Groot afdak / 3 kwart open stalling

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
7
3
Advies gevraagd dikte te gebruiken hout:

Plan:
afdak bouwen van 6.000 m x 5.000 mm. Nok richting: oost - west. Lange zijde 6 m is ook oost-west.
Noordzijde (20 cm vanaf de erfgrens, 7 m vanaf van vanaf een openbaar wandelpad): half-open, dwz planken 100 x 30 mm horizontaal om en om aan beide zijden van de staanders, zodat wind toegang heeft en inkijk niet mogelijk is.
Oostzijde: open, daar staat dichte beplanting van rhododendron.
Zuidzijde: open, naar de tuin gericht,
Westzijde, open, afstand tot achterzijde garage/berging = 2.300 mm. Noordzijde vd de garage, klinkerpad 2 m breed naar oprit en voorterrein.
Functie: stalling kleine caravan (afm: L = 4.650 mm. incl. dissel, B = 1.850, H = 2.150). Nu we toch bezig gaan meteen maar ruimte bedacht voor de aanhangwagen, (afm. L = 4.100 m, incl dissel, B = 1.500 mm). Teven een mooie winterberging voor de div. tuinmeubels, gereedschap, etc.
Aan de noordzijde wil ik 4 poeren/palen plaatsen op 1,75 m afstand.
Aan de zuidzijde wil ik 3 poeren/palen omdat het handig kan zijn i.v.m. logees de caravan de tuin in te kunnen rollen.
Dak en dakbedekking: nok oost-west (midden of excentrisch). Bedekking met metalen platen, eenvoudig profiel met Terracottacoating RAL 3009, 2,87 kg/m2, afm. 2.000 x 906 X 0,4 mm. Die liggen ook op 2 andere schuren/ houthokken elders in de tuin. Voor de eenheid in beeld op het erf willen we dezelfde platen gebruiken. Stevig en bevalt prima.

De vraag is nu naar de afmetingen van de nodige balken en planken (Larix, Douglas of Eik).

Staanders
: ik denk aan staanders van 220 lang op een poer met 5 cm zicht. In die poer een draadstang 22 mm met moer + plaat waarmee je de hoogte van de staander kan fine-tunen.

  • Maat staanders 100 x 100 of moet dat meer zijn?

Noordzijde 4 staanders, zuidzijde 3 staanders. Aan de tuinzijde wil, ik een brede opening om met de caravan de tuin in te kunnen. De nokhoogte wil ik onder de 4 m houden.

  • Welke hoogte en dikte maten moeten de balken hebben die ik op de staanders leg? (Natte sneeuw weegt veel) Lengte hoeft geen 6 meter te zijn, ik kan wel 2 kortere balken aan elkaar schroeven met een las en draadstangen.

Op de balken wil ik 7 spanten met een lengte van 5 m en hoogte van ca 1 m. zetten. Die komen dan ongeveer 1 m. uit elkaar. Ik wil het dak aan de noord en zuidzijde 25 cm laten oversteken. De ondersteuning van de spanten komt dus 4.500 mm uit elkaar. Eventueel kan ik de staanders aan de zuidzijde iets meer naar binnen zetten waardoor de opleg punten dichter bij elkaar komen.

  • Kan ik de spanten in elkaar schroeven van planken van 100 x 30 mm? Ik denk aan 2 planken naast elkaar horizontaal, daartussen één plank schuin omhoog en vanuit het midden de ‘makelaar’ naar beneden en aan beide zijden halverwege nog een plank schuin omhoog naar het midden tussen de nok en de basis. is dat sterk genoeg om een pak natte sneeuw te dragen?

Over die spanten komen dan panlatten van 40 x 40 mm, 400 mm uit elkaar waarop ik de dakplaten vast schroef.



  • Ik denk eraan om op het dak later eventueel zonnepanelen te leggen, op welke wijze kan ik daar nu al rekening mee houden? Worden die ook niet steeds lichter?
 

Bijlagen

  • IMG_2727.jpg
    IMG_2727.jpg
    72,6 KB · Weergaven: 177
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.