen hoh van 140?
Ik ben geen expert daarom vraag ik het ook hier, maar voor mijn gevoel lijkt 27 erg dun.

Ik wil stucplaten van 9mm plaatsen, weet niet of dat nog uitmaakt qua stevigheid, 12,5mm zijn ook weer zwaarder.

Mijn afstanden zijn max 125 cm, elders 118 cm. zoals gezegd ga ik het project langzaam (ook door omstandigheden) aan doen en heb ik 16 vlakken tussen gordingen te vullen. Ik vermoed dat het het sterk genoeg is voor mijn situatie. ook omdat ik dus 30 hoh ga doen. dus een plaat van max 60 x 125 cm verdeeld over 3 balken van 27 dik bij 44 breed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.