Vaas uit Taxus

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Geinspireerd door het vorige project (kandelaar) heb ik uit een stammetje Taxus een vaas gedraaid, plm 34 cm hoog en 19 cm diameter. De wanddikte is plm 1,5. Uitholling gedaan tot bijna 32 cm met Woodcut Proforme, en dat ging nog maar net, je moet eigenlijk een wat zwaarder handvat gebruiken dan ik beschikbaar heb. Er zit een kraag op en die zorgt voor een (w)aardige afsluiting van een stuk wat gedeeltelijk los is door rot of zo. Aan de binnenkant is dat ook zo vandaar dat ik niet veel dunner durfde te gaan.

De vaas staat zonder voet (uitgehold plat) op de grond.

Afwerking is twee laagjes Steinert Drechsleroel.

Met vr groet, Hans


De foto's:

P1050511.jpgP1050512.jpgP1050513.jpgP1050515.jpgP1050516.jpgP1050514.jpgP1050519.jpg
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ja. Deze is ook mooi. Prachtig hout is dat toch. Ik heb hier ook een stammetje taxus staan ca. 25 cm rond. Als m’n zelfvertrouwen op een goed niveau is ga ik daar ook eens iets mee proberen.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
mooi geworden... heb 'm natuurlijk al op facebook gezien ;).

Gebruik je trouwens een bril op je draaibank ? … voor een vaas van deze afmeting zou dit positief kunnen bijdragen aan een rustiger verspaning.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
mooi geworden... heb 'm natuurlijk al op facebook gezien ;).

Gebruik je trouwens een bril op je draaibank ? … voor een vaas van deze afmeting zou dit positief kunnen bijdragen aan een rustiger verspaning.

Merci, maar dit zijn wel de staatsie foto's:), en nee geen bril gebruikt bij uitholling (nog niet gemaakt, de wielen zijn er al wel), wel een voet van 10 * 3 cm in de klauwplaat met diepe bekken. Het grootste probleem zat voor mij dieper binnenin waar bij de Proforme een cm of 20 achter het laatste steunpunt zit te snijden. Ik heb die Proforme snijkop op een stuk stang van 16 mm dik en dat klappert soms een beetje op het kopse hout van de twee stamkernen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.